|
|
|
|---|---|
| behöver hjälp med att få info ang vilket oljetråg man kan använda till stora 6an när den ska sitta i en e30 m30 motor | |
|
Om du inte ska flytta motorn långt bak så går det att använda std oljetråg har jag för mig då sumpen kommer att hamna framför bryggan. Men jag är inte riktigt säker på detta. "Letar efter en trimmad E28" |
|
| jag har en org alpina b6 3.5 som har trasigt ett nytt org kostar 9200kr tänkte klara mej undan billigare då även kylet har gått sönder det kostar ju bara 13800kr tacksam för tipps | |
Boki |
jag byggde min utav plåt med sumpen bakom framvagnen. motorn är 15cm längre bak |
|
Ojdå, det var tur att inte något sådant pajade på min då när jag ägde min B6 eftersom det var fina priser. Men frågan är ju om B6 tråget skiljer sig mot en vanlig 535-tråg? Någon som vet? Boki: Hur går det med bilen? Det var mig du pratade med på Mantorp, jag med B6 3,5. "Letar efter en trimmad E28" |
|
Boki |
tja stensth. ja du bilen går bra. jag vägde den tomvikt var på 1040kg. acceleration var lite problem mina däck räckte inte. de var bara 225 (ska byta mot 245 40 17) så jag fick starta från tomgången för att undvika hjulspinn. acc tider är lite osäkra dock som bäst 5,1 sämst5,6. jag har inte kollat motorns effekt tippar på 240-250hk. nästa år ska motorn uppgraderas + chippning+mappning på rullande landsväg. målet är 280hk. väghållning var grym som go kart. målet var att matcha vanliga sugmotorer men inte ens turbo bilar hade chans. 1ans växl 59,5 kmh däck 225 40 16 2ans växl 102,7 kmh diff 3,15 3ans växl 162,8 kmh 4ans växl 228,0 kmh 5ans växl 281,4 kmh teoretiskt med däck 245 40 17 1ans 63,7 2ans 109,9 3ans 174,3 4ans 244,1 5ans 301,3 teoretisk HUR kändes acc? grymt bilen var som vild det bästa var att aksa i trean efter 100 fy fan mäktigast var det att när jag var på E4 o aksa fullt ut på fyran tills varv stoppet 5ans testade jag aldrig, och hast mätare går bara till 220kmh... förbrukning en fredag kvälls rejsing 3,5liter mil i stan 1,6-2,2 landsväg 1,3 varför? det sitter en ombygd kamm. om det är nåt mer fråga på |
|
Limmo, jag mailade dig i går ang var du kan hitta delarna! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle: Hva med å fortelle oss andre også? :o) limmo: En oljepanne fra en E34 med m30, en 530i med andre ord, tror jeg 99,9% sikkert du kan bruke uten modifisering. Denne er nesten 3cm grunnere/høyere over framakslene og tannstagen for å tillate montering lavt nok i e34 karosseriet. Men dere, hadde ikke 5-serien sett butch ut med scoop? :D Er ikke dette tilgjengelig på skroten, må du nok fram med kutteskive og sveiseapparat og gå medieval på en "vanlig" m30 oljepanne! ;) Bruk den gamle som mal og sett igang! Eller du kan seff kjøpe ny av BMW men det er sikkert ikke mange kronene rimeligere enn å kjøpe den av Alpina!! BMWs delenummer for denne er 11 13 1 708 345 - kjøpes: BBS RS1 16" 4/100. Komplett sett, men gjerne også enkel felger. |
|
|
Boki: Det låter som en trevlig bil du har fått ihop tycker jag. Kommer du att ta bilen till några träffar i sommar eller? Själv så letar jag efter en busbil jag med då jag för tillfället bara äger en reservdelsbil!! "Letar efter en trimmad E28" |
|
Boki |
japp det är säkert att jag gör det. hoppas på att jag hinner göra alla modiff innan dess... ha det så bra. hörs.. |
|
Boki: F*n mannen, har ju ljugit i min gästbok? Ser att det är lite siffror som inte stämmer :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Boki: Vad för moddar ska du göra på bilen då? "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
Boki: Om jag fattade rätt, så har du en m30 3.5l motor i din bil.... om så är fallet, skulle jag gärna vilja ha lite mer info om dim kam om det går bra...? Typ, hur mycket den lyfter, durationen, vart du har fått tag på den... |
|
|
Jocke, lycka till med delarna....hoppas att allt är som det ska vara... och att jag var till lite hjälp! /Pelle MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
| stort tack för hjälpen pelle tur att det finns hjälpsamma personer som du !! som räddar liv hahaha polarens!! | |
|
"kylet har gått sönder det kostar ju bara 13800kr" Är det inte samma kyl som på 535'an ? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Nopp...tyvärr så är det inte samma kylare. Man kan få dit kyl från e30 325 med ac, men efter att J kollat kylfunktionen så visade det sig att den har 60% mindre kylfunktion än b6ans ...och det sista man vill göra med en alpina det är att koka sönder toppen. Det är DYRT! MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Tyckte att std kylet nästan var i minsta storlek ändå, då den ville bli varm ganska fort om man inte körde på landsvägen. Även med oljetempen som blev ganska mycket varmare i stan, även om man bara körde genom ett 50km/h område. "Letar efter en trimmad E28" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.