AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
648

Vad innebär "special edition"?

Ca
9
Carpe
325i -90
Köpte min bil, en 325i -90 E30 för några månader sedan. I bakrutan finns en logga där det står "special edition". Han som sålde bilen förklarade ungefär att det innebär att E30:an egentligen hade slutat att tillverkas men pga efterfrågan extratillverkades ett fåtal.

Vet någon om detta är korrekt och om det i så fall innebär någon skillnad i utförande eller utrustning jämfört med tidigare årsmodeller av E30?
Enligt modell guiden tillverkades E30 tom 93. 325 slutades de med 91. Detta är i sverige och kan väldigt ofta skilja sig mot tyskland. De låter i mina öron som BS men får se om någon e30 person som läst alltför mycket fakta om bilen dyker upp.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Ca
9
Carpe
325i -90
Det är ju helt korrekt att E30 fortsatte att tillverkas även efter 1990 men så vitt jag kan förstå endast som cab eller touring. Min är 2d sedan. Således kan ju argumentet fortfarande hålla...
stämmer...vanliga 325:or(sedan å cupé) slutades tillverkas 1990,efter de cab å touring..
men de kan vara så att de var bland dom sista dom tillverka så dom satt namnet för att visa att de var bland dom sista...
kan även vara att de är nån speciel utrustning som finns i,vet om du har nått specielt i din jämfört me en vanlig 325?
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sista årsmodellerna i en modellserie brukar vara fulla med extrautrustning och få fina tilltalsnamn...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
va som ja trodde...men va brukar de vara för extra utrustning då?
Alla modeller av E30 tillverkades även in på 91, några hela 91. E30 såldes dock bara en bit på 91 i sverige.

Men det finns en hel del E30 sålda i sverige 91.
Av olika modeller och även coupé.

Touring och cabriolet tillverkades längre...

I USA introducerades E36:an 92, fram dit fick de hålla till godo med E30, där gällde det dock bara 318i, 318is och 325i vilka var de enda E30 modeller som såldes där efter 88.
Ca
9
Carpe
325i -90
LazerEye>> Så vitt jag vet är det inte någon större skillnad mot andra 325 E30. Taklucka (ej el). El-backspeglar. Check control. Ej sportstolar. Ej skinnklädsel. Ingen färddator. Möjligen annorlunda spoiler. Dimljus. Skinnratt. Skinnspak (M?). Fjärrstyrt centrallås. ABS. 15" orginal-lm.

Något annat som skulle kunna vara av intresse?
Ca
9
Carpe
325i -90
Kan också tillägga att det har varit svårt att jämföra med en annan likadan (325i E30 -90 coupé) bil eftersom jag aldrig hittat någon i begagnatannonser.
kan ju bara vara så att bmw satt de namnet på bland dom sista 325:orna,för att man ska veta att de är dom sista,fast de inte är nån skilland på dom...
eller så kan de vara så som han du köpte bilen av sa,men de har ja svårt å tro...
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Carpe E30 325 Har inte fjärrstyrt c-lås som standard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.