AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.884

M10, Förgasare och 400hk

Sida 5 av 6
Erneland: det är en 2002 touring, utan lack å nedplockad men ska visst va i bra skick, tyvärr har jag inte tid (pluggar) ... fan skulle haft nån som kunde köra upp den =( Vart håller du till då? Vad äre för bil du bygger på? å föressten.. fick du nått mail av MH_GTR med foton m.m.. å info på några block, vore schysst om du kunde maila mig! guzzie@home.se

JAg ska nog också köra med dalhems kolvarna, vad jag har hört ska väl alla mahle va bra ? stämmer det eller ej hmm.!?
Själv ska jag nog investera i ett sprut, mest troligt ett Haltech E6M, någon som har bra koll på de andra märkena? 14000kr får jag punga ut för ett haltech med 3 bars map sensor å connectorkit.. sen kostar spridarna 3000kr minst =(
Men då har jag grejjor för 600hk och det är ju inte fel =)

En sak till, är även tii topparna inte fungerande på blyfritt? jobbigt med blyersättning!

---------------------
Köpes:
-Begagnat motorstyrningsystem typ Haltech m.m..
-Turbogrenrör M10 motorn/Garret GT40

Sökes:
-Nån som har grejjor och kan balansera en motor?!
MH_GTR å Erneland: såg att jag fått mailet nu! danke schön
Hva heter Dellorto sine trykkforgassere (turboforgassere)?? På hvilken turbotrykk kan en bruke disse?
Erneland
DHLA tror jag.. eller?
Vet en som laddade 2 bar med Dellorto DHLA 48:or.

.. mer vågara jag inte säga.. =)

ST4Dim
Ku
21
Kuse
630cs -78
745ia -85
520i -84
BMW CS #04945
Har kört med Dellorto 40:or på en volvo maskin(usch..).
Laddade då 2bar med "lätt trycks" agg (mitsu) utan problem.

E24 For life!
vad tyckte haschibaschi aggregatet om det då??=) hört att kompressorn inte mår så gött av det ??

alla dellortos av den typen heter DHLA, även sugvarianten! vilken går fint attt använda oxå!!

Jag vet en som laddadt 2.4bar och varvadt lite över 10 000varv i en M10 motor!! varvstoppen låg på 11000, det gick en och annan vippa enligt ägaren=), och det var inte det enda som pajade=) vilket inte är så konstigt=)

vet dock inté om detta var i samma motor, kanske laddade mindre i den han varvade 10 000med??
Ku
21
Kuse
630cs -78
745ia -85
520i -84
BMW CS #04945
aggregatet mådde fin fint. konstigt nog! provade oxå att ladda 2,3bar. gick ju en stund... sen rök toppackningen

E24 For life!
Hva er forskjellen på DHLA sugforgasser og tryckforgasser? Hvordan bygger en om DHLA forgasser fra sugvarian til trykkvariant?
Erneland
Vet inte om det finns en speciell tryckförgasare men när den är ombyggd med speciella packningar så kan man trycka genom den .. packningssatser finns hos KG trimmning ... har inte nummret men företaget ligger i Skåne..

Finns nog att söka på nätet..

300 SEK/sats. (För Dellorto)

ST4Dim
vilka packningar ingår då?? antar att det inte är så många?? kanske lite billigare att skära ut i tunnt gummi själv ist?? antar att en sats är till 1st gasare??
Trenger en ikke å gjøre annet med forgasseren en å byte til turbopakninger?? Kan en trycke gjennom den da?

Hvordan justerer en tryckforgassere???
Bruke lamda, avgass temp.?????
Ja det går att trycka genom dem då, går med vanliga packningar ett tag iaf, man måste göra om locket över munstyckena uppe på förgasaren i aluminium. det är nog en fördel om gasarna är i fint skick!!! annars blir det kanske problem!!??

Man löder sen igen munstyckena och borrar med milimetersborrar upp munstyckena till rätt storlek, man får testa sig fram lite och sen när den går bra beställer man munstycken i samma dimension som borren man borrade med, tex 0.6mm osv!! sen kan man mixtra lite med emissionsrören, be gärna nån som är bra på dellorto hjälpa dig, det ska jag göra iaf=) och använd gärna bredbandslamda
Erneland
Priset är / förgasare .. jag tror inte att det är så bra med orginalpackningar men det är nog som du skriver P .. det går ..

.. troligtvis är tryckpackningarna av metall eller så .. aluminium t ex. ..

När man bestyckar dom .. så använder man väl rullande landsväg.. eller det går kanske ändå?

ST4Dim
Pitebo: Det hørtes veldig vanskelig og komplisert ut. Blir jo nesten enklere med injection.

Må den kjørest på rullende landveg???
Hi
46
Hissjö Racing
2002 TIC -71
523iM -99
Turbopackningssatsen till Dellorto innehåller gummipackningar till alla olika lock som finns + en hel del o-ringar och dylikt. Vanliga packningar håller faktiskt riktigt bra, ser bara förgasarna fräscha ut så blir det förmodligen inga problem heller.
Erneland
Tack .. det var viktig info för mig.. (och säkert de andra här oxå)

ST4Dim
tack för infon, jag ska jaga rätt på o-ringar och skära ut till lockan själv, lär kosta närmare 60kr ist för 600typ!!=)
Hissjö Racing: du kommer möjligtvis inte från Hissjö utanför Umeå?

---------------------
Köpes:
-Begagnat motorstyrningsystem typ Haltech m.m..
-Turbogrenrör M10 motorn/Garret GT40

Sökes:
-Nån som har grejjor och kan balansera en motor?!
Hi
46
Hissjö Racing
2002 TIC -71
523iM -99
Nej, men bilen står i ett garage där. Jag bor i centralorten ,som i detta fall är Umeå.
ok, är också därifrån.. har du sugmotor elelr turbo i BMW:n ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.