|
|
|
|---|---|
jocker18@home.se |
hej... verkar som mina problem med ryckig motorgång har förvärrats till: Om man åker med kall bil, allt går bra. ljummen bil, den går skit. varm bil, till och från, men oftast dåligt. bilen verkar sluta tända, blir helt tyst på jämn gas på normala varv ( upp till 4000), men det är inte hela tiden, utan kommer och går. om jag tvingar den att ligga kvar på samma varv, så kan den helt plötsligt börja gå bra, tills nästa korsning :( ska jag lämna in den på datakontroll? kostade 500 på en verkstad hörde jag WmB SoundZ |
jocker18@home.se |
inte nog med det så undrar jag vad det är för extra kabel som är klamrad rund tändspolekabeln???? vad går den till? WmB SoundZ |
|
En givare som används vid motorjustering. Du har säkert en runt ettans tändkabel också om det inte är denna du menar. FP |
|
jocker18@home.se |
okey, är det något jag kan ha nytta av eller styrs allt av bilens databox? är det som en stroboskop som justerar under gång då? WmB SoundZ |
|
Du har ju bara en tändspole men på min förra 325iE36 hade jag 4 stycken dåliga tändspolar som gjorde överslag till chassiet vilket gjorde att motorn gjorde avgasknallar etc vid fullgas när den var varm. Hade inne den på BMW men deras dator lyckades inte se något fel på dem, så en diagnos är inte 100% .......... Mvh Patrik |
|
|
Givaren ger pulser till instrumentet som ansluts vid test på verkstaden, inget som användaren har direkt nytta av. FP |
|
|
ja tänder på BMW Z8 tyZon was here. he are rich. |
|
|
Kolla din tändspole, kan mycket väl vara den som spökar, det brukar öka med temp ökningen...ett tips att ta med sig på vägen... |
|
|
Funderar på kylvätsketempsensorn, kan vara den som är trasig = fett med bränsle när motorn är kall, = fortsatt fett när motortempen stiger, gör att den går dåligt. Mät den!! Vid 100 grader skall motståndet i den ligga på ca:180 ohm. Sen stiger det med sjunkande temperatur, tror det skall vara kring 7000ohm vid 0 grader. |
|
| Är det den bruna eller den blå kontakten på termostathuset som är temperatursensorn? | |
|
Tror att det är den bruna, men jag är inte hundra på det. Bara att testa. På tempgivaren står det någonting liknande(dvs, inte tempsensorn): "max 130C" |
|
jocker18@home.se |
jag ska mäta den i morgon, ska iväg nu, med en annan bil. tack så mycket för svaren... men jag blev inte klok på om datadiag. skulle hjälpa mej WmB SoundZ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.