|
|
|
|---|---|
|
Hej igen, Igår provade jag att plugga in bilens motorvärmare på en av elstolparna som står utplacerade på jobbets parkering, men det fick bara som följd att automatsäkringen (6A tror jag) som sitter i stolpen löste ut hela tiden. Nån som har koll på vilken effekt en "typisk" E39-motorvärmare är på? Ikväll provade jag sen att koppla in mig mot ett eluttag i kompisens garage, och där gick det inga proppar vilket jag tycker att det borde gjort ifall det är kortis nånstans. Förresten, egentligen vet jag inte om där verkligen sitter nån värmare öht, men jag har en liten kontakt i fronten, och sen ser det ut som att den sladden grenar ut sig, en försvinner in i kupén, och en slingrar sig in nånstans under grenröret där det ser ut att sitta nåt. Skall det höras nåt när värmaren är inkopplad eller hur märker man att den finns och funkar? Nu hörs det inte ett ljud... /Micke | |
|
Motorvärmaren sitter under grenröret och är en blockvärmare som är fastskruvad mot tråget med 2 skruvar..Det är bara o prova med en kall motor (4-5timmar) o sen sätta i den i ca 2timmar ..sen ser du på tempmätaren,om den gått över de blå till vänster så funkar den perfekt... mvh matte |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
6Amp tål en belastning på 1380 W och ett normalt motorvärmarelement är sällan mer än 700W. 10Amp=2300W (230V) Men proppar "slits" speciellt om de legat på maxblastning under längre perioder, någon kan haft en kupévärmare inkopplad också tidigare. Kolla av intagskabeln så den inte har några skador. Annars är det bara att byta propp och prova igen. MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En automatsäkring "slits"även den om den ligger på max belastning under längre perioder Och då får man byta ut den.Prova ett annat uttag. MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaren. Men då sitter det väl iaf en motorvärmare på bilen iaf, återstår att se om den fungerar. Jag provade åtminstone tre olika uttag, och alla löste ut direkt. Skall göra lite mer undersökningar och plugga in enbart kupevärmaren direkt i uttaget och se om säkringarna går då också. Men skall det låta nåt om värmaren när den är igång, eller märker man det bara på att tempmätaren är lite "högre upp" direkt när man startar motorn? /Micke |
|
Hade du både kupevärmare och motorvärmare så överbelastar du säkringen dvs överskrider 1380 Watt. Du kan endast använda en kupevärmare med Max 500-600 watts effektläge på en 6 ampersäkring.Om motorvärmaren är på ca 600Watt.Din kompis hade säkert en 10 amperspropp i garaget, därav höll säkringen. Tror inte det låter nått speciellt om motorvärmaren då den inte är i kontakt med vatten som de "normala"värmaarna. Men efter 3 timmar i -2 så var min tempmätare en bit upp på det blå fältet. MVH Hasso Länk |
| Det hörs ganska tydligt om en motorvärmare fungerar. Om du har relativt tyst omkring dig så skall du höra ett svagt "kokande" ljud när du kopplat in kabeln. Observera att det kan ta ett par sekunder efter du kopplat in kabeln innan du hör något. | |
|
Hasso: Nä, jag hade inte kupévärmaren inkopplad när jag provade, just för att inte överbelasta då det bara sitter en 6A automatsäkring. Men jag kan ju prova att köra bara kupévärmaren, och då på låga effektläget (550w eller så) för att se om säkringen är helt kass. När jag kopplade in motorvärmaren i kompisens garage var det knäpptyst, hörde inte ett ljud. Men hur funkar den egentligen, är det vattnet eller oljan som den värmer? (Nä, jag vet verkligen ingenting om den evetuella motorvärmaren som sitter i min bil...) /Micke |
|
|
Nu har jag inte kontrollerat farsgubbens motorvärmare speciellt(E39 523i-97),men jag tror han har en platta på oljetråget som värmer upp oljan i tråget(som "burken" oxå skriver)..inte alls säker på det dock.. Han ser/känner en väldigt liten skillnad på begynnelsetemperatur när han använder sig av denna(till skillnad mot "burken"). Ingen direkt högeffektiv värmare hur som helst. Men jag tycker iofs att det är en bra tanke med oljetrågsuppvärmning om det finns dåligt med andra möjligheter.. Men den är originalmonterad av BMW iaf + kupeuttag finns oxå. Det låter ingenting när den är inkopplad enligt farsan ,i och med att den är en förmodad mv av denna typ som jag beskrivit. Dvs ingen värmare som värmer kylvätskan direkt,dem brukar ju "spraka till" vid inkoppling. Mvh Janne. |
