|
|
|
|---|---|
| När man har fixat en sak dyker det upp en anna sak upp, typiskt. Det är så att när jag varvar ur en växel när bilen är kall eller när oljetempraturen ligger på ca 50 grader så börjar någonting i motorn morra och vibrera mellan 0-1500rpm. Jag vet att gärna inte ska gasa på för mycket när bilen är kall,men har man en kaxig 325 eller 328 i backspegeln som flåsar en i nacken har jag ibland svårt att låta bli, kan detta vara vanosen som är sliten eller är det något annat. jag har en m3:a 94:a tacksam för svar. | |
|
Med den körstilen är det inte så konstigt att du har problem med din bil.... /// Ett halvårs abstinens... |
|
ant |
det spelar väl ingen roll vem/vad som vill rejsa med dig? är inte oljan varm så ska du inte varva den som du gör. det är ju som att be om problem. som att äta kall mat bara för att man inte orkar värma upp maten ordentligt. varken gott eller nyttigt. ============================= Länk |
|
Får instämma med Frazze. En M-motor är i princip en racingmotor. Den är känslig, men å andra sidan väldigt tålig om den sköts rätt. Att "varva ur" motorn när den är kall är nästan lika korkat som att köra motorn utan olja. Detta gäller förståss även alla andra motorer, men just M-motorerna är så pass trimmade att de är extra känsliga. Kan tyvärr inte svara på din specifika fråga: men kände att jag måste uppmana dig att INTE varva motorn över 3000rpm innan oljan uppnått arbetstemp. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
byt olja !!! kanske den som spökar som sagt varva inte en kall motor ******************************************************************************* Min gammla bil ! Länk Mvh/ Daniel ****************************************************************************** Önskar köpa m3 front + kjolar inga fantasi priser !!!!!!! |
|
|
När oljan är kall så är den trögare, vilket innebär att den kanske inte hinner smörja motorn som det är tänkt. Skulle kunna vara det som orsakar missljuden. Som nofx16 sa, inte mer 3000rpm innan 80 grader på oljan. Ett tips om du vill ha en fungerande M3 även i framtiden. No turbo shit....Just real POWER!! |
|
|
Ännu en gång.....VARVA ALDRIG UR MOTORN INNAN DU NÅTT ARBETSTEMP MINST 70 GRADER!!!!!!!!! Ursäkta men det är extremt klantigt och okunnigt gjort om man är ägare till en M bil. Enl. manualen till M5 3.8 skall motorn ej varvas över 4000 rpm innan tempen har nått 70 grader, samt inga kraftiga/plötsliga gaspådrag. Kan tänka mig att det står samma sak i din manual.... MVH |
|
|
Jag är självklart tacksamm för alla moralpredikningar, men faktum är att jag ställde en fråga. Är det någon som kan svara? |
|
|
Skadan är redan skedd, det är nog som du misstänker Vanosen som rasslar, du ökar till 1500 rpm och det tystnar? Kan räcka med en justering, BMW gör detta för runt 4000:- Åk dit och låt någon kunnig lyssna på den / John |
|
| Vem har sagt att vanosen går att justera?de som rasslar är ju vanosväxellådan som är sliten äääääär bara att bita i de sura äpplet och byta ut.(kugghjul=8000kr) | |
|
I bästa fall så kostar det "bara" 8000:- Det kan bli dyrare oxå. M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.