AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
390

Oftast ”rapp” ibland inte, humörsvängningar?

Hej! Bra sida förresten…

Har märkt att det kan skilja en del på hur motorer drar vi acceleration från en dag till en annan. Ibland finns d riktiga ”klippet” där som gör att pulsen dubblas, och ibland undrar man var effekten tagit vägen??

Hade tidigare en 528 (E39) automat som var likadan, dessutom hade den lådan verkligen ett ”eget liv”. Många gånger när man tryckte kickdown vägrade den att växla ner, men hade man tur så…

Har hört att om man vill få ut maxeffekt, ska man stänga av antispinn och ac. Sant eller falskt?

Nån som har liknande erfarenheter?
Jag håller med dig! Min 530 har sina dagar ibland då den är rapp, ibland går den hur dåligt som helst! Förstår inte varför? Ibland kan det även bero på vädret, det vill säga kall luft = bättre drag!
Jag tror det stämmer att man får ut "mer" effekt om man stnger av antispinn och ac!

/Manray/
Deliq
AC'n kräver ju en viss effekt och varifrån ska den tas om inte motorn ? så visst får man ut mer. Om det är så mycket att det märks är väl en fråga för någon som kan kontrollera med avancerad mätutrustning.
Beträffande antispinn så är det ju uppenbart. Den stryper ju gasspjället om hjulen släpper...

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Hade problem med kraftigt varierande effekt. Det var lambdasonden som fungerade dåligt.

FRED
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lufttemperatur, lufttryck och luftfuktighet kan påverka motoreffekten märkbart!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.