AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.527

Definition av vinterväglag?

Har nu sökt och letat med ljus och lykta, har dessutom ringt vakthavande befäl hos polisen och frågat, men inte fått något vettigt svar...

Enligt vad jag fått fram innebär vinterväglag att körbanan ska ha snö eller is på sig och först då definieras som vinterväglag.
Däremot påtalar alla siter och polisen själva att det är den enskilde polisen som bedömer (!)

Innebär snö på sidan av vägen vinterväglag?
Innebär snö på väggrenen (som faktiskt inte räknas som körbana) som att det är vinterväglag?
Innebär det att en blöt, men äckligt saltad och inte hal vägbana kan räknas som vinterväglag?

Var går gränsen???

Orsaken till att jag undrar är att jag inte vill sätta på däcken och nöta bort alla dubb fram tills det blir "riktigt" halt...

F.ö tycker jag att dubbdäck på asfalt (trots vinter) känns halare än sommardäcken.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
ant
jag har hört att när temperaturen unstiger 5 grader celsius så räknas det som vinterväglag.

dubben slits inte så värst mycket av att åka på asfalt om du inte har ett högre varvtal på bakhjulen än framhjulen. dessutom så bör vinterdäck köras in på torrt väglag innan vintern kommer. detta får att få bort den gamla ytan som finns på däcket.

=============================
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror att de flesta poliser drar gränsen när det ligger lite snö vid sidan av vägen, eller vid fuktig körbana och minusgrader.
Släng du på dina vintersulor. Sommardäcken blir markant sämre vid temperaturer under +5.
Dubbarna ger inte halare däck, de trycks in i gummit vid belastning.
Det är ju nu det är farligt, man vet aldrig om det är halt eller inte.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag ringde och frågade förra året när jag skulle åka på barmark i februari, Västkusten t o r.minus 4 på morgonen
Det hade varit + 2-3 grader och solsken en hel vecka.
Men är det minusgrader och kan vara frosthalka(fläckvis) så räknas det som vinterväglag enligt vakthavande i Ö-o.Så jag fick ställa mig och skruva på vinterhjulen på morgonen igen.(det var torrt och fint hela vägen)

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har råkat ut för vad engelsmännen kallar "Black Ice". Det är så att det blir en ishinna på vägbanan. Det är väldigt svår att se! Det är inget jag skulle önska någon annan. Jag hade dubbfria v-däck på en Golf...

Mitt tips är att sätta på dessa dubbdäck och slita på dem. De blir dåliga ändå om de bara står i garaget. Ditt liv eller delar av kroppen är mer värda än ett par dubb (det går att dubba om däcken) i ett däck. Sen ljudet vid en krasch skulle jag kunna tänka mig byta mot en hel uppsättning dubbdäck - utan att tveka!!!
Tänk på det!

Mvh

/NP
Har idag kastat på eländena (läs:vinterdäck)
Tur att man hade 4 st krysseker liggandes som man kunde kasta på däckena på, nu är det ingen skillnad utseendemässigt iallafall, men bilen känns "sladdrig".
Upptäckte dessutom att det är dags att justera framvagnen då den nöter snett på Vä fram, detta känns dock inte i ratt eller genom att bilen vill dra åt nåt håll.

NP, Black Ice är aldrig kul, råkade ut för det ett par ggr när jag bodde i Skåne, men tyckte inte att jag hade fäste överhuvud taget...på denna tunna isskorpa kan inte ens dubben bita sig ner.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vägverket definierar vinterväglag som: "När frost, is, snö eller snömodd finns på någon del av vägbanan". Observera då att det gäller hela vägbanan, inte bara körfälten. Det gäller dessutom på hela "vägsträckan", inte bara där man befinner sig för tillfället.

Jeppe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då har alltså Polisen och Vägverket skilda åsikter om vad som är vinterväglag.OcH Polisen är ju dom som skriver ut böter.Jag skulle ju vilja ha vägverkets definition så klart.Men det lär ju kosta en slant om man inte följer Polisens åsikter.

MVH
Hasso
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Polisen har ingen rätt att stifta egna lagar, dom ska bara se till att de lagar som finns följs. Frångår dom Vägverkets definition av vinterväglag så är det bara att överklaga.

Jeppe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Självklart inte, men de gör ju så gott det går:))
Och det blir väl som vanligt en tolkningsfråga och då är det ju knappast den enskilde som får rätt.
Och är det minusgrader så kan det ju finnas en isfläck och då är det vinterväglag så iofs är väl det samma definition som vägverkets.

MVH
Hasso
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst kan det finnas, men det BEHÖVER ju inte finnas is bara för att det är minusgrader... Hade polisen skrivit en bot åt mig för att jag inte använt vinterdäck trots vinterväglag hade jag krävt att de visar mig var snön/isen/frosten/snömodden finns om jag nu inte själv anser att vinterväglag råder.

Jeppe
Tigerr
Vinterväglag - När jag får bredsladd på bilen när jag kör på 30 väg! :D

Tigerr
Just precis Jesperado och Hasso, ni har hittat mitt dilemma, vad F-N gäller och vem bestämmer...
Som det är idag är det så förbannat luddigt och osäkert.
Som när jag hämtade mina vinterdäck...
Torr fin vägbana, -1 grad...förutom utanför däckfirman där det låg lite snö de senaste 20 metrarna... hur bedömmer man detta?
Vore bättre med fasta datum som dom har på Åland.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
bjerlner:Du hittade ju en snöfläck:) Vinterväglag!!

MVH
Hasso
Länk

Alltid samma sak... Jag resonerar som så här: vinterdäck har jag av egen ren självbevarelsedrift för en vacker morgon behöver jag dom ( synd bara att jag då kommer att bli "T-bonad" viden stopp plikt av någon som inte fattar att vinter däck har man bärför att det fyller en funktion inte därför man måste)
Så sunt bond förnuft säger på med vinter däcken!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis, var det snö på vägen så var det ju vinterväglag!
Har man bara vinterdäcken på mellan de datum som gäller oavsett väglaget så är man ju alltid säker i den lagliga aspekten. Sen kan det ju naturligtvis vara lämpligt att även använda vinterdäck före eller efter dessa datum, mycket beroende på var i landet man bor mm.

Jeppe
Jesperado, så om jag hade gått de där 20 metrarna och rullat ut däcken till bilen så hade det inte varit vinterväglag.

Gasar-Magnus, ett problem i mina gamla hemtrakter (Norrtälje) var att när folk lade på till vinterdäck så ÖKADE hastigheterna på vägarna.
Kör man som om man hade sommardäck året om, dvs försiktigt som bara den när det är halkigt så skulle inte v-däck behövas för alla.

Ska vi ha lag om v-däck kan dom ju ta bort salthelvetet.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, lagen om vinterväglag gällde ju hela vägsträckan du färdas på som sagt. Så ligger det snö i slutet på vägsträckan du kör på så råder vinterväglag på vägen.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.