AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.169

Snö på bilen

Hej på er i vinterrusket, är det någon som har några tips/ideer på hur man skonsammast får bort snön från bilen när den stått ute? Borste repar ju, och struntar man i och ta bort blötsnön så åker den ju av vid färd med repor i lacken som följd.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad kör du med för borste? stålborste eller piasavakvast?
En mjuk borste repar inte bilen, mindre än en ren tvättsvamp.
Klart att du ska kanske inte dra isflak över lacken.
Annars får du nog smälta bort snön med hårtork.
Aj f*n då får jag slänga stålborsten ; ) jag vet att borsten inte repar mer än en svamp, men jag spolar alltid av min bil före svampning och det händer ibland att jag ställer bilen otvättad på parkeringen, och då kan man ju ge sig på att det snöar på natten.
Skall föreslå det där med hårblåsen för min sambo ; )
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns skonsamma borstar som faktiskt kallas för snöborste om jag inte missminner mig,mjukt hästhår kanske det är i dem?
Det är bara att konstatera att vintern sliter på våra vagnar hur man än bär sig åt.

Hårtork,den var bra Hubbe :))

Mvh Janne.
Om man läser Askens besök hos ditec så kan man konstatera att just en sådan snö borste orsakat en hel del repor i Krutis.
Asken vad använder du nuförtiden?

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Då är det inte borsten som repar utan smutsen.
Det får nog bli fönen....
Eller kanske ett garage?
Garage står högt på önskelistan, men är svårt att få tag på i stan, jag har mitt "tvättgarage" 1 mil utanför stan och det är lite långt att gå på morgonen
Tigerr
Är man så petig med sin bil, så föreslår jag att man ställer in den i ett garage och aldrig mer använder den!

Tigerr
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
wendtan: Just denna snöborste hade bla fått gått i lite annat än bara på ren lack om vi säger så, men korrekt smuts och grus fastnar i alla borstar. Nu gör jag så att jag tar lagren ned till strax ovanför lacken, trycker aldrig. När man ställer ifrån sig bilen och kommer tillbaka nästa gång har det oftast smält. krutis har hållit sig mycket bättre i lacken denna vinter(svart) när snöborste används minimalt. Antar att bortse är som en svamp den behöver rengörning samt bytas ut ibland.
Asken
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan

Högtryckstvätt funkar utmärkt, annars..håll vaxlagret friskt så tål den en försiktig avborstning a la Asken!

Mvh

Skalman

Petig med bilen är nog dom flesta på detta forum, men jag ville bara ha tips för att undvika repor så mycket som möjligt. jag använder bilen varje dag i alla väder
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skölj borsten under rinnande vatten med jämna mellanrum och slå ut ev grusrester i luften(ej mot kant).
Tigerr
POWERM: Mmm.. Det är bra att du är rädd om bilen, och att du vågar använda den! Men det var lite kul att läsa alla tips om hur man lättast skulel få bort snön! :) Är det ett så stort problem där du bor? Man ska kanske vara glad att man bor i slaskiga Malmö, där snön ALDRIG ligger kvar nånstans! ;)

Tigerr
in
124
insomniac
323i Exclusive -86
jag har min bil avställd utomhus med en blå biltemakapell övert bilen... problemet är att den har frusit fast i lacken! Nån som vet om det är farligt för lacken eller har nåt bra tips på att få bort det... hmmm kanske prova med hårtork =)
to
3
torgil
528-98
på firmabilen brukar jag skrapa rutan med en kanna
varmvatten det löser även is på insidan av rutan.
det borde väl funka på motorhuven också....

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Insomniac:
Ha inte skydd på bilen utomhus, fukten stannar kvar under samt att så fort det blåser så sliter täcket enormt på lacken.
Hade det på en vw roadster jag hade, den blev skitful.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.