AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.409

Texaco motoroljor är dom lika bra som andra oljor?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Ja frågan är om Texaco är lika bra som Shell, Castrol, Valvoline????
Hade en fundering bara!!
Någon som vet????

MvH Bmw 4-ever

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Vad jag vet så skall skillnaden inte vara alltför stor, har använt Texaco på andra bilar och det var inge märkvärdigt.

mvh: Friik
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag tror tyvärr inte du kommer att få något bra svar på denna fråga. Diskussioner om oljor har varit uppe många gånger förr och alla verkar tycka olika (mycket delade åsikter iaf). Sök på forumet angående oljor så får du se.

Det är ju faktiskt väldigt svårt för en vanlig männsika att märak om en olja är bra eller inte. Om man skulle jämföra så måste man ju i princip ha två identiska bilar som körs på samma sätt, fast har olika oljor. Och dom måste antagligen köras långt. I vissa fall så kan man iofs märka skillnad direkt om man tex har en bil som knackar pga dåligt oljetryck. Vissa oljor har en förmåga att vara mer "lättpumpade" än andra.

Det man har kommit fram till är väl i princip att man får vad man betalar för (som jag har fattat det). Om du kör hårt med bilen och/eller kör mycket kortsträckor så skulle jag rekomendera att lägga ner en slant på en bra helsyntetsolja. Sannolikheten att den är bättre än en billigare är ju större än att det är tvärtom. Men säker kan man ju aldrig vara.

Det är alltså jättesvårt att få fram om tex Texaco har lika bra eller kanske bättre oljor än Shell. För vem vet det? Dom som tillverkar och säljer produkterna är ju inte direkt opartiska.

Hoppas du får något vettigare svar av någon annan, men som sagt: Det där med oljor är svårt...

Min skrothög: Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har sett att de säljer Texaco-oljor på bl.a. EKO och ÖB och de är rätt billiga. Men om man kikar på kvalitetsklassningen så verkar de inte vara några höjdaroljor.
M.a.o kan man med fördel köpa på Biltema istället enligt min mening.

---------------------------------------------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har gjort samma observation som Wath!
Skulle inte använda mig av Texaco, hellre biltemas syntetolja 5W/40 faktiskt (som har riktigt bra klassning)!

Men jag anser det vara värt några kronor extra och köpa riktig "märkesolja" (ex Mobil, Valvolin, Castro, Shell, Motul, Redline, Quaker State etc.).

Angående klassningen (API/ACEA/ILSAC) så sker den efter strikta normer så den stämmer nog "alltid"!

Mvh
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag håller mig till kvalitetsoljor speciellt om man har en sån bil som jag, men var lite intresserad hur Texaco oljor är och tänkte mig om någon visste hur det ligger till!

MvH Bmw 4-ever

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns många oljor från Texaco...Jag kör på Texaco Havoline extra en halvsyntet med kvalitetsklassning ACEA A3,API SJ klass med viscocitet 10W/40,fungerar bra för mig iaf.
Byter ofta olja+filter,och använder motorvärmare så ofta jag kan nu på vintern..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, det är möjligt att Texaco har olika oljor. De Txaco-oljorna som jag har sett i diverse varuhus o dyl har haft klassning API SH som bäst, trots att det har handlat om helyntetisk olja.

Kör du med olja som är klassad API SJ och ACEA A3, så är det ingen dålig olja!

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Precis Johan...den oljan jag kör passar mig bra för tillfället...Köps förresten hos Preem.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.