|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Jag skulle köpa nytt batteri till min 525i -89 idag. Ett BMW original 75Ah kostar 1350kr, och ett Tudor 65Ah kostar 900kr...allt hos BMW. Är inte 65Ah lite väl lite?? Hur stort batteri får plats egentligen?? Nån som har några rekommendationer? Batteriet sitter fram på den här modellen... mvh Anders | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Minska aldrig amperetalet under orginalnivå.Öka hellre i aå fall.Det finns ju andra ställen att köpa batterier än hos BMW men de brukar ligga hyfsat till i pris och kvalitet. MVH Hasso Länk |
|
75ah är lagom för din...man säger så här, hur mycket el utrustning har du på bilen måste du anpassa batteriet efter det så 65-75Ah är lagom till din bil..hade du haft automat och mycket el utrustning så är 85Ah Lagom....Hur stor batteri du får in vet jag inte riktigt men en 95Ah Kan jag tänka mig passar... MvH Bmw 4-ever |
|
|
¨Såg nu efter att Hasso var för mig!!! Ler*** MvH Bmw 4-ever |
|
|
tack grabbar!! Anders// |
|
|
Innan du springer och köper ett större batteri än original bör du nog kolla att det får plats rent fysiskt i batterihållaren! Mvh |
|
|
Aldrig fel med lite extra Ah, inte minst för säker start. Man får dock inte glömma att oavsett batteriets kapacitet kan man aldrig ta ut mera effekt än generatorn kan leverera. Man kan kanske stå stilla en stund extra med lyse och stereo osv, men så fort motorn snurrar så är det generatorn som gör jobbet. FP |
|
|
Folke: Det skulle innebära att jag kan byta upp mig på A-sidan från nuvarande batteri på 85Ah till ett som är på 140Ah eftersom min generator ska ge så mycket? Mvh. Micke Länk |
|
|
Nja, du kan ju ta ut dina 140A (teoretiskt) både med ett större eller mindre batteri. Batteriet jobbar bara under starten eller med avstängd motor, sen tar generatorn över det hela. Exakt hur mycket effekt du kan ta ut till t.ex en stereo eller vad det nu kan röra sig om vid varje enskilt tillfälle avgörs av hur mycket bilen med all övrig utrustning förbrukar. Om man kommer upp till generatorns märkeffekt (vilket är mindre troligt) så sjunker spänningen under laddspänning och batteriet börjar leverera ström (urladdas). FP |
|
|
Micro har ett 88 Ah Bosch Silver som kostar ca 1200:-. Ett prisvärt batteri enl. mig ivf. Kolla om det passar i din 525:a. Mvh.Patric |
|
|
En fråga. Är det verkligen bara bra med extra Ah? Jag är inte så kunnig på området, men får inte generatorn lite svårt att ladda ett överdimensionerat batteri helt fullt? Detta skulle ju isåfall medföra att batteriet slits ut i förtid. Rätta mig nu. Skulle bara kolla. Har funderat över detta förr. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ingen risk för överdimension. Vi talar om en ökning på 10-30% av kapaciteten kanske, generatorn ser inte detta som någon extra belastning. Tearetiskt skulle det ta längre tid att ladda ett HELT tomt stort batteri än ett litet, om man utnyttjade HELA generatorns kapacitet bara för batteriladdning. Så är det dessbättre aldrig i praktiken. FP |
|
|
Ok, Folke. Då är jag med. Tack för svaret. Mvh. Micke Länk |
|
|
Så har man ännu en gång lärt sig nåt nytt på detta eminenta forum. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Jepp. Folke är vårt lilla elektronikorakel... Mvh. Micke Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.