AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
544

Konkreta erfarenheter, vilken årsmodell fick era importerade bilar?

Hej!

Har sökt på gamla trådar beträffande "ertzulassung" vs "årsmodell i Sverige". Detta har givit vid handen att tex en 10/99 kan bli en 00 i Sverige. Ingen har dock kunnat ge ett klart svar.

Därför undrar jag nu. Ni som importerad vagnar till Sverige. Vilken årsmodell har ni fått efter att ha varit på SBP och vilket erztzulasungsdatum hade ni?

Mvh
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!

SBP går efter chassinummer. Min erfarenhet är att man byter någon gång i September.
Min är en 10-96 och jag har årsmodell 97. Det bekräftas även av utrustningen i bilen. Men det knepiga är att det stod 10-96 i papiren men den är tillverkad sent i september. Detta vet jag inte vad det beror på. De tar förmodligen inte tillverkningsdatum exakt.
Din bil borde bli en 00.

Mvh

/NP
Lasse H
Du kommer inte få nån årsmodellangivelse i dina papper. Det år borttaget. Endast datum för Erstzulassung kommer synas där. /Lasse H
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Årsmodellsbeteckningarna är helt på väg bort, det är i stort sett bara Sverige som fortfarande använder det. Numera anges istället ibruktagandedatum. Årsmodellen anges då som "-00"

Jeppe
EZ är Erzt Zulassung, dvs försäljningsdatum. Den kan vara tillverkade innan dock. Enligt Marin börjar den nya modellen att tillverkas 1/9 varje år.

Hoppas att det klarnade lite NP.

/Simon
Hej!

Tack för svaren. Kan man säga om man annonserar en 9/99 eller 10/99 osv. att man säljer en bil som är av modellåret 00 då alltså?

Mvh
Nej bilen kan var av 99 eller 00 modell kan även vara ännu äldre, uttags datum är endast en indikation vilken årsmodellen blir men med chassinummret kan du kolla när bilen är tillverkad på denna sida

Länk

Visste tillexempel inte om min 540 var en 95a eller 96a tills jag kom till bilprovningen.

MVH Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.