AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
877

Service på 740ia...eller alla bmw

Kom & tänka på det här med service.
Hur mkt kan man/ska man göra själv?
Ta tex oljebyte/service vilket man kan göra själv,men märkesverkstad tar en fin liten slant för,för att inte tala om inspektion 1 & 2.....
Jag menar det är ju klart att man sköter sin bil,men gör man det själv,blir det ju inga stämplar i service-boken är det värt & lämna in bilen då?
Det är klart,den dagen man ska sälja bilen är det ju ett + med korrekt ifylld s-bok....men ändå...Hur gör ni andra??..Nyfiken bara.

Scheckheft
Hej, mycket kan man göra själv, t ex byta olja, tändstift. Spara kvitton på allt du gör. Kolla bara Askens pärm D)!
Länk
En bil som är 10 år gammal behöver inte alltid servas på märkesverkstad. Billigare alternativ finns. På min 740 (E 38) var det en salig blandning av BMW service, service på andra verkstäder + eget arbete + alla kvitton

/Scheckheft
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Håller med!
Jag gör det mesta själv, det är ju egentligen bättre, för då vet jag att det verkligen blir gjort. Dessutom blir det BRA gjort.
Vid en eventuell försäljning av bilen så får köparen tycka vad han vill, för innerst inne vet jag att bilen är kanonservad och problemfri och den är m.a.o. inga problem att sälja. Så vill inte köparen köpa bilen p.g.a. mindre stämplar i serviceboken så får han skylla sig själv. En riktig köpare bryr sig inte om serviceboken om bilen i sig är fin och välskött.
Det kommer alltid andra spekulanter....och att lämna in bilen för allt blir en betydligt dyrare historia.

//Rallegol
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har man gott om pengar och inte vill smutsa ner sig skall man naturligtvis lämna in den på verkstad, men kanske inte nödvändigtvis på BMW när det gäller en så gammal bil, men än så länge är i alla fall jag tvingad att skruva själv.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Gör det mesta själv eftersom jag har smörjgrop i mitt garage. Kan dock tänka att lämna in den på Bmw verkstad för data download/reset mm samt avgasanalys och givetvis byte av bakvagns bussningar och liknande som kräver special verktyg och har ett fast bra verkstads pris hos bmw.
Har tänkt att göra det jag själv klarar av här hemma,men klart att det kan finnas saker då man behöver specialverktyg/proffs...men att lämna in bilen på ett simpelt oljebyte gör jag nog inte...
Förslag på olja då??....helsyntetiskt? mobil 1?.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mobil 1 5-50W helsyntet, Castrol magnatec 5-40W helsyntet och Shell Helix Ultra 10-40W helsyntet är att rekomendera.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.