AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.886

M10, Förgasare och 400hk

Sida 3 av 6
LÄCKERT BYGGE !!!

har några funderingar, vad är det för hembyggt sprut du byggt? Du skulle inte tänkas bygga 2 grenrör medans du håller på mot ersättning såklart =) Vad ska du ha för turbo på nya bygget? Chassit har "lagt på hyllan" än så länge men det ska uppdateras för att bli körbart sen. Ska koncentrera mig på motorn först.

Vad ska man ha för koppling å svänghjul? Går det att ta från 6:an? Vilken bakaxel ska man änvända(med diff) som går att skruva rakt på?! Finns det nån?

---------------------
Köpes:
-Begagnat motorstyrningsystem typ Haltech m.m..
-Turbogrenrör M10 motorn/Garret GT40

Sökes:
-Nån som har grejjor och kan balansera en motor?!
GT40=fina grejer! likaså wastegaten=) vad fick du ge för den?(börjar bli lat=) hehe)

Jag ska köra med 240mm svänghjul och en förstärkt tryckplatta+ev sinter(då pallar den 650nm minst) men detta kräver att man har en vxllåda från stora 6:an, dvs M30motorn, min är från 528, likaså kardanen är från en sån.

Bakvagnstips är 323 e21, bolt on!! med svingar och allt, lite svår att få tag på dock!

Jag är på jakt efter en billig diffklump och drivaxlar från 325:E30, isf köper jag bryggan av en kompis och kör komplett 325:e30, eller ev en komplett 535;bakvagn!!??
Fick ge 6500 för turbo + wastegate vilket jag inte tycker blev så farligt?!

Ok, ska ja försöka hitta sprängkåpa, låda, koppling från en E12:a då eller? eller E28?
Och sedan investera i en sinterlamell?

Ska jag försöka hitta en 323 e21 diffad bakvagn eller blir det för klent? Är E30:n starkare?

---------------------
Köpes:
-Begagnat motorstyrningsystem typ Haltech m.m..
-Turbogrenrör M10 motorn/Garret GT40

Sökes:
-Nån som har grejjor och kan balansera en motor?!
det var ju ett ok pris!!

Försök hitta en getrag 265, sitter i tidiga E28 och sena e:28(efter 85 och före 82 tror jag) dessa är bäst, annars kan du ta en 4-petad med löstagbar sprängkåpa från en 3.0:a eller e12:a, dessa håller massor, jag har en mellanmodell av E28:ans låda som heter 260, den finner du på årsmodeller mellan 82 och 84, men kan vara problem med hastighetsmätare!!, i nödfall ska jag köra cykeldator!!

Många i umeå köe med saab tryckplatta och sinter!, fråga även bäckis, han har en 228mm komplett koppling för 5000 om han inte sålt den!!då kan vilken låda som helst användas(utom lilla 6;ans dvs)

Ang bakvagn så är väl E21 inte så mkt stadigare än orginal, men lite iaf, en E30 är bättre
Erneland
Insprutningen byggs av några vänner till mig.. de har byggt ett system färdigt nästa blir det nog jag som inhandlar. Fungerar allt så säljer de kanske fler (ska höra med dem). Det är alltid lättast att bygga ett grenrör själv å man kan placera turbon var man vill ha den. Min sitter högt, lite över toppen, och får samtidigt bra kylning. Glömde att säga att laddkylaren kommer från en SAAB 93-aero och vattenkylaren från Volvo 240. Laddkylaren är ruskigt effektiv. Turbon gav jag 1500 för splitterny.. intecoolern gav jag 1000 för oxå ny. På den nya motorn blir det GT40.. eller GT42 .. men jag känner en som har en modifierad turbo.. (dyr!).. och den ska hålla för en hel del.. först var det meningen att det skulle bli en 325-motor .. (m20) .. med dubbelturbo.. men tiden finns inte riktigt..

Bakaxelklumpen från e21 323i passar om du byter bakstycket (lätt). Bärarmarna passar oxå.. men man får flytta fjädertallrikarna lite. Växellådan från 535 e28:a ska passa direkt oxå men man får härja lite med torpedväggen och korta kardanen. Har hört att kardanen från BMW2002 automatic kan användas rätt av men jag låter det vara osagt..

Koppling ska jag specialbeställa från ett företag i Skåne.. de säter ihop.. (kan bli dyr) .. men jag ska kolla upp det mer.. så kan jag höra av mig.. de sa att det kan finnas färdiga alternativ och då blir det billigare...

När jag fått tag i delar till ett grenrör så ska vi se om jag inte kan knyppla ihop ett likadant men jag lovar inget.

Kommer inte på mer att säga nu.. men snart dyker det upp något..

bra forum förresten.

ST4Dim
En fråga av nyfikenhet!, om du bara laddar 0.35 bar , varför då en IC överhuvudtaget?? bör funka lika bra utan! jag menar temphöjningen kan inte bli vidare stor vid det laddtrycket!?

Låter som en trevligt projekt=)

Om jag har fattat rätt så måste kardantunneln höjas och breddas om man ska ha en getrag 260 eller 265!
Erneland
Mycket möjligt att man inte behöver intecooler.. men jag trodde att jag skulle ladda mer än 0.35 bar.. i början .. har faktiskt inte testat att höja laddet ännu.. men det kommer..

..och jag kommer nog att behöva laddkylare längre fram ändå .. ;)

Någon som vet vart man kan hitta kolvar som passar i m10 blocket.. lågkomp..?? gravitoner@tiscali.se

ST4Dim
Ja det är klart, och lite kallare luft kanske man får in i snurran=) vara bara vaksam på spikningar, om du har 11:1 så lär du inte kunns höja mkt mer innan det spikar!

