AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.242

Laga sprucken frontspoliler.

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Körde sönder hörnet på frontspoilern samt tryckte in dimljuset igår. Det blev reäla sprickor, dock inga lösa delar.
Skall försöka laga detta under helgen. Jag skall lägga allt till rätta och sedan lima sprickorna med epoxylim och hoppas att det duger.
Fungerar detta? Antar att vi är ett antal som kört sönder frontspoilern under vintern...

Mvh Henrik.
hu
62
hudson
530iM -01
325i cab -86
Jag tryckte till min ganska så ordentligt...där dimljuset skulle sitta var det ett stor hål så jag köpte en ny (begagnad) som nu ligger o väntar på att få bytas
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Tjena..

skall väll inte vara negativ, men det kommer inte att funka!

det finns plast och plast...dvs 100 tals olika mtrl och i det närmaste lika många rep metoder.

Rekomenderar dig att uppsöka en större billackering, där vet dom vad du skall använda för mtrl.

I dag vid försäkrings skador på tex spoilers, eller andra plastdetaljer så brukar försäkringsbolagen oftast oftast godtaga reparationer före utbyte.

Till följd av detta så finns det bra repsatser att tillgå, men någon behöver titta på skadan först så att du får rätt rep mtrl.

Mvh
Skalman

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Hmm... God tanke Skalman, har inte tänkt så långt själv.
Ska dock ut och göra ett försök nu, tänkte prova med plasticpadding, glasfiberspackel eller dyl på baksidan.
Men visst, det kommer ju inte hålla flera år.

Mvh Henrik.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Numera "svetsas" plaststötfångare mm, finns olika metoder, men det funkar om det ska lackeras efteråt.
Fick en demonstration av en bekant som är lackerare
och svetsat plast i 10 år.

MVH
Hasso
Länk

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Japp hasso... det är nog den vanligaste metoden, funkar tyvärr inte lika bra på alla plaster.

Beror också på vart plastdetaljen sitter, och hur utsatt den är för stötar och slag.

Mvh
Skalman

Mvh
Skalman

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Intressant. går det inte svetsa från insidan, låter iof svårt. Frontspoilern lackades i sommras, vill inte lämna in den igen. Av ekonomiska skäl. Har kollat efter begagnade spoilers, men då blir det ju oxå lackning. Mauriziusblå tycks vara en ganska ovanlig färg...

Mvh Henrik.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Frontspoilers brukar behöva förstärkas från insidan.
De flesta rep satser som går att köpa innehåller allt som du behöver.

Förstärkningen brukar bestå av tex aluminium nät eller liknande.

Mvh
Skalman

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Pröva med smältlim det funkade för mig

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En nära vän till mig svetsar plast hela dagarna. 90% av jobben är front och bakspoilers. Lyckas någon dessutom göra plasten krokig fungerar det att värma upp hela biten så rätar den ut sig med lite hjälp. Processen med att svetsa ihop plasten har jag egentligen ingen kunskap om men helt enkelt (hemmajobb) verkar det inte vara. Delarna ser faktiskt ut som sprojtans när det är klart.
Utan att överdriva kan jag säga att har lite grann att göra nuförtiden, not. :)

Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Prova med glsafiberremsor och polyesterplast samma som man lagar båtar med . blir stabilt och billigt !

MVH TONY ///M3
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Bra tips. Ska försöka hinna med detta under helgen. Lär väl se till att ge arbetet torktid, inomhus länge antar jag. Förstärkning på baksidan är tydligen viktigt. Vill ju inte göra om arbetet om ett halvår.

Tack, Henrik

Mvh Henrik.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Idag lyckades jag sladda sönder frontspoilern igen, andra sidan denna vecka... bra med variation.

För Er som delar mitt intresse kan jag meddela att reparationen med glsafiberremsor och polyesterplast gick toppen! Det finns färdiga kit att köpa 180:- betalade jag på en båtfirma. Jag tejpade frontspoilerns framsida och plastade på baksidan, lät det tejpa under natten. Tittar man noga ser det ut som sprickor. Mycket gott resultat. Betydligt billigare än att lämna in för svetsning.

Mvh Henrik.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995

Va bra!

Skalman

Ka
131
Kanada
328i -00
Jag lagade en sprucken frontspoiler på min förra bil med en lite större lödkolv. Värmde och smälte helt enkelt ihop plasten på baksidan. Har du tur och den bara blivit bucklad så kan du värma plasten med en varmluftspistol och trycka ut den från insidan.
Om du är rädd om lacken så värm från insidan annars så kan färgen bubblas, brännas och lossna helt.
Dock tror jag inte att lagningar i plastdetaljer håller speciellt länge, beror på hur utsatt detaljen sitter med tanke på stötar och slag som Hasso sa tidigare. Den svagaste punkten kommer alltid vara den gamla brottytan. Förvånande hur spröd plast kan bli i -20 grader.

///Nicklas
BMWCS# 4748
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej igen..

Det är omöjligt att tipsa om en bra repmetod för spoilers etc, då det finns så många olika plastlegeringar.

Vad som funkar bra för Nisse kan vara totalt bortkastad tid och pengar för Jocke.

För att lyckas med en plastreparation så måste du veta vad plasten består av, och vilket material/metod du skall använda.

Till för 2 år sedan så fanns det över 150 olika plastlegeringar och nästan lika många repmetoder.

Den reparation jag syftar på är den som ger plasten åter sin slagfasthet/böjlighet dvs så nära nyskick som möjligt.

Har man inte större krav än att det skall hålla ihop fram till nästa plogkant eller isklump så är det en annan femma. :O)

Mvh
Skalman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.