|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är helt ny här (hittade hit igår). Jag har för avsikt att byta farkost efter nyår. En av de modeller jag funderar på är en BMW 5-serie. När jag hämtade ut min gamla Volvo från verkstaden för ett pat veckor sedan höll mekanikern på att meka med sin 540 -93 och menade på att det var riktigt billiga delar till BMW. Jag är mer eller mindre uppfostrad med att BMW är dyra och inget för "vanliga" människor. Hur stämmer detta? De modeller jag är intresserad av är 523iA eller möjligen en 528iA av årsmodell -97 och med kanske sisådär en 10000 - 12000 mil bakom sig. Jag har läst lite om vad man bör kolla upp och om möjligheterna att importera. Jag hade väl egentligen tänkt hitta en bil här i Sverie, kanske av någon privatsäljare. Har inget emot en importbil bara säljaren kan visa att bilen är "ärlig". Men när man väl bestämt sig för bilen, vad kostar det sedan? Bensinförbrukningen är inte så noga eftersom jag inte kör så mycket, ligger den på en liter per mil eller en och en halv må vara. Försäkringen är ju en stor kostnad och det kan väl de olika bolagen hjälpa mig bäst med, men uppskattningsvis, vad skulle premien hamna på tror ni? Jag är 31 år, bor i Jönköping och har 12 skadefria år och kör max 1000 mil om året och låser in bilen i ett flerbilsgarage om natten. Hur är det med servicekostnader? BMW bygger kvalitétsbilar, även om vissa problem finns, och meningen är väl att man i princip bara skall tanka och köra men även serva bilen när det är dags. Vad kan man förvänta sig behöva göra på en bil som rullat 10000 mil? Är BWM dyrare än till exempel Volvo S/V-70, Saab 9-5 och Audi A6? Slutligen, är det stor skillnad mellan 523iA och 528iA vad det gäller ekonomin? Är 528 värd den extra kostnaden? "Orbes volantes existare" | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Förr var BMW dyra, idag är det mycket jmf med andra märken. fats man upplever ofta "Opps", och då kan det var mycket billigt, eller mycket dyrt. Men generelt så ligger BMW bra till skulle jag vilja påstå. |
The_Skygazer |
En BMW 523/528 är stor skillnad prestanda mässigt tycker jag. Bränsleförbrukningen finns det ingen skillnad på. en 528 gissar jag ligger ca 10,000 dyrare i inköp än 523 an. Blandad körning 0,99. Stadskörning 1,2-1,4 Landsväg 0,7 Försäkring så tycker jag att du skall kontakta Länsförsäkringar. Din kostnad kommer nog ligga run 5000! år gissar jag. Service kan vara lite dyrare om det är en inspektion 1 eller 2 ligger på genomsnitt 3000 kronor Reservdelar, javisst kan de kosta, men det sägs att många av de dyrare delarna är byggda för att hålla 15 år... Kolla in lite bilar så kommer du hitta din perla |
|
En tackar får de snabba svaren! Det verkar inte vara sååååå blodigt i alla fall. Kan nämna att en Volvo 440 -89 som rullat snart 18500 mil INTE är billig i underhåll. Och delarna är inte billiga heller. Om man bara haft en 240... Jag har sett en del 528 i prisklassen runt 130000:- Vågar man satsa på en välskött som rullat 17000 mil? Jag hade väl tänkt att köra den i några tusen mil till. Är det över huvud taget möjligt att sedan sälja den når den rullat 250000 mil och få något för den? "Orbes volantes existare" |
|
|
Klart, 250.000 mil är ju rätt så mycket...;) Vad gäller reparationer så behöver du nog inte vara särskilt orolig för en bil som gått 17000 mil. Framförallt om den gått i Tyskland! Bättre vägstandard och mindre salt gör att livslängden ökar betydligt. Dessutom har jag en känsla av att folk som ofta kör sina bilar i runt 200 km/h (läs tyskar) är mer noga med att bilen är frisk än folk som kör i 90 km/h (läs svenskar). Micke |
|
| Helt klart. Tyskarna är väldigt noga med sina bilar i allmänhet. Jag ska inte säga alla, men många. Dessutom är det som s25519 säger, inget salt på vägarna och bättre asfalt eftersom bl.a. inga kälskador uppkommer där nere. Tyskarna sköter sina bilar väldigt pedantiskt med oljeservice m.m. Det enda som kan vara sämre än en svensk bil är drivlinan. På Autobahn eldas det på runt 200 km/h i snitt och bilar som gått långt i dessa hastigheter far ju lite illa i kardan, växellåda m.m. Men rost & stenskott existerar knappt i Tyskland. Så ska man köpa en bil som har några år på nacken så är valet helt klart en tysk bil framför en svensk enligt mig. Däremot om man ska köpa en bil som kanske är bara 1 år gammal så skulle jag nog lika gärna kunna välja en svensksåld som är fin. Dock svårare att hitta. | |
|
Har också misstänkt att tyska bilar i många avseenden är i bättre skick, främst tack vara avsaknaden av salt och avgrundshål på vägarna. Det gäller bara att komma över medias, i många fall överdrivan, svartmålning av importbilar. Importbil har blivit något man skrämmer små barn med. Drivlina och sådant må vara dyrt att laga, men rost blir man aldrig av med. Milmeken med 540:n menade att tyskarna är petnoga med service, men bara så länge bilen är ny och fräsch. Sedan går det allt längre mellan servicebesöken. Fast en 96:a eller 97: a är ju, i mina ögon i alla fall, ganska ny och fräsch. Om man kliver ned till en 96:a, första modellåret av E39, är den behäftad med några barnsjukdomar? Volvo 850 och Saab 900 var ju hemska. Det är sällan man hör något sådant om BMW äv en om den förmodligen också har en del saker man skall se upp med. "Orbes volantes existare" |
|
|
hmmm...vet inte om dessa fel är typiska för första årgången av E39...men iaf var det ju så att bakluckerost var inte helt ovanligt, samt även vattensamlingar innanför tanklocket på kanten där så att säga, vilket leder till rost... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.