|
|
|
|---|---|
|
Har stora problem med att få min tuta att funka, någon som har tips på hur man skulle kunna tänkas fixa det? Har ganska brottom med det oxå eftersom jag ska besiktiga bilen den 17 dec :( | |
ant |
funkar den inte alls? eller ibland? prova att dra 12volt till själva tutan direkt. om det låter när du matar den så, då är det fel i kontakterna nånstans. kanske i ratten. börja med det. skulle det skita sig så kan du ju dra in kablar i bilen till en tillfällig brytare som är märkt "signalhorn" och på så sätt klara besiktningen. ============================= Länk |
|
den funkar inte alls, har dessutom en ny tuta så det är inte tutan som är fel på vilket skulle vara enklast :( |
|
|
Är det inte kontaktbanan bakom ratten då? Skruva bort ratten och kortslut själva kontaktkransen med rattstången (ex där muttern som håller ratten sitter). Du ser vad jag menar om du tar bort ratten. Kom ihåg att ha tändningen på! Om den tutar då så finns felat antingen i ratten eller också så är det helt enkelt väldigt dålig kontakt mellan det fjädrande stiftet som sitter på ratten och ligger an mot kontaktbanan när ratten är på plats. Gör då rent och fetta in lite med något lämpligt. Men om det är dålig kontakt så borde det gå att tuta lite då och då iaf. Ratten får du bort genom att snäppa bort bmw-märket i mitten av ratten och sedan skruva bort muttern. Kom ihåg att rattlåset inte får vara i när du skall dra bort ratten! Många har svurit sig tokiga på det... Om felet inte ligger där så är det säkerligen någon kabel som är av. Om du inte hittar det så kan du ju dra en ny kabel från + på batteriet till tutan. Funkar den inte då så kan du ju dra en ny kabel från tutan till det där kontaktbläcket uppe vid ratten. Funkar det inte då så kan det ju bero på att inte rattstångens jord funkar som den ska. Då får du ta och jorda om den... Du får helt enkelt testa dig fram. Kolla först det där vid ratten, sedan så får du leta efter trasiga kablar eller dra om dem direkt. Min skrothög: Länk |
|
|
Ett bra hjälpmedel är ett mätinstrument som du kan kolla om du har kontakt med. Då kan du ju kolla om tex rattstången är jordad, om sladden mellan batteri och tuta är av eller om sladden mellan tuta och kontaktbläcket vid ratten är av. Med tuta så menar jag hela tiden själva hornet. Jag är inte säkar på att det funkar som jag beskrivit ovan, men det borde vara så. Lycka till! Min skrothög: Länk |
|
|
kvadd: låter som att det är kontaktproblem, troligen i ratten, som redan har nämnts.. Gunneriusson: jag kan stolt ställa mig till skaran som haft rattlåset i när man skulle ha av ratten :) liiiiiiite svordomar där.. "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
| låter bra, ska prova det, tack för hjälpen | |
|
Bmwfreaken: Jag hör också till skaran:-) Jag fattade inte varför rattjäveln inte ville lossna fast att den var lös. Sen när man kom på det så skämdes man nästan lite... Min skrothög: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.