AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
910

Var lyfta E28?

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jaha..då kommer snön farande här och jag behöver åka iväg; alltså är det dags att lägga på v-däcken.
Tyvärr så är det lite rostigt i mina fästen där det är meningen att man skall lyfta bilen så det vågar jag inte lita på riktigt. Vore ju snyggt med ett fett hål rakt in i kupén om det brakade samman..

Jag läste om någon som lyfta i bakaxelklumpen för o lyfta den bak men jag tror inte att min lilla garagedomkraft räcker så långt in (klart den räcker, men då får jag ligga under bilen o hissa upp den ;-)..

Var finns lämpliga lyftpunkter? Lyfter "gärna" (nåja) på fyra olika ställen, dvs en gång vid varje hjul om det inte finns några lämpliga punkter..

Mvh
Patrik - med liten garagedomkraft

*min signatur står här*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På framhjulen så blir det bäst med balken som går längs med karossen(om du nu kommer åt med din "lilla" domkraft)

Vid byte av bakhjul brukar silentblocksfästet vara ett sätt att få upp bilen,tyvärr blir det ökat slitage på den bussningen vid denna manöver...men om man är försiktig o lägger något mjukt mellan domkraft o bussning så kan man göra så..(ett sätt men kanske inte det skonsammaste som sagt).

Mvh Janne.
Fram kan man lyfta på den runda doningen som sitter närmast hjulhuset - bakom hjulhuset, eller hur man nu ska förklara. Vet nämligen inte vad stället heter. En bit in under bilen har du en balk på vardera sida som går längs med bilen (snett utåtriktad), men kan man bocka på, lämpligt om du vill lyfta hela framvagnen.

Bak på bilen finns en liknande anordning där du kan lyfta med domkraften. Glöm inte att ta en träkloss som du lägger emellan, så slipper det bli onödiga märken efter domkraftens skalle.

Hoppas det kommer till nån hjälp.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Japp, man tackar för infon.
Nu ligger v-däcken på och bilen är lika hel som innan ;o)

Mvh
Patrik

*min signatur står här*
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kanske dax att plocka fram svetsen, tror inte bilprovningen gillar rostiga domkraftsfästen.
Kan var lite jobbigt om man får punka oxo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.