AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
491

Halv ljus o fläktdjävuln

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Har haft vissa problem med halvljuset, glappis det har kommit och gått. Nu tog jag mig tid att lyfta på locket o kolla. Alla säkringar e ok, jucka o titta på reläerna också. Av en slump så kom jag emot det där långa svarta jättereläet längst till vänster i boxen, och då börja det lysa. det e alltså här felet ligger. Vad e nu detta för relä hur mkt kan det kosta att få det bytt, man hör nämnligen att nån mikroswitch drar där i så jag e helt säker. Jag har en 525-91 import. Nästa problem e ang att maskin blir för varm vid kökörning och vid stillastående. Det fanns några teorier ang viskokopplingen till fläkten. Dessa verkar stämma, se insändare härunder. Vad tror ni..?
PJ
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Testa att snurra fläkten för hand. Känner du ett motstånd eller löper den lätt ? Snurrar den lätt ett varv eller mer efter det att du släppt den är fläkt kopplingen slut. Du kan även testa att ta tag i den när den går på tomgång (anv. handskar) dock ett moment som kan ge skador på fingrarna om man har otur.
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Ditt jätterelä är mycket riktigt till ljuset men BMW vill ha duktigt betalt för det .Tror det handlade om ca 2500:- Jag hade oxå glapp i halvljuset på min förra 525:a-90. En person som var elektronikkunnig tittade på kretskortet och var måttligt förvånad över problemet! skitdåliga lödningar från fabrik ! Han lödde om alla kallödningar och efter det funkade allt perfekt! Testa det först!

OO=00=OO
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Håller med ovanstående inlägg om halvljuset. Jag hade samma problem med min 525:a , det var bara att öppna reläet med en mejsel och gå över alla lödpunkter med en lödpenna . Att motorn går varm för dig tyder med största sannolikhet på viskokopplingen . Om du behöver så har jag en till salu som passar E 34 , från 88-96.

Mvh Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.