|
|
|
|---|---|
Bronze |
Är det "vanligt" att kamaxeln går ner sig på E30 320? |
|
hmm.....det är ju vanligt slitage, som beror på hur man kör bilen... på min bil (18600 mil nu, 24 tidigare ägare) byttes kamaxel och lite annat vid 13500 mil..så har man väl bytt axeln och kör sansat så håller den ett tag... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
Ja. Man kan inte säga att det är direkt ovanligt. Många 80-talare drogs med dessa problem oberoende av märke. Möjligt att kamaxeltillverkarna gjorde det lite väl lätt för sig. Många ersätningsaxlar lär numera ha bättre härdning, men en erfarenhet som jag gjort är att oljekanalerna i axel inte motsvarar kanalerna helt perfekt i lagerbanan. För låga toleranskrav i tillverknings-specarna kanske? När jag sist höll på med topprenovering så följde jag upp oljekanalerna från motorblock genom vipparmsaxlarna, kamaxeln och ut i oljeröret, det var många hål som "blindade" varandra. Lätt att förstå vad jag menar om man kollar live. Planerar man att behålla bilen efter kamaxelbytet så bör man fixa det här innan man plockar ihop grejjorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.