Hmmm, om du ska ha smidda så kan man ta dem smidda som dalhems säljer,det är dem med 39.6 i komphöjd, om man planar blocket lite så får man ett lämpligare komp, blir typ 6.5:1 annars, vilket är lite lågt ju! annars funkar det ju med 633 kolvar, dem är bara att kasta i!!, ger 7,4:1 med en e21-2.0 topp, dem är ju dock inte smidda, men pallar nog rätt mkt iaf!
Erneland
Blir nog dalhems ... de är ju skitbilliga.. !
Letar efter ett 18t, 19t eller ett GT40 aggregat...

Kan man använda en så stor fläkt tillsamans med en 316 graders kam.. eller skall man ha en snäll kam till ett stort aggregat..? .. (tror på det första).

ST4Dim
Du ska ha ett stort aggregat till den kammen!! vet att folk i umeå kört med den kammen med gott resultat!!
Erneland
.. Lutar åt ett stort aggregat... =)

ST4Dim
Erneland
Bygget har ändrat riktning.. blir dubbelturbo .. någon som ligger på ett gt17 aggregat..? Behöver ett..

ST4Dim
tyvärr ej men hitta nån krockad 9-5:a .. det är väll orginalturbon!
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
kolla in länken!
Gammal tävlings e21 med 600hk

Länk
sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Finns det nån som har koll på hur man går till väga vid bestyckning av Dellortoförgasarna?
Jag har en lapp med grundvärden men vet inte vid vilket laddtryck det funkar.
Turbon jag valde blev t16 med 7:ans avgashus och 360graders lager.

Renesis: Den där Thomas du pratar om: Jag vet vem det är fast jag bor i Avesta, han har dejtat mitt kusinbarn Marlene, Världen är liten. Du kanse tillockmed känner Jonatan Nord från Hässlö i Västerås? Världen blev mindre. Inte visste jag att han hade så sofistikerade polare=)

Erneland: Hur går det med motorn? Jag ska slänga in en beställning på Dalhemskolvar i veckan tänkte jag.
sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Finns det nån som har koll på hur man går till väga vid bestyckning av Dellortoförgasarna?
Jag har en lapp med grundvärden men vet inte vid vilket laddtryck det funkar.
Turbon jag valde blev t16 med 7:ans avgashus och 360graders lager.

Renesis: Den där Thomas du pratar om: Jag vet vem det är fast jag bor i Avesta, han har dejtat mitt kusinbarn Marlene, Världen är liten. Du kanse tillockmed känner Jonatan Nord från Hässlö i Västerås? Världen blev mindre. Inte visste jag att han hade så sofistikerade polare=)

Erneland: Hur går det med motorn? Jag ska slänga in en beställning på Dalhemskolvar i veckan tänkte jag.

Jag gick hem en gång för länge sen på knäna kröp jag hem....
sEiKo: heheh.. det var inte dåligt.. jo han gick i min klass och jag tror jag har hört talas om Jonatan men känner honom inte.
Å Marlene har jag till och med träffat ! Det förjävliga var ju att han flyttade till västerås för att få träffa henne mer sen gjorde hon ju slut ! Fy fan så tungt det måste vart för honom..
Det är sjukt så mycket bilfolk det finns från Avesta, känner du Joakim Henriksson? Har haft merca diesel epa å bil. Han har även en brorsa som har en röd BMW 525 A-traktor som vart med i bilsport?!

Lite updates på mitt bygge... fick IC_:n i veckan.. fin

bilen jag skulle köpa for jag aldrig å köpte.. blev långt..
Ska investera i alal delar å bygga bilen till sommaren. Nästa investering blir nog ett sprut.. Troligtvis Haltech E6M
Erneland
sEKIo: Det går sakteliga framåt.. =) (tackar som frågar) .. men det blir inte större turbo .. =/ .. det blir två istället =)
2GGR GT1752 och .. mina tanktar har flugit kring dellorto oxå .. det e ju så jäkla kul med förgasare ..

Förresten sEKIo .. kolla in min hemsida..

Länk

Vad blir det för dalhemskolvar då? .. 90.47 med komphöjd 39.6?

Förresten .. vad är det nu för växellåda som passar rakt av på 02:an från 535:an .. ? .. alltså .. vad heter den ? .

Mvh Michael

ST4Dim
sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Renesis: Hmm, vad jag hörde så åkte han hem för att han skulle ha nån utbildning som rörde pilottjafset. Måste hört fel, synd att det inte funka mellan dom iallafall.

Erneland: Jag är lite förvirrad just nu, jag står och väljer mellan Dalhemskolvarna och en uppsättning högkomp/smidda som är beggade i fint skick.
Dom kan man ju svarva ner en bit i mitten och slippa decka blocket eller dras med konstig förbränning och spikningsrisk p.g.a. Ändgaserna som samlas mellan Squisch-bandet i toppen(det plana längst ut mot kanterna) Det blir skum självantändning och sämre effekt än om jag hade ett perfekt Squisch-band.
Men alltså? Varför två? Visst det är ju skitfränt=) Jag hoppas att du lyckas, Har hör om en 02:a med S80 Biturboanläggning som skulle ha gått rätt fint.
Jag satsar på min enda grottbjörnsturbo, sen får det räcka..... tills nästa vinter=)

sE
78
sEiKo
Bmw 2002 tic -75
Oj föresten. alla lådor från M10 och M30 passar, den senare dock med breddning/höjning av kardantunnel.
265 Getrag bl.a. Om den ska passa rakt av så är det 245 getrag som gäller. sitter på 528 tror jag. Men håll dig borta från alla med nollor i slutet, det är klenare sk. "lättviktsvarianter"
För alla 5-petare så gäller kortning av kardan och spak-ställ har jag fått veta.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.