|
|
|
|---|---|
Leibel |
Tjenare håller på och byter motor i min 318 från 87 till en ett år äldre 518 motor. Fick i all hast när motorn skulle hissas ned se att olje trågen inte ser ett dugg lika ut och måste bytas. Vilka mer problem kan ja råka för? Vad skiljer mer mellan motorerna som måste överföras från min 318 motor till den nya motorn? nån som dessutom vet om de går att ta varvräknaren från 518'en och byta ut den mot min klocka, tänkte att de kanske va samma kretskort i alla paneler... tacksam för svar MVH Leibel |
|
motorn du håller på att hissa i e30 måste vara en M40 motor som även sitter i 318 från 88 och framåt...men det är ingen 16 ventilare...så mitt tips är att kolla på en annan e30 med den motorn... /Henke BMW CS #5075 |
|
Leibel |
givetvis ser motorn likadan ut som den ja hade innan men undrar om de skulle finnan några små detaljer som ja missat när ja jämförde motorerna, tex givare vakumslangar, el mm Power is nothing without control |
|
Leibel: dom borde nog vara likadana. (förutom oljetråget då). Och att byta till varvräknaren borde oxo lyckas. Funkade iallafall med att sätta dit varvräknare/ekonometer i min gamla 316(1.8 förgasare). Till och med ekonomimätaren visade någorlunda rätt. =) Lycka till. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
Leibel |
=) tackar för svaret! btw... skruvarna som håller kåpan uner sprängkåpan till växelådan, är det utvändiga torx och isåfall, vilken storlek är det? dom hylsorna fattas i min verktygs arsenal =) btw 2... är det m40 motor min motor heter? (den med aluminium insug och den platta sluttande ventilkåpan?) vxlådan heter isåfall m10 va? tackar så länge =) Power is nothing without control |
|
Leibel: 1.8i med motronic e m40 ja. m10 e gamla 4-cylindriga motorn, fanns i e30 316 förgasare, e21:or, 02 or osv.. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
M40 motorn kom 88, före det(och många år tillbaka) hette den 4-cylindriga 8v motorn M10! Om bilen är från 87 och motorn från 86 och de ser likadana ut så är heter motorn definitivt M10. M10 satt i E21, E30, E12, E28, '02 m.fl. Och fanns med förgasare, mekaniskt insprut och elektroniskt insprut i olika versioner. Växellådan borde väl vara en Getrag 240. |
|
|
Oj, läste bara Henrik.A:s inlägg om 318 från 88 osv... Klart att det är en m10! om den e äldre än så. Isåf har den en L-jetronic spruta. m40 har oxo insatsoljefilter, vilket INTE m10 har, dom har vanligt. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.