AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.955

Hög bensinförbrukning vid småkörning

Sida 1 av 2
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Min lilla V8 drog bara ca 0,8 vid landsvägskörning vilket är glädjande. Men vid "stadskörning" dvs små vändor mellan byn och centralorten (ca 5 km) med många starter med halvvarm och kall motor så stiger förbrukningen enl färddatorn till ca 1,6 liter per mil.Som jämförelse objekt så tar min Lincoln Towncar (V8 4,6 liters) ca litern vid lansvägkörning samt ca 1,4 som mest vid småkörningar i "stan". Tycker min Bmw tar för mycket bensin för att vara en 3 liters V8 jag undrar vad era 7-ser tar vid små körning.
Min drar ganska exakt som din.
Likadan motor men i en annan bil men jag tror inte att det skiljer sig så mycket på vikten.

Mvh.
Micke
Länk
mr..
var glad..
min v12 törstar1,8-2,0 liter i staden mycket lätt höger fot.
Dels tror jag de beror på att den inte hinner komma upp på växlarna.

lycka till
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ok då är det normalt då med 1,6 i stan inkl kallstarter. Motorn kommer upp till normal temp på rekord tid jämfört med andra bilar jag ägt därför trodde jag att soppa förbrukningen skulle kunna hållas lågt vid småkörningar, men jag får ju värme snabbt i kupen alla fall. Jag kör också med lätt högerfot men jag tror att om jag fått automaten att växla upp till högre växel tidigare så hade jag nog kunnat få ner förbrukningen lite, vill ha ca 70km/h innan 4vxl går i samt ca 90 innan 5vxl. motorn varvar nu lika, ca 1900 rpm 50-60 km/h (3 vxl) som i 100 km/h (5vxl). jag undrar kan man chippa om styrningen till automaten så den växlar upp tidigare vid "gubbkörning" i läge E när man kör på 50 och 70 vägar ?.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
mr..
Skönt att höra att man inte är ensam.

Felix
Deliq
>Husse
Lägg i vinterläge så växlar den upp tidigare.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Japp det har jag gjort men det är en marginell liten skillnad mot E läget, det räcker med en liten nedtryckning av gasen för att den skall växla ner igen. Ok motorn är ju lite klen i lågvarvsvridet men jag tror att den inte skulle storkna om den behöll den högre vxl vid glidar körning i ex 60 km/h med 4 vxl och ca 1500 rpm istället som nu 3 vxl och 1900 rpm. Så gör min Lincoln därav lägre förbrukning i stadskörning trots större bil och motor. Men jag skall byta olja och filter i automaten för att se om det kan ge nån skillnad i automaten uppförande.
Deliq
>Husse
Min varvar sällan över 2300 rpm i vinterläge, om jag inte gör kick-down vill säga. Men 4-liters åttan é ju lite vridstarkare, även på lågvarv ;-)

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Husse: din förbukning har inte ens kommit inärheten av vad den mommer att dra när det blir kallt. Åker ungefär tre kilometer till jobbet brukar ligga runt 2,5-3l milen när det är smällkalt å bara åker till jobbet å tillbaks. Å så undrar människor varför man har en vinter bil? ;)
svardska
Det där låter inte bra Husse! Jag kör ungefär som du, många kall halvkallstarter 5-7km några gånger om dan det är det jag kallar blandad körning vid mina många mätningar.
Jag mäter nu inte med färddatorns längre då den inte är tillförlitlig.
Medelförbrukning för mig är nu 1,39 l/m vid liknande körning som dej. Kom upp i 1,52 vid en tankning! vet ej varför sonen lånade bilen en gång så det kan ha varit det!
Som minst har det varit 1,32.
Jag åker 750 som du kanske minns.
Vad gäller ren landsvägskörning i normal hastighet så har jag gjort 2 mätningar på ca 30 mils sträcka och fick 1,01 och 1,03.
Där verkar ju konstigt nog din gå mkt snålare.

Vad gäller vxl så lägger min aldrig i 4án före 80 km vilket är ganska irriterande och lockupén går i vid 100 vilket jag tror är rätt, jag har nu gjort 5 byten av olja och hällt i nån oiladdictive av nåt slag jag minns inte vilket men den går likadant som förut.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
svardska:
Har du någon uppfattning om hur mycket fel din färddator visar? Dina siffror verkar helt fantastiska jämfört med mina. Jag kollar iofs bara mot färddator.
Måste göra en riktig koll bara för nyfikenhetens skull.

Felix
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Svardska, 1.39 låter väldigt billigt för att vara 750i. Jag tror att BMW anger 1.47 blandad körning, men det är svårt att komma under 1,5 tycker. Just nu ligger jag på 1,77, småkörning, och lite i stan. På landsväg är litern dock rimligt att räkna med. Allt enligt färddaton, som verkar stämma bra. Min växlar exakt som din, 4 går i först i 80-85 km/h, så det skall nog vara så.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
hur fort åker ni när ni åker på 1/mil ?
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Det var tillräckligt kallt då jag gjorde mätningen, en kallstart var i -20 grader resten ca 5-8 minusgrader. Lite dåligt plogat på vägen (1-2 cm snö) så bilen gick nog lite trögt. Jag kan godta hög förbrukning när jag kör småvändor på ca 3-5km när det är under -20 C en hel vecka. Men som sagt 750 är nog förhållandevis ganska snål ändå. Men jag sitter ej i sjön, tankar ca 40-50 liter var annan vecka så det blir ju inte så många mil men jag använder bilen så mycket jag vill när jag är hemma på ledig vecka. Det är mer en princip sak, men till semester resan åker man ju väldigt snålt med Bmw.
sebbe_bmw
Om man jämför min 528 E39 jag hade innan 540:n så växlar denna mkt tidigare upp vid gubbkörning, ligger på 5:an lätt i 50km/h...Så det beror nog på det bättre vridet på lågvarv samt annan styrenhet!

Sebbe
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Min Volvo 745-a,drar 1,4/mil vid stadskörning.

Går bestämd framot!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vid kortkörningar runt byn drar min ca 2.0 l/mil med tämligen entuastisk körning. Vid långkörningar drar den ca 1.1 l/mil. Detta med 98 Oktan.

Åker inte V8:a för de låga bensinkostadernas skull... :)

Mvh Björn
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Håller med balmgren: När jag vill ha 2 liter milen i stan så tar jag ut min Lincoln continental -68 med 460 V8 motor (7,6 liter) sedan låter jag gaspedalen gå djupt mot mattan, härligt när 2460 kg bil bränner gummi på asfalt. Men en liten modern V8 på tre liter (normal europeisk 6 cyl volym) skall aldrig dra så mycket vid "gubbkörning".
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mellan 1,3 och 1,4 liter milen är normalt för en 750, åtminstone enligt färddatorn. Kör jag min snällt ligger den på ca 1,35-1,4, kör jag normalt ca 1,5, när morsan körde 70 mil med den kom hon ner på 1,12!!!
Vid stadskörning drar den naturligtvis mer, runt 2 liter är inget konstigt.

Jeppe
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
hmm är det inte värre än så kanske man skulle ta å ställa på 740'in över vintern å slippa harva i en 520 -87'a

H/Pasi
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
ho
432
hombre
750iA 1991
Jag har lägre bränsleutgifter per mil på vintern än på sommaren då jag har helt annan körstil. Svärdska siffror har jag inte. På enbart smäkörning 1.5 ca.
På 100 mil långkörning 1.1 , jag körde så som jag fann lämpligt. Det skiljer för min del altså 1-2 dl åt "rätt" håll på vintern :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.