AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

Varvräknaren går upp och ner som en jojjo

Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Hej alla!

Hoppades att få svar/lösning på mitt problem.
Det uppenbarade sig idag på morgonen, men jag har märkt tendenser till det tidigare.

När jag kommer till en korsning och det är rött ljus och saktar in så känns det ibland som om bilen är på väg att stanna och morse så gjorde den det. Upplevelsen är densamma som att inte trycka in kopplingen när varvtalet sjunker. Bilen hostar till lite. Otroligt irriterande. Dessutom när jag stannar bilen inför en korsning, så åker varvräknaren upp och ner ett tag innan den stabiliserar sig.

Bilen är en E36 328 från -96.

Någon som vet?

/ Micke
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Har du ticks i högerfoten?

Kan det inte vara vatten i bensinen? Ha isåfall i k-sprit i tanken.

Eller någon sprucken/lös slang i motorutrymmet. Kolla slangen som leder luft "förbi" gasspjället (luft som alltså inte går igenom spjället) till tomgångsregulatorn. Om den är sprucken eller har låssnat så kan tomgången börja pendla. Slangen är inte så grov (kanske 2-3cm i diameter???) och borde gå från den grova slangen (som sitter mellan lm-mätaren och spjället) till tomgångsregulatorn (en mojäng som sitter någonstans på insugsröret).

Lycka till!

Min skrothög: Länk
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Lan nu konstatera att det inte inträffar hela tiden. Skulle till besiktningen igår och då var det minsann inga problem. Ej heller i morse upptäckte jag något. Då var bilen dessutom kall, så det har inte heller något med temperaturen att göra verkar det som. Finns det något som kan glappa och orsaka detta tro? Kan en tomgångsregulator glappa?

/ Micke
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det kan kanske vara någon glapp eller ärjad kontakt någonstans. Kolla kontakten till lm-mätaren (det är den grejen som sitter på luftfilterburken). Kolla även kontakten till regulatorn. Ha på någon form av kontaktspray (5-56 kanske funkar...)

Men kolla även slangarna som jag skrev om.

Sen kan det ju bero på så mycket mer, men vi hoppas på att det är något lätt!

Lycka till!

Min skrothög: Länk
Om varvräknaren hoppar upp och ner och motorn inte gör det så tycker jag det tyder på att nånting med tändningen krånglar kanske. Eller nån sorts glappis nånstans i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.