|
|
|
|---|---|
|
har en 750ia. när jag hde tankat och skulle starta gick den bara på halva motorn vad är fel???? Iron M/// | |
|
Lyser det några varningslampor på instrumentpanelen typ EML eller får du något felmedelande när du startar bilen? Om det inte varnar för någonting eller inga lampor tänds och fortsätter lysa när bilen är igång så föreslår jag att du kopplar loss batteriet låter den stå några min för att sedan koppla på det igen. Kan hjälpa. Felix |
|
|
oki.. skall gå och test.. tack för tipset Iron M/// |
|
|
När de elektroniska gasspjällen börjar spöka brukar motorn gå ner i nödprogram vad jag har förstått, men om det är det som är felet är omöjligt att säga. Att lossa batteripolen är en variant för att nolla elektroniken är en variant, men det kan också räcka med att starta om motorn. Det enda man kan göra om felet kommer tillbaka är ett datatest hos BMW. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Nummer 1 som måste frias är jo batteri/laddning som redan har svarats. Både gasspjäll och bränslepumpar kan krångla vintertid. |
|
|
testade me batteriet.. det funkar ej med det.. det måste vrar något annat??? det är ström i tändhatarna.. men hur kollar man bräsle pumparna?? för det är två eller??? Iron M/// |
|
| Ja, det finns dubbla bränslepumpar på 12:an, som regel kollar man dem genom att koppla på en mätarklocka på de ingående slangarna till insprutning och mäter bränsletrycket där. Men om motorn gå i nödprogram tycker i alla fall jag rent spontant att problemet borde vara av mer "elektronisk" karaktär. | |
|
den går inte i nödprogram. EML lampan lyser inte.. sitterpuparna under bilen vid tanken eller sitter dom någon annan stans! Iron M/// |
|
|
Något som kommer spara dej en massa tid och huvudvärk är att göra en datatest. Det verkar som du har något slags elfel och det är mycket svårt att hitta fel utan rätt utrustning. Jag kan rekomendera dej Värnamo bilservice, de är kunniga och har rätt utrustning. Felix |
|
Paap Reeder |
Hej! Hur låter hon som sex:a? Går det att köra bilen? Enklaste sättet att testa bensinpumparna - under förutsättning att du kan vara ngnstans det är relativt tyst - är att tvångsköra dem genom att lossa bensinpumpsreläerna och bygla 30-87 (skiss på reläet -kan vara 85 minns just nu ej). Lyssna på insprutarrailen om "det porlar". Bäst med ett stetoskop eller gummislang är OK. Mät också spänningen på "den lilla pluspolen med lock på" som sitter där b-pumpreläerna sitter. Tänk på att om Du lossar batteriet nollar Du minnena i boxarna varvid ett datatest inget ger. Vilken landsversion har Du på Din bil? Det går ganska enkelt att "koppla in sig" så att Du kan läsa av koderna själv - men det är en annan historia. MVH /// Paap Reeder |
|
Paap Reeder. Jag är lite nyfiken på hur du kopplar in dej för att läsa koder. Är det något du skulle tänka dej att lära ut? Felix |
|
|
Nödprogrammet innebär väl så vitt jag vet att den bara går på 6 burkar? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| bensinpumparna sitter i tanken. | |
Paap Reeder |
Hej - angående avläsning av koder. Det finns beskrivet på forumet men jag gjorde på ett enklare och mera "vedbodsartat" sätt. Skaffa en 1,2 W instrumentlampa med sockel. Löd fast 2 m kabel. Anslut ena kabeln till ständig plus samt den andra till stift 8 på ECM- boxen. OBS gäller Motronic 1.7. Du måste kunna ansluta till en box i taget. Sedan är det bara att vrida på tändningen till "ON" samt trycka pedalen 5-10 ggr i botten inom 5 sek. Då börjar lampan blinka fram koderna. Man måste vara spik nykter ty det kan vara litet knepigt att hinna läsa av. BB BB BBB BBB ger kod 2233 vilket i sin tur betyder "Full trottle position signal" på box två d v s cyl 7-12 o s v. Skall man börja med detta måste man minst ha Bentleys manual ty det är en himla massa att skriva. B BBBB BBBB BBBB ger 1444 vilket betyder "No faults stored" i box 1. MVH /// Paap Reeder |
|
Vinter och 750 är en utmaning. La säkert 25000 på felsökning och rep pga skumma symtom förra vinter. Det har nu börjat även för mig igen med konstaga beteende med ojämn gång lite till och från. Hoppas orsaken är ett gaspjäll som jag har kvar att byta (tror jag). Hela tanken plockades ner föregående vinter bränslepumper testkördes, plastskräp avlägsnades, tankbukla riktades. Det löste problem jag hade med dålig gång vid <35 liter på tanken. Mina pumper mättes dock inte. |
|
Paap Reeder |
Hej "hombre"! Jäkligt irriterande med "dolda fel" som kommer och går från och till. Har problem med min just nu som bara vill gå på tomg. Vill inte köra till BMW med risk för att felet blir fixat men man får inte exakt reda på vad som var fel. Detta gör att man inte kan lita på bilen. Kommer att ta litet tid för mig men jag kommer att leta upp felet och "beteendet" så att man snabbt kan åtgärda en "repövning". Jag "går nu bara på verifierade fakta". Exvis b-pumparna: om tryckmätare på insprrailen visar 3,0 kg så finns bensin. Trycket kan inte komma och gå pga av exvis skräp i tanken o s v. Finns det 12,5 v fram till boxarna under hela startfasen så kan inte "batteriet vara kass" m m. Någon skrev att i en 750 liknar elektroniken det som finns på ett kärnkraftverk. Det må vara sant men vanliga fysiska lagar för el, datateknik och Otto-motorer måste ändå gälla. Vi får se! MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
Hej! Glömde en sak: Med min M535:a och M30:an (40´mil) har jag alltid haft mottot att kunna meka allt själv utom 4-hjulsmätning. Samma kommer att gälla för M 70:an med det tillägget att jag måste införskaffa ett 2-kanal oscilloscope så att hon inte skall kunna gömma sig bakom nått´ microchip eller en sensor om hon är på dåligt humör. MVH /// Paap R |
|
IRON,,Ta bort locket under mattan i bagage-rummet. Lossa sedan en bränsle-tryck-slang i taget, och mät bränsle trycket. Jämnför trycket från bägge pumparna, jag är 99% säker att din ena pump har ett innre läckage eller har sagt "tack och hej". Ny pump kostar ca 2100 kr,Lycka till |
|
|
I min by där jag bor finns det en 750i, vet ej vilken årsmodell som har detta problemet, men mekanikerna som bmw-ägaren anlitat hittar inte igen något fel, dom har bytt motronic-boxar o jävlats om jag inte minns fel. Och jag tror gubben är duktigt less den bmw:n vid detta laget, har stått still ca 5 år, kan det va något att lägga vantarna på måntro? ///M-power for the folks!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.