|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är nybliven M3 (3,0 -93) ägare och har läst på en del om bilarna den senaste tiden(blir en hel del surfande på arbetstid :-) En kompis hade en gammal Teknikens Värld (om jag minns rätt) där dom hade testat M3:an när den kom ut. Enligt artickeln så var växellådan samma som i 525.. Kan det stämma? Dom nämnde inget om utväxling eller andra modifikationer heller.. Så stod det också att det var samma motorblock(som jag vet är sant) och samma Vanos, vilket också kan vara intressant om det stämmer.. Sam | |
|
Inte ett rätt!! M3:an har en ZF låda 525:an Getrag. M3:an en mer steglös vanos som är betydligt mer avancerad med egen styrenhet mm, 525 är mer av/på karaktär. Motorblocket är inte heller samma men man kan väl säga att det är av samma familj. |
|
|
Jag får nog delvis ta tillbaka det där om växelådan, 525 verkar finnas med både ZF och Getrag, men det är inte samma ZF låda. Men jag tror att det är vanligast med Getdrag lådan i en 525:a. |
|
|
Gerhard Om jag inte minns helt fel så har väll alla M3 E36 Getrag lådor. Länk |
|
|
Enligt Bäckis/SBR so kör han med E36 M3 låda och har angett att det är en ZF låda. Han borde ju ha skruvat ur och i den och borde veta vad det står på den. |
|
|
Det stämmer bara ZF i M3 E36, SMG lådan är ju byggd på en ZF också. |
|
| Alla M3:or med 5-petad låda är av märket ZF. Endast den 6-petade lådan som kom -96 är Getrag. ( E36 alltså ) Hej svejs. | |
| Så är ZF lådorna sämre än Getrag lådorna? | |
|
Okej. Då Hadde jag delvis rätt. Länk |
|
|
MNS_M3: "Okej. Då Hadde jag delvis rätt." Fan du skulle kunna bli politiker ;-) Efter som du trodde att det var Getrag i alla M3:or och jag ZF? Så hadde väl båda fel :-) |
|
|
Gerhard Politiker.....ja varför inte....? =) Jag ser det mer som vi båda hadde delvis rätt. Länk |
|
|
mosse: Vad jag har hört är att m3:ans ZF-låda är överlägsen getragen... Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.