AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
970

Cleener, Vaxning, Rubbing eller Polering?

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag köpte nyss en 316 '97.. dom som ägt den sen den var ny har vart bekväma och bara tvättat maskintvät ser det ut som.. lacken är förvisso fräsch (svart) men den känns inte så len som jag vill, och det syns att den är maskinborst-tvättad i flera år..

Vad är det smidigaste och lättaste sättet att få till en blank yta? Jag har inte tillgång till maskin utan får polera för hand.

Tacksam för tips
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag använde sonax bilpolish till min bil med gott resultat. Det slipar lacken lite.

Erik

Chips o BMW e livet...
Kan bara hålla med.
Sonax funkar kanon. Om bilen är smårepig så ta det i tre steg.
Sonax flytande rubbing, polish, och sluta med vaxet.
Men det bästa är kanske att lämna in den på rekond för att få upp den optimala lystern.

Mvh.
Micke
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Glömde säga att bilpolish kan du även använda på plastdetaljer och gummilister.

Erik

Chips o BMW e livet...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
SONAX Rubbing är väl inte avsedd för metallic lacker? Något att tänka på. Ibland blir det även lite repor när man tvättar för hand, dock inte lika stora/djupa som maskintvätt. Min hade lite smårepor från handtvätt och jag fick bort dem + att bilen fick en ny lyster med hjälp av lackrengöring och vax efteråt. Men jag köpte en ny polérmaskin, en sån som proffsen använder. Väldigt dyr, men otroligt effektiv. Den går på ca 2-3 tusen spänn. Man ska trycka rätt så hårt, inte så hårt så det blir för varmt, men lite ljummet och köra över små områden åt gången.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Rubbing är nog något man skall undvika det längsta speciellt på en svart bil.

Är du ovan så är det bättre om du använder polish och i stället bearbetar ytan flera ggr , och känner dig för tills du ser att resultatet är till din fulla belåtenhet.

Använder du rubbing på en svart bil, så har du garanterat ställt till ännu mera jobb än du tänkt dig från början. = polerrosor/cirklar i solljus.

Kom i håg innan du börjar....spola noga bakom lister etc för att undvika gruskorn i polerduken!!!!

Mvh
Skalman

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
här på forumet under Gör-det-själv finns en komplett beskrivning:
Länk
Lycka till!

EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tack alla så hemskt mycket för svaren, jag ska pröva att polera den ett par gånger för att se om ytan blir fin.. annars lämnar jag in den hos mr.cap, någon som vet ungefär vad dom tar för en standard-recond?

mvh
Lämnade in min bil för mrcap och är mer än nöjd:)
Tror att det kostar ca:5-6K då är det både rekond och lackförsegling, bra att ha det innan saltet kommer ut på våra vägar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Evergreen: Om jag var dig och om din ekonomi tillåter, ett bilvårdscenter och sedan en riktigt maskinpolering plus vaxning eller ettårslackskydd. Se till att du påpekar extra noga att det är repborttagning som gäller vid inlämnande. Skulle tro det kostar ca 1.5k och det är bra variant. Är bilen ny eller nästan ny kan man ju överväga en lackförsegling men för att det ska löna sig bör man behålla bilen ett par år. Kolla bla mitt rekondreportage under reportage till vänster.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.