AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.264

3,0 CSL till salu...

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var en kille när jag(och han)gick på gymnasiet på det glada 80-talet som ägde en CSL....Snacka att man var sjukt imponerad av bilen med sin takspoiler o trävinge..+ ylandet på högvarv....mumma säger jag bara.

En kul grej var att den inte gick igenom besiktningen pga vingen på bakluckan.
Bes.mannen menade att den var hopsnickrad och monterad av grabben på ett regelvidrigt sätt :))

Han var enligt ryktet då tvungen att fixa intyg från BMW att bilen var utrustad så från fabrik..

Mvh Janne.

Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Jag menade CSL... tror jag... ska ner och kolla igen på lunchen...
CSL:en i annonsen är inte till salu förresten... på sidan: Länk står det att läsa: "Det enda som jag kommer ihåg som inte är original är fälgarna och det är ju inte mycket att klaga på. Med bara 9000 mil på mätaren är det troligen den bil som har körts minst av alla svenska CSL:er. Asplunds Bil AB tänker kanske vän av ordning, de säljer ju BMW, då kanske CSL:en är till salu. Fel, fel fel, Jouni har redan kollat... "
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
CSL:en på Asplunds bil är definitivt inte till salu, att ha annons ute på både Svenska och utländska sajter verkar bara vara till för att göra reklam. Enligt mitt tycke är det klart oseriöst. Artikeln där det står att den inte är till salu har väl en 10 år på nacken så den är väl inte att lita på idag, trots detta så verkar det som om den inte är till salu. Detta är inte den första gången i ordningen denna bil har varit ute för spekulation, för något annat syfte kan jag inte se.

Att besiktiga med stora vingen på bakluckan är omöjligt, vare sig du visar upp intyg eller ej, den måste demonteras. Stora vingen såldes separat till CSL:en i bagageluckan av den anledningen att den inte gick att besiktiga i de länder där man tänkte sälja bilen. Jag har inte ens försökt att besiktiga min med vingen på.

Av de i runda tal 20 st CSL:er som finns i Sverige så har procentuellt sett ett ganska stort antal varit i omlopp de senaste åren, någon som känner till om det importerats någon nyligen?

/Johan

jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag tror att BMW handlaren i Karlstad tog hem en från Italien i somras. Det var en silverfärgad, som dom enligt rykten hade stora problem att få reggad pga vissa papper saknades. Nu ska detta vara avklarat.

Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Johnor,det var som sagt var ett rykte det där med intyget..

Förresten har du modellen med 3153cc i volym?
Dvs den senaste innan den lades ned..Fanns visst tre olika cyl.volymer på dem bilarna med CSL namnet på.

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Johnor...kollat på en annan tråd ang bilen,såg där att din var omgjord till en CSL..Hänger inte med i dem snabba svängarna emellanåt ;)

Mvh Janne.
jo
972
johnor
Har aldrig haft råd med en riktig så jag har gjort en replika så gått det går, så här i efterhand så kan man nog konstatera att dessa delar inte är specillt billiga och slutsumman närmar sig mer och mer en äkta vara... Alla batmobile CSL attribut finns nu på bilen efter många års samlande, letar dock fortfarande efter en halvbur, någon som har en över?

Motorn håller jag på med att montera trippelförgasararrangemang på och ett nyinförskaffat (USA) extractorgrenrör som ser ut för någonting, det som säljs på bildelsimporten är inte något man vill ha på sin bil.

jxp,

Har du monterat dubbla kamremmar på din M6:a än? jag funderar att göra detsamma och tar tacksamt emot tips och problem som du stöter/stött på, finns delarna att köpa på BMW fortfarande?

/Johan
jo
972
johnor
JXP,
menade förstås dubbla kamkedjor...
jxp: Är det en CSL den silverfärgade, hur ser man skillnad på den och 3,0 CSi?
Har parkerat vid den bilen ett flertal gånger men aldrig tänkt på att det kunde vara en CSL.
Den stod ute en längre tid utan reg-skyltar och tillsist fick de igenom den, SW nånting är reg-nr.
Verkar vara i ett mycket bra skick, men några skönhetsfel fanns det väl, lite smått i fronten osv.
Den står för beskådning i ett av deras fönster nu, bredvid en E65. Jag ska höra med verkmästaren där om han vet något mer om den.

//Sniffer
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
sniffer: Tro mig, du SER skillnad på en CSi och en CSL! CSi:n är den som står bredvid monstermaskinen från mörkaste Bayern.... (dvs. CSL:en)

Det går inte att ta fel... fast CSi:n är en jäkla fin och häftig bil den med! ;D
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Dvs. om det är en generation 3 (batmobil), det kan ju vara en tidigare version också... men de är väl VÄLDIGT ovanliga i Sverige? Någon som vet??
Här står de tillsammans (csi:n dock lite 'halv')

Länk

Mvh
/Bruno
www.alpina-bmw.net
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Har aldrig sett modellen CSL innan..

Måste säga att jag är imponerad !
Quixotic2 Nej den silverfärgade i Karlstad är ingen batmobil, den kan man ju inte ta miste på.
Utan det är i så fall en tidigare utan spoiler, och då blir det väl svårare att se.
Men om man kollar på bilder så verkar det som att CSL:en har väldigt speciella stolar och baksäte med extrem skålning och huven mm skall enligt vad jag läst vara i aluminium. Finns det fler kännetecken?

Är det förgasar-motorn i alla CSL? Alltså den på 180 hk som sitter i 3,0 CS, 3,0 S (E3) och 730 (E23)?
Vad är det för BBS fälgar på den röda CSL:en på bilden, vad heter modellen och vilken storlek är det?

//Sniffer
Den CSL:en jag blev erbjuden hade k-jetronic och över 200hk (minns inte exakt). Stolarna hade icke fällbart ryggstöd och man satt fast ordentligt! Har för mig att även bakluckan var i aluminium (eventuellt fler delar, dörrarna?). Finns säkert någon CSL-expert som kan hjälpa till mer... Det är över 15 år sen jag tittade på en så minnet sviktar.

Mvh
Rasmus
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Det är klart man inte säljer en CSL till vilken människa som helst. IMSA/DTM/CSL bilarna är dom grymmaste som finns... Ska bli kul att få min färdig så man kan visa vart skåpet ska stå.

BMW 325 IMSA/CSL under konstruktion
ICQ#126319414
Fr
14
Fritte
735iA-91
K100RS-90
Letade lite i "biblioteket" om CSL och hittade detta.
Endast 1096st tillverkade och av dem endast 39st riktiga "batmobiles".
71/72 2985 cc 180hk 2 Zenith förgasare.
72/73 3003 cc 200hk Bosch bränsleinsprutning.
73/75 3153 cc 206hk Bosch bränsleinsprutning.
Här finns info om CSL på följande länkar.

Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.