AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.887

M10, Förgasare och 400hk

Sida 2 av 6
vilket forum är du på.. har du nån adress.?
jag har vart på alfapower.nu
?!

---------------------
Köpes:
-Turbo god för 400hk
HX40, T04E hybrid, m.fl..