AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.341

Breda däck=p-rute trimning

Sida 1 av 2
Fick agera chaufför igår kväll och körde en 525i-92 med breda däck, 225:or. Killen hade inte hunnit lägga på vintersulorna men det var barmark och ingen halka. Det var bland det värsta jag varit med om, bilen var knappt hanterbar över 90 km/h på motorväg som iofs var ganska spårig men där jag själv med egen bil med originaldimension 205:or ligger som ett strykjärn. Bildj**ln for som en brunstig huggorm över hela filen fram och tillbaka, meningslöst att försöka styra emot. Ägaren som satt i baksätet hävdade att framvagn och styrleder var nyligen genomgångna. En rimlig slutsats är alltså att de breda däcken förstör köregenskaperna på hans bil.
Att överbreda däck är skit visste jag redan men att betala ett så högt pris som att körbarheten blir nära noll för att bilen ska se "fräck" ut det är väl att överdriva stylingen?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Lär vara någon annat som är fel på bilen för tex, när ja gick upp till 225/45/17 från 205/55/15 på min e36:a öka spårkänsligheten en del men den blev absolut inte svårhanterlig eller opålitlig, körde autbahn farter 100 - 230 känndes bilen mer stabil med 17" än med 15"

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag kör med 235/45 -17 på sommaren utan att det spårar hej vilt. På mycket dålig väg spårar det något mer än med firmans Skoda med 195/65 -15. Det är något annat med den bilen. När bussningarna i bakvagnen är slut brukar man få sådant beteende har jag hört.

Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har 255 på sommarn, lite spårigt blir det när vägen är kass men långtifrån okörbart.
Kanske behövs en 4-hjulsinställning på 525:an ?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som:
Dålig hjulinställning, slitna bussningar, fel offset på fälgarna (för lågt ET=ökad hävstångseffekt på styrlederna).
En eller flera av ovanstående orsaker...

Mvh
H
33
H
330i -01
3.0CS -73
Min 330i har börjat spåra mer och blivit ganska svårkörd i högra hastigheter. Båda med 18" och med orginal 17" med rätt dimensioner på däcken. Jag åkte till BMW i veckan och de provkörde den och tyckte den inte var speciellt spårig, möjligtvis lite grann. Men sedan när vi lyfte upp bilen visade det sig att bärarmarna fram var helt slut. Framhjulen glappade otäckt mycket. Konstigt att det går att köra överhuvudtaget. Undrar hur länge jag har kört omkring så här....

Länkarmarna ska nu bytas på garantin. Henrik
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har en e34a -93. har 235/40-18 runtom. Inga som helst problem upp till toppfarten.
sebbe_bmw
Har inga problem med varken X5 och 540...

235,255 på 540

285 på X5

Sebbe
Inga problems här heller 255 resp 275 20", går som på räls.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Min förra 735i hade 235/45-17 fram och 255/40-17 bak, och det var aldrig problem med att den spårade. Min 750i har 225:or runt om, och det märks ingen större skillnad jämfört med 735i:n.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
535an har 240/45 runt om och sedan nya däck inskaffades
är spårningstendenserna nära 0. Med de gamla och slitna däcken spårade bilen en hel del och speciellt vid 220km/h var det ibland småläskigt.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hallå

225 anser jag inte vara speciellt brett. På BMW är detta mer en original dimension (beroende på modell). Kör själv med 225, finns inte minsta antydan till spårkänslighet eller orolighet.

Pekfingret på ratten så sköter bilen allt själv 30, 50, 90, 110, 180, 200 spelar ingen roll.
Hade en 325i -92 , bytte bakdäck ifrån 215-45-17 till 225-45-17 + att det var regummerat. Bilen blev livsfarlig att köra på spåriga vägar, omkörningar var alltid lika spännande när man gick över mitten på vägen......

Mvh
Patrik
Min E39:a började att orma sig ganska mycket för ett tag sen, och jag började förskräckt fundera på ett verkstadsbesök.
Sen kollade jag lufttrycket i däcken en dag, det var ganska lågt i alla däcken. Pumpade upp rätt tryck (Mer än BMW rekommenderar, fråga din däckhandlare) och vips så gick den som en dröm igen!
Mitt tips alltså: Kolla däcken det första ni gör, det kan faktisk göra stor skillnad om det är för lågt tryck.
Själv kör jag f.ö. på 235/40-17
F´låt, jag har 235/45-17. Rätt ska va rätt.
Vanligt fel på bilar med ändrad däcksdimension är att en hjulinställning inte är gjord. Vet inte hur det är med BMW, men på Volvo gör det hur mycket som helst för väghållningen.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Ok, Av era kommentarer att dömma måste något annat än de breda däcken vara orsaken till huggormsbeteendet. Jag var nära nog chockad av den stora skillnaden jämfört med min egen bil. Men allt annnat lika borde de extra breda däcken vara sämre än originaldimension eller är jag fel ute? Otäckt var det i varje fall... Vet inte heller hur långt hans bil har rullat men den kändes sliten jämfört med min på 23.000 mil men med renoverad och genomgången framvagn. Kan tänka mig att en sliten hjulupphängning och styrleder får än större utslag i spårig gång än om det satt originaldimension på bilen. Eller?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Bimmerman: Din bil är så fruktansvärt snygg! Det är en sådan bil som jag kör i mina drömmar. Vill du byta jämt mot min 318i-89? Snälla...

Min skrothög: Länk
Kom igen! Viss kränger det mer med brädda på däck än med smala, det går inte att säga emot. Speciellt när staten lägger våra vägskattepengar på annat än att reparera asfalten. Det märker man inte minst när man bytter till smalare vinterdäck. Men det är inte så farligt att man ska behöva fundera på att byta ner en eller flera dimentioner. Dessutom tycker jag att ju fortare man kör desto mindre man märker av det. Det är bara i låga hastigheter som sårkänsligheten känns för mig.
- rätt däckstryck (både för högt o för lågt ger försämring...)
- alla hjulvinklar nogrannt kollade
- bra kvalitetsdäck (vissa däck spårar mera än andra!)
- bussningar i bra skick

Sen är det inga problem ens med spårig vägbana... kör med 245/35-18 fram o bak...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har 225 på min 530 och min förra 525 körs med 225 och inga problem däremot hade jag provkört en annan 525 med 17" 225/45 fick nästan panik bilen var okörbar bilen krängde som bara den killen sade att det var fel på däcken för han hade bytt krängnigshämnare eller vad det nu heter!!

MvH Bmw 4-ever

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.