|
|
|
|---|---|
|
Om man skulle vilja montera 211-hästars motorn från BMW E34 535 i en BMW E30, vad skulle man behöva modifiera? Vid detta bytet antar jag att man tar hela motorn... SÅ det jag undrar över är motorfästen, kaross, drivlina osv. Dessutom undrar jag om någon skulle kunna göra en bra gissning på priset för en 3,5 i bra skick. -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci | |
|
O.K. Då tar vi svaret en gång till ;-) Kolla www.e30.de, där finns allt du behöver veta. Du kan t.o.m. köpa motorfästen därifrån, om du inte grejar/orkar göra själv. Vad som behöver modifieras beror på hur mycket arbete du vill lägga ner. Det bästa (och bökigaste) är nog att banka in torpeden lite, annars får du en ganska framtung bil (plus att du får lite ont om plats för kylaren). Men då måste du nog även bygga om oljetråget (har jag för mig), eftersom det annars tar i framvagnsbalken (eller gäller det bara S38?). Man kanske skulle kolla med Tino och grabbarna om man får låna text och bilder, så kanske Janne är intresserad av att lägga ut en översättning på BMW Power? /Anders M3 -86 B3 -95 318i -96 |
|
| Är det värt besväret för 211 hästar? | |
|
Det får du nog avgöra själv. Du får ju ett avsevärt högre vrid (305nm?). Sedan är ju besiktningen nästa problem... /Anders M3 -86 B3 -95 318i -96 |
|
|
Ni vet ingen svensk eller engelsk sida där de beskriver detta motorbyte? De översättningstjänster som finns utlagda på nätet fungerar inte alltid så bra. Tack ändå för tipsen. -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci |
|
|
Jag har fått ok från e30.de att översätta deras projekt. Jag väntar bara på att killarna nere i tyskland ska slutföra det hela (bygget alltså), så att vi får allt korrekt med alla bilder osv. Om allt går som det ska så kan jag börja översätta i slutet på den här veckan. Så om du kan vänta en vecka eller två, så kommer Janne att lägga ut översättningen under "mekartips" här på BMW Power. /Anders M3 -86 B3 -95 318i -96 |
|
|
Helt rätt, Anders! Tackar för ditt svar och ser fram emot din översättning! -<( ALPINA POWER )>- MVH Alecci |
|
|
Skitbra ... på ren svenska. Undrar om inte deras "M20 Tuning - 327i Umbauanleitung" skulle sitta fint att lägga in här i översatt form också? Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
ahhh glömde länken... Länk Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
Har haft liknande funderingar .. skaffa en e30 kaross och sedan slänga i en 3.5 liters motor, så att en översättning och hela byggförloppet vore fint ... *What we do in life, echoes in eternity* |
|
|
Snälla översätt detta oxå "M20 Tuning - 327i Umbauanleitung" skulle vara jädrans tacksam!! för jag kan inte ett ord tyska!! fattar ingenting som står på sidan anonym |
|
Bmw_e30 |
Hur långt har ni kommit med översättningen ?? |
| Ska lägga i en 2,8 liters Alpina motor i min E30, läste högre upp att man bör massera torped plåten om man ska lägga i 3,5 liters motorn...gäller detta även m30-2,8L oxå? eller 2,8 och 3,5 kanske inte tillhör samma motorfamilj?? | |
|
2,8 är lika stor utvändigt som 3,5. //Ticco www.ticco.com |
|
| Allså måste man flytta tilbaka plåten lite...gjorde Alpina det ??,nån som vet hur mycket?, hur blir det med spakstället då? | |
| Du behöver inte banka i det så mycket så att pedalstället blir lidande... Det är mest där uppe på torpedväggen för topplocket tar i mest, har jag för mig... | |
|
Undrar också vart den där översättningen tog vägen (OBS! Inte menat som en pik eller nåt)? För att återgå till frågan i forumet... Som jag själv tydligen ställde en gång i tiden. Som jag har förstått det så måste man tydligen vandalisera torpedväggen lite, samt eventuellt även byta kylare och oljetråg? Och naturligtvis byta motorfästen också. Allt annat tillbehör till motorn (luftmängdmätare, databox, spridare med mera) räknar jag med att man tar från motorn man tänker plocka i. Alltså man skaffar ett komplett paket och skickar i med skohorn, svordomar och basebollträ till hjälp. Men finns det något företag där man exempelvis kan köpa följande komponenter? Extraktorgrenrör? Motorfästen? Kylare? Oljetråg? Jag är medveten om att man kan fixa åtminstone motorfästena från www.e30.de, eftersom Anders nämnde det ovan. Men jag undrar om man kan få tag på dessa komponenter som är seriöst tillverkade i Sverige? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Ang. översättning av M30 Projektet. Förlåt!!!!!!!!!!! Har bara haft annat att göra (och ganska dåligt samvete). Är visserligen arbetslös just nu, men det finns liksom tusen saker som ska göras på huset och bilar osv. Trodde liksom inte att det var så bråttom (förlåt igen :-(). Tänkte att för de som tänker "genomgå" operationen, så är vintern ett ypperligt tillfälle. För hur man än vänder och vrider på det, så är det ett relativt stort projekt som gör bilen obrukbar ett tag. Om inget oförutsett inträffar, så hoppas jag kunna färdigställa allt under helgen så att Janne har det till den 8/10 eller så. Sedan ska ju iofs Janne och grabbarna fixa till html-biten som inte jag blandar mig i. Men om det är någon som har jätte bråttom så kan jag ju iofs maila en word-fil eller liknande i början på nästa vecka. Mvh Anders |
|
|
Det är ingen fara, Anders. Det är inte direkt panik med den där översättningen, bara att man undrade vart den tog vägen. Väntar fortfarande spänt på översättningen. :) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
Sammy Lundin |
jag körde ifrån en 535:a med min 325:a E30 i helgen. inte mycket men lite iaf. MAX power |
Sammy Lundin |
ca en billängd på 402m bör tilläggas. he he MAX power |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.