AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
716

Hur förfina s50?

Jag har en s50 motorn som ligger i delar och jag funderar nu på vad jag kan göra nu när motorn ändå är isär. Har tänkt byta lager men ska jag ge mig på något mer?

t.ex. väga in stakar, balansera/lätta svänghul, porta avgasdelen?

Letar kabelhärva från/till m50/s50, e30 diff och defekt e30
Hallå! Enligt kunniga så ska du ABSOLUT INTE porta avgasdelen..... Flödet emellan in-ut är optimerat, samt portning av avgasdelen KAN ge sämre effekt-svar. Finns inte mycket att göra på insugn.kanalerna heller, endast polering samt ytterst lite smärgling. Byt kammar istället. Kabelhärva ifrån en S50 har jag 2 st, dock utan Siemens styrboxar. Hör av dig om du är intresserad, 070-55 66 382. Mvh Kimmo.
Ok, då låter jag de vara. Hur är balansen i motorn annars i originalutförande? Går det få tag i vassare kammar till rimligt pris någonstans?

Har kommit på att jag inte behöver kabelhärva men tack ändå. Ska stoppa ner ett block plus topp i en e21, blir ingen el som är original.

S50-s52-motorerna är mycket väl balanserade i orig.utförande. DOCK ska du INTE ta bort den främre remskivan om du tar bort klimapumpen. Detta pga att vev + kolvar + stakar är balanserade MED remskivorna på plats, om du tar bort den så får du en allvarlig risk att något havererar. Speciellt vanligt är då att 5:ans lager/cyl skär..... Kammar finns att tillgå hos tex SCHRICK, D-BILAS mm. Du kan ju också byta grenröret till ett värre, med lite annan karaktär. Mvh Kimmo.
ok, där ser man. Tackar för tipset!

Förresten, ska jag passa på att sätta dit nya vevlager? Det är visst färgkoder på lagren men behöver man slipa om veven och mäta den för att få det bra?

De lagren som sitter där nu är fina men det kanske är bra att byta när de ändå är nere?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.