|
|
|
|---|---|
Berco |
Hej alla. Jag funderar på å köpa en 325 e46,har hittat en nu, den har M-pkt,komfortpkt å skinn. Men tyvärr så har den gått 6000mil på bara ett år, är det något man bör tänka på när man köper en e46 som har gått 6000mil,delar som slits etc ??? Ny bilsgarantin på ett år har gått ut. |
|
Typfel med E46 har väl främst varit veka spindelleder/främre bärarmar, spruckna termostathus, några bakaxlar har tydligen också bytts ut pga oljud, vissa har haft problem med pulserande helljus (framförallt när många strömförbrukare har varit inkopplade ex elsäten och elbakruta). Tidiga E46 hade problem med vibrerade bromsar men det borde vara åtgärdat till alla 325:or. Finns säkert några andra typfel! En bil som har gått 6000mil har säkerligen rullat mycket långkörning och det sliter generellt mindre än stadsskörning. Kolla bara att man inte har slarvat med servicen! (Borde inte vara några problem då det är fri service upp till 8000mil/3år på svensksålda bilar) Mvh |
|
eplrini |
Hej nästan otäckt att läsa ditt inlägg Johan. Har bytt länkarmar, har tid i morgon hos BMW för att byta kardan sedan så durrar det i bromsarna när jag bromsar -lagomt- hårt. Verkar som e46 -98 inte är en höjdare att köpa om dessa. Fått allt på Europlus försäkringenm, skulle inte vilja vara utan den i detta läget. Men jobbigt är det att vara inne på verkstan jämt o känna sig som en gnällspik. -rickard |
Frittz |
Berco Jag har en E46 330 -01 som nu rullat 4000 mil. Jag har inte haft ett enda problem med "bettan", så när som på lite snisslande bromskivor bak..BMW har tydligen lite problem med att avståndet mellan bromsskivan och skärmskyddet är lite stort.. kan komma in småsten / grus, vilket kan orsaka ett lätt skrapljud... inget permanent dock. Stenskott i dimljusen är inge kul när du har M paketet.. 900:- inkl moms kostar dom :-( Ägaren har förhoppningsviss servat bilen vid dom intervaller som BMW och bilen själv rekomenderar (ca 2000 :e mil). har han även kollat olja därimellan, så är det bra.... annars har E46 :an inte haft speciellt mycket barnsjukdommar eller problem, annat än ovannämnda. Bromskivproblemet skall vara fixat från 02 :orna har jag hört Lycka till // Frittez Kolla bakupphängn Frittz |
Berco |
Tack för tipsen,ska åka å kolla på bilen till helgen hoppas att den är lika fin som den ser ut å vara på bilderna.. |
Berco |
Tjena Jag var och tittade på bilen igår,föll för den direkt. Men jag vet ju att man inte ska visa det för bilförsäljaren så jag var riktigt skeptiskt till bilen. Han påstod att det var absolut botten pris för dom hade sänkt den 25tkr redan,ja ja tänkte jag det har man man ju inte hört förr,å så fanns det vinter däck på 16"lm fälgar som jag kunte köpa för 5tkr extra!!! Jag var å tog en runda med bilen ,den gick som en dröm. :) Bilen var i ny skick trots att den hade gått 5500mil,det ända som var att anmärka på var dimljuset på ena sidan som var trasigt (Frittz tack för tipset) efter 1,5 tim snack så bjöd jag försäljaren 20tkr under det han begärde och då ville jag ha med vinter däcken,nytt dimljus och att bilen skulle servas,det går han aldrig med på tänkte jag. Jag fick svaret att jag var en jobbig jävel,:) det vet jag väll sa jag :) Det gick hem så jag är ganska nöjd. Nu har jag två frågor,har läst att service indikatorn har 2500L bensin till sitt förfogande sen tänds service indikatorn,stämmer det? Fråga nr 2 Försäljaren skulle serva bilen(byta olja) men ska man inte göra inspection 1 vid 5000 mil ??? Tack för tipsen alla. Mvh Berco |
|
Berco: Sveret på din fråga om att du har 2500 liter bränsle till ditt förfogande mellan varje service intervall stämmer. Service intervallerna ser ut så här: inspection1-oilservice-inspection2-oilservice osv. Men bilen är ju så ny att de är fri service fortfarande, om den e svensk såld dvs. Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
Berco |
wendtan: ska det inte vara, oilservice-inspection1-oilservice-inspection2 |
Berco |
Jag menar att första servicen börjar med en oilservice. |
|
Berco: den första servicen är mycket riktigt en oilservice, sen kommer en inspection1 där de även ska bytas bromsvätska Den som har flest BMW när han dör vinner! Länk |
|
|
Berco: Verkar som att du har fått ett kanonpris på bilen! Får man fråga how much??? Mvh DK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.