|
|
|
|---|---|
|
För ungefär ett år sedan kom jag över en hyfsat fräsch 518 och idag var det dags för besiktning. De fel jag fick är följande: 1. Positionslykta, fram vänster, ur funktion. 2. Strålkastare halvljus, fram höger, svagt ljus. 3. Styrarmslagring, fram höger, glapp. Att halvljuset på höger sida var dåligt var jag medveten om, men inte att det var så dåligt att det behövde bytas. Efter besiktningen svängde jag in på närmaste mack för att köpa en ny glödlampa. Innan jag gick in kikade jag lite på positionsljuset på vänster sida för att se om det var något annat jag var tvungen att köpa. Jag hittade inget fel alls. Jag gick in och köpte min glödlampa och bad en ur personalen att komma ut och kolla på positionsljuset. De förstod inte heller vad som var fel. Lite fundersam åkte jag tillbaka till bilprovningen och fick tag på killen som besiktigat min bil. Jag bad att han skulle förklara vad som var fel med positionsljuset. Efter en stunds tvekan kom han fram till att det nog inte var något fel. Det lyste på både höger och vänster sida. -"Det måste ha varit något glapp" blev svaret innan han pep iväg. Jag orkade inte bry mig mer om det utan åkte till Mekonomen för att se om styrarmslagring var något jag kunde köpa och byta själv. Styrarmslagring var tyvärr inget som de hade i sina listor. Jag har letat på Biltemas hemsida också, men där hittar jag inget heller. Det enda som kommer upp när jag söker på styrlager är en framgaffel till en mountainbike och det tänker jag då inte sätta på min BMW. Min fråga är alltså vad tusan är styrarmslagring? Är detta något som jag kan beställa och byta själv, eller måste jag lämna in bilen på en verkstad? Eventuella historier om inkompetenta besiktningsmän tas tacksamt emot. | |
|
Åk till din lockala bmw handlare och köp bussningen till hjälpstyrarm + bult och mutter. Kostar inte för många kronor. Men samtidigt kolla så du inte har glapp på fler ställe i framvagnen, sbp hittar faktiskt inte alltid orsaken till glappet...utan bara konstaterar att det finns ett glapp. Den sitter monterad på motsatta sidan till styrväxlen mellan det mittre styrstaget och framvagns bryggan. Ganska enkelt att byta så länge man inte har extracktorgrenrör monterat, då man blir tvungen att såga av bulten för att dela det. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Bilden ger kanske bättre beskrivning var bussningen sitter Länk MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Det är ganska vanligt att positionslyktor som först inte fungerar tänds när man slår igen huven efter motorrumskontrollen. Lagringen måste vara den på hjälpstyrarmen. Från styrväxeln har du en styrarm som sen styrlänkaget sitter på, uppskattningsvis 10cm lång. På höger sida av styrlänkaget sitter en motsvarande liknande arm, det är lagringen i denna som ofta glappar. Enkel att byta själv, underlättar mycket om man har tillgång till en press. Jeppe |
|
|
Oj, många som han före. Får lära mig att skriva fortare... :) Jeppe |
|
|
Aha.. Tackar!! Nu vet jag vad jag ska leta efter när jag ger mig in under bilen. Innan jag skaffade BMW hade jag en gammal skruttig SAAB som jag meckade en hel del med. Måste säga att jag fortfarande känner mig rätt vilsen när jag kryper in under BMWn ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.