|
Micke: du ser värmaren under grenröret på höger sida. Och den låter ingetting vad jag hört i allafall, den ligger mot blocket/tråget och är ett keramiskt element som värmer oljan. Doppvärmarna som sitter i kylsystemen är de som hörs som ett fräsande vid inkoppling. Du kan ju ha nått fel i kablaget som gör att säkringen går.(kan ju även vara fukt mm) MVH Hasso Länk |
|
Dra ut kupévärmaren och mät i intagsdosan motståndet. Ponera att du har ett 700W element så skall motståndet mellan fas och nolla vara => R = (U*U)/P => R=(240*240)/700 = 83ohm. Om du har lägre värde har du större effekt på värmaren, högre värde mindre effekt. Beakta att du endast skall ha detta mellan två av stiften, har du kontakt på de två andra kombinationerna så är det kortis av lindrigare karraktär. Detta är enkelt att räkna på med OHM:s lag, lyder enligt: P=U*I U=R*I Där U=spänning, P=effekt, I=ström och R=motstånd. Gäller dock endast vid 100% rena resistiva laster. Bolla med detta och du kan räkna på allt. |
|
| Du bör se något liknande bakom grenröret Länk svårt att se uppifrån ev. kan du ta en spegel för att kolla. | |
| Tror det stod 375 eller 400watt på värmaren på den modell som nls visar.(DEFA)på min bil. | |
|
Ett litet lillägg bara: Många nyare värmeelement (såväl på motorblock som i fläktar) är av självreglerande typ (PTC-motstånd), man kan bli rejält lurad av ohmmätning på dessa. Micke: Det var inte en jordfelsbrytare inblandad i eluttagen? Liten läckström i element eller kablage gör att den löser ut direkt, utan att effekten på själva elementet är för hög. En 6A säkring tål lätt runt 10A en lång stund innan den löser ut. FP |
|
|
folke: Mycket möjligt, jag vet inte. Är inte så hemma på det här. :-( /Micke |
|
|
Tror också att det är en jordfelsbrytare, har för mig att det är ett måste att ha det också i en sådan stolpe. hemma hos din vän är det säkerligen ingen jordfelsbrytare inkopplad. skulle ta den till en bilfirma och betala de 100 lapparna för att bli säker på att det inte är en läskström Tror också att det är en jordfelsbrytare, har för mig att det är ett måste att ha det också i en sådan stolpe. hemma hos din vän är det säkerligen ingen jordfelsbrytare inkopplad. skulle ta den till en bilfirma och betala de 100 lapparna för att bli säker på att det inte är en läskström Tror också att det är en jordfelsbrytare, har för mig att det är ett måste att ha det också i en sådan stolpe. hemma hos din vän är det säkerligen ingen jordfelsbrytare inkopplad. skulle ta den till en bilfirma och betala de 100 lapparna för att bli säker på att det inte är en läskström |
|
|
Oj då! Vid sådana här tillfällen skulle det vara bra med en Edithringsfunktion |
|
|
Hur lyckades du? Menar du editering? Prova med vänsterpilen över Enterknappen. Jordfelsbrytare ligger som sagt nära till hands, dock är de ju inte märkta med "6A", om det inte är nån special, brytare sammanbyggd med säkring e.dyl. Jag håller med om att det är viktigt att låta kolla upp installationen i bilen. Stor risk för att hela bilen blir strömförande om man råkar ansluta till ett ojordat uttag FP |
|
Angående det så gjorde jag själv en redig tavla när jag hade timer på i väguttaget i garaget till motorvärmaren. Timern bryter bara en ledaren så vänder man den "fel" i uttaget, så bryter den nollan i stället för fasen, och det är fortfarande fullt ledande mellan fas och jord som i sin tur är på de flesta ställen gemensamma skenor med noll i elcentralen på lite äldre fastigheter.Det för anledde ett mindre sprakande i eluttaget vid bilen när det var fuktigt. Trots att timern inte var på. En jordfelsbrytare införsskaffades och ett vändande av timern så det bröt fasen istället. MVH Hasso Länk |
|
Ok, tack så mycket för alla svar. Jag får ta detta med verkstan. /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.