AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.255

Sänkning av 540T med nivåreglering.

Jag vet att det går att bara byta fjädrarna fram... men fråga är om nivåregleringen där bak tar stryk av att man sänker den???
Är det verkligen igen som vet något om detta ämnet??? Det brukar ju finnas en hel del kuningt folk här???
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Frågan var inte så glasklar..

Att sänka fram kan knappast påverka slitaget på
bakre fjäderbenen.
Sänka bak lite kan man göra gm att justera
nivåregleringen (iaf på E34an).
Du ändrar vinklar och så om du sänkar
vilket alltid sliter om man inte byter stötdämpare
oxo.

Fjäderbenen bak på E39 touring är kraftigt framåt-
vinklade jmft med sedanen vilket gör att jag
betvivlar att det går att änka särskilt mycket bak
öht.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Tack så mycket göran att det är någon som svara... Jag tänkte på att nivåregleringen är väl hydralisk... jag tänkte på om hydraliksystemet tar stryk eftersom den inte har lika mycket att reglera på... men jag kanske tänker fel.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kanske kan hända samma sak som på en kompis 760 när han sänkte den:
Kapade fjädrarna till lagom höjd. Gick in och drack kaffe. När han kom ut i garaget igen, så satt fjädrarna löst där bak, för nivåregleringen hade höjt upp bilen till "normal" höjd igen. Inte så bra...
Byta dämpare är nog att rekommendera. Det är det ALLTID vid sänkningar för den delen. En original dämpare tar stryk i samband med sänkning. Den får jobba på ett annat register än den är anpassad för så att säga. Byt både fjädrar och dämpare som är anpassade till varandra, så får du mest glädje av grejerna.
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Men är det vanliga fjädrar och dämpare bak när man har nivåreglering???
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är inga skruvfjädrar bak om du har nivåreglering.
Testade förra veckan min nivåreglering för första gången. Jag hade i 23 pkt, á 15kg = 345kg!, med laminatgolv bak. Bilen blev rejält sänkt....ca 5-6cm. När jag sedan startade bilen tog det inte mer än 30s till bilen var helt plan. Suveränt!
//Marin
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Dämpare är inte lika. Möjligt att de ser likadana ut, men det ska väl sitta (på E34:an iaf) några runda behållare under bilen vid bakaxeln och sen går det väl rör nånstans också. Söts väl hydrauliskt har jag för mig. Om det är vanliga spiralfjädrar eller ej vågar jag inte svara på. På E34 sedanmodell är det spiralfjädrar, men på en touring vet jag inte tyvärr...
Hissa upp bilen och kolla är väl det enklaste.

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Okey... jag kollade med MH-Styling om en sänkningssats för min bil... och då är det bara fjädrar och dämpare fram...
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
S 328 R

Nu vet jag inte var du bor om du vill ha hjälp med detta, men sänka din bil med din nivåreglering tar ca 10-15 min, är en ganska simpel operation om man har rätt utrustning.

Har sänkt min kärra ca 4cm bak utan problem och nivåregleringen är låst i detta läge alltså att den tror att den är i sitt toppläge.Så det är bara att lasta som vanligt och den behåller sitt "nya" läge.

Mvh Niklas

Support Your Local Hells Angels Eastside
BMW V8: jag bor i Göteborg.... det låter ju som det vore bra om man kunde få hjälp med det.... Men du har vanliga sänkningsfjädrar fram då eller???
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
Japp har en sänkningssats från AP Racing köpte först H/R men fick inte den "rätta" sänkningen från H/R.

Har kvar mina orginaldämpare om du har tittat på min sida så ser du hur mycket jag sänkt, ca 4 cn bak och nästan 5 cm fram.

Skickar dig ett mail om hur man sänker med nivåregleringen.

Mvh Niklas

Support Your Local Hells Angels Eastside
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
BMW V8- Har du lust att skicka mig info om detta med? Jag har nivåreglering på min med och skulle vilja sänka ett par cm. i bak...
Tackar!

MVH,
Danjel (Fd. Dandelue)
Min bil:
Länk
Jag lyckades till slut... och jag skaffade K.A.W fjädrar då... och sen åkte jag in till BMW och så sänkte dom den elektroniskt 2 cm genom att ändra topphöjden på nivåregleringssystemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.