AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.693

Bilförsäljning som gick snett..

Sida 2 av 3
Ha
23
Harry A
M535i -86
Polisanmäl direkt. Som tidigare nämnt; förklara läget för polisen. En anmälan går ju avskriva det gör dock inte en missuppfattning med kronofogden.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Frågan är ju bara om det går att stöldanmäla den.
Jag försökte med ngt liknande en gång när jag inte fick de sista pengarna för en bil jag sålt, men de hävdade att det inte gick att stöldanmäla den för den var ju såld, de rekommenderade mig att stämma honom. Jag avvaktade med att skicka in ägarbytet för att på så sätt tvinga honom att betala, men då ramlade det in högar med parkeringsböter, så då la jag lappen på lådan. Hellre förlora en tusing än betala 10-15 böteslappar. Datumet var ju satt till den dagen han hämtade bilen så jag slapp böterna.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Stöld går nog inte (bilen har ju i realiteten redan bytt ägare), möjligen kan man hävda bedrägeri. En förutsättning är dock att det finns belägg för att köparen redan vid köpet hade för avsikt att inte skicka in ändringsanmälan i syfte att slippa betala p-böter, registerhållningsavgift et.c Men man kan ju prova tala med polisen och höra vad de säger.

Sedan vill jag bara inflika att, som tidigare nämnts, kvittot är det papper som är viktigast för köparen. Det är det som visar att man faktiskt köpt bilen och är dess ägare. Ändringsanmälan är det viktigaste papperet för säljaren, det är det som fråntar säljarens ansvar för skatt, registrering, p-bot et.c.

För att göra det ännu tydligare (krångligare?) så kan man tala om två typer av "ägare", civilrättslig ägare (den som faktiskt äger bilen) och obligatorrättslig ägare (den som ansvarar för försäkring och skatt mm). Vad som står i bilregistret kan således sägas vara enbart ett incitament om vem som äger bilen. Finns det ett kvitto som säger annat så är detta normalt sett starkare.

------------------
Always Diesel
Mr Apex
Hej Jimmy!

Om du stöldanmäler bilen kan det gå illa. Anta att den som köpte din bil blir gripen av polisen på grund av din felaktiga anmälan. Du kan då bli åtalad för falsk anmälan och bli tvungen att betala böter och skadestånd. Inte roligt...

Att bevisa att köparen har begått ett bedrägeri är svårt. En fråga: Har bilen fått några parkeringsböter? I så fall har du en plats att söka efter bilen. Tyvärr får du då inte ta hand om bilen om du hittar den men kanske kan du hitta köparen på det sättet.

Om du förklarar för bilregistret vad som har hänt kan de i vissa fall avregistrera dig som ägare. Det brukar dock vara svårt om du inte vet vem som köpte bilen.

Lycka till i alla fall.

Mr Apex
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Harry A:
Jo, det går, men det kostar en j-vla massa tid och tålamod....

Skulle flytta och bilen skulle bort så fort som möjligt, la in en annons här på BMWPower och fick många svar..
Bertil kom till mitt garage med 2000 kr i handen och jag skrev på och lämnade registreringsbeviset till honom, han skulle lämna in det direkt sa han..
Sen bogserades bilen bort..
Han verkade mycket ärlig och hade hela familjen med sig..

Snackade med Bilregistret som inte kunde göra nått, de kunde bara skicka nya papper på bilen till mig..

Snackade med snuten i Ä-holm, de kunde heller ej göra något utan hänvisade mig tillbaka till bilregistret.
Anmäla bilen stulen kunde jag ej göra eftersom den ej var stulen.. Det kunde som sagt jag åka dit på.
Gick ej heller att efterlysa bilen..

Va fan ska man göra?

Synd att man bor 80 mil bort annars hade jag åkt runt och letat..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Reg Nr är : MTE 862, bilen är avställd och har körförbud.

Vit med biltemablått underede, Bilen har motivlackad huv med snurre sprätt å nån snubbe till i ett ökenlandskap..

Bilen var strippad för att bli en BMW-cup bil. All inredning följde dock med..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Ett mycket intressant juridiskt dilemma. Att vara tvungen att forsätta äga något utan att äga det...

Har du reg bevis? Som ägare kan du väl ändå beställa ett reg bevis och nya skyltar. Jag skulle testat följande; Ta reg beviset och skyltarna. Gå till skroten. Förklara problematiken för ägaren till skroten. Lämma över skyltarna och tusen spänn och se till att han inrapporterar den till bilregistret som skrotad. Voila!

Jo nya papper ska jag få.. Men om jag skrotar en bil so men annan kille äger (han har ju betalat)???

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Vänta och se. Du sa ju själv, han verkade var ärlig.
Skulle du få problem med parkering bot eller så så går det faktiskt att resonrera med polisen och få det avskrivet. Se till bara att ha bevis på att du påpekade det för både polisen och bilregisteret.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Han använder ju uppenbarligen bara bilen som reservdelsbil ändå. Det är ju inte så att han kör med den. Så varför inte skrota den? Det reducerar din risk till noll, även om han en dag kan bli lite förargad.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jimmy,

Det här måste vara bilden på bilen va? Hittade tyvärr ingen bättre bland BMWBörsens borttagna annonser.

Länk

Mvh
Tommie, BMWPower
Ha
23
Harry A
M535i -86
Wolv

Intressant! Hur går detta till då? En anmärkning är ett fast utslag. Om du bestider beslutet ska detta skett vid föreläggandet. Ingen stiftning kan ju ske retroaktivt.Men jag vet inte allt om detta så förklara gärna för mig.

BMW735IA, innan nåt händer ta kontakt med berörda mynigheter (polis, bilregistret, ev fogden). Skriv ned när vad och vem du pratat med. Så du vet vad som gäller, alltid bra att har info innan det händer nåt.
Tommie, jo det är den bilen.. Lär skriva mer om detta fall på min bil sida som är under konstruktion:
Länk

Jag ska försöka få tag i en polis som inte är så stressad och vill ta sig an ärendet..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
JohanOS
Alltså, Juridiskt sett så äger DU bilen, med andra ord har du all rätt att göra precis vad fan du vill... Vill polisen gå på det juridiska så talar dom isåfall emot sig själva, stöldanmäl. Du äger ju bilen, men har den inte. eller hur?
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
735 äger bilen om inte Ängelholmsmannen har ett signerat köpekontrakt. Jag tror inte det räcker för honom att ha en ägarbyteblankett liggande hemma i brevlådan.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Jaa, muntliga avtal och handskakningar är också avtal. Men bevisnivån är ytterligt låg.
Om han nu har det i byrolådan så står det ju datumet då jag sålde bilen och min namnteckning.. Om jag typ anmäler han för stöld så lämnar han väll bara in det reg beviset?? och då lär jag ju få förklara för polisen varför jag anmälde en bil som jag ej äger för stulen :)

Får huvudvärk av dte här..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bara säga att du var lite förvirrad (fuller) när du gjorde polisanmälan, och att du ångrar dig djupt.
Man är inte sämre än man kan ändra sig:)
//Marin
Deliq
Prova att "efterlysa" killen i någon lokaltidning eller anonnsblaska. Kan ju hända att han "glömt" att posta ägarbytet.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.