AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.696

Bilförsäljning som gick snett..

Sida 1 av 3
Sålde min gamla 320 biligt (2000) till en snubbe i skåne, köpet gick fort och jag skrev på ändring av ägare och gav lappen till honom..

Problemet nu efter 3 mån är att jag fortfarande står som ägare till bilen och jag har ingen aning om vad han heter eller bor och allra minst hans telenummer..

känns inte bra..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Har du inte ens hans namn och efternamn?
vet du ungefär var han bor?
använd www.privatpersoner.gulasidorna.se

låter minst sagt suspekt. ja kräver alltid körkort i samband med köp/sälj privat.
skriver ner person nummret.
man vet alldrig vem man har o göra med.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Bertil utanför ängelholm :) Det e det enda jag vet..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Bilen är ialla fall avställd (körförbud) och skatten är ej betald..
Så han lär ju inte ha så mye nöje med bilen..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns en risk att han felparkerar bilen bara och då är det du som åker på böterna eftersom ägaren är ansvarig!

Ringde ni till varandra innan affären? I såfall kan du begära att få ut samtalslistorna över telefonnummer från Telia (om du har dem) i efterhand.
Kostar några kronor men i detta fall skulle inte jag tveka!

Mvh
hmm.. finns över 250 st som heter Bertil i helsingborgsregionen...

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
De Johan säger e smart.går o göra både på de fasta nätet och på mobil nätet.

Länk
Som Johan B påpekat: alla felparkeringar är ägaren ansvarig att reglera, till dess ägarbyte sker. Har man riktigt otur och så skett, dvs bilen blivit bötfälld och den nye ägaren ej betalat kan kronofogden bli inkopplad. Det finns faktiskt parkeringsbolag som struntar i att skicka ut påminnelser utan driver saken direkt till kronofogden för indrivning:((((((

Hoppas det löser sig dock till det bästa:))

/Dominik
Får man ut namn och ort då?? Har ju pratat med tusentals folk.. ska försöka koma på vilken månad det var..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
JohanOS
Jimmy:

Saken är biff och mycket enkel, stöldanmäl bilen för bövelen. Du har gett din bil till en person som -inte- är ägaren av den, han kan göra mycket skumt med den som kan ge dig både ekonomiska och jobbiga problem.

Enkelt match är att bara stöldanmäla den, då är du dessutom säker på att slippa parkeringsböter (även om du står kvar som ägare) Plus att bilen lär hittas snart och han får det jobbigt. :-).
Lite Drastiskt o anmäla den stulen i mina ögon.
Posten kan ju göra fel ibland dom med.
du har inget nummer till killen? ringde han med skyddat nr eller?

Länk
JohanOS
Det är inte det minsta drastiskt, passa på att förklara för polisen exakt vad problemet är så lägger dom en notering om det och vet hur dom skall hantera det vid upphittande.

Enligt mig har du inget annat val, bilen är ju trots allt i någons händer som du inte vet vem, och du står kvar som ägare. Ett solklart fall egentligen, är säker på att polisen medhåller detta. Om du dock -inte- polisanmäler och det dimper ner 25000kr i parkeringsböter har du inget att säga, du kommer få betala det garanterar jag. Att säga att ägarbytet inte gått igenom är en ursäkt parkeringsbolagen har hört sedan dom började lappa bilar.
Sålde den i slutet av Aug så jag har ej nummret kvar.. minns ej heller hans efternamn.. Blir nog en polisanmälan..

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Varför inte ringa bilregistret ???
absolut enklast, och förklara hur det ligger till.
När man säljer en bil privat ska man ALLTID posta anmälan själv.Finns säkert nån rutin för sånt här på bilregistret.Det är ju knappast bara du som drabbats.

MVH
Hasso
Länk

JohanOS
Vad ska dom göra åt saken? Dom är ju inga tankeläsare direkt, hur ska dom kunna veta vem som har hans bil? Det är ju teoretiskt omöjligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej men det måste gå att avregga sig själv som ägare.
Jag var utsatt för det för många år sedan, men fick skicka in en blank handskriven reglapp med uppgifterna på.Men lite koll måste man ju ha själv från början.
Måste väl vara bättre att börja i rätt ände och fråga om råd på rätt instans än att spekulera i lösningar som förmodligen bara krånglar till det ännu värre och gör saker och ting svårare än vad dom är.
Fel görs ju alltid av människor och på nått sätt måste dom rättas till och det kan bara bilregistret göra.
Därför ska man självklart vända sig till dom först.

MVH
Hasso
Länk

Angående att posta anmälan själv.. Om jag köper en bil skulle ja då ialla fall vilja posta den själv för att inte få en polisanmälan från säljaren där han påstår att jag har stulit bilen inte köpt den..

Eller? Jag ska ringa bilregistret och höra imorgon.. Har ringt till alla Bertil jag hittar i telefonboken nu :)

/Jimmy
Länk
www.aspwebb.com
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMW735IA: Varför inte använda kvitto och/eller köpekontrakt? Har du detta så kan fd ägaren hävda att du stulit bilen bara för att han har kvar ändringsanmälan. Dessutom är det ju så att det i första hand ligger i säljarens intresse att denna nlir postad. Är båda osäkra så kan väl tillsammans lägga den på postlådan...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det blev fel..

Fd ägaren kan ju hävda vad han vill men det jag ville säga var att med kvitto så lär han knappast få rätt om han drar det vidare.
ant
angående postning av ägerbytespapprerna. fyll i pappret med köapre och posta sedan papprerna tillsammans. då vet båda att papprerna är postade.

=============================
Länk
JPM
En sak e säker. Det kan knappast bli värre nästa gång du säljer en bil o de e ju positivt:-)) Man är alldeles för ofta godtrogen o tror att folk är torra bakom öronen.
Gör som Hasso säger o ring bilregistret. Vill inte dom hjälpa dig så gå till närmaste polis station o tala om ditt problem. Det är alltid bättre o tala med dom på plats än över telefon.
Lycka till.

Längtar till F1 säsongen.....

Juan Pablo Montoya For President
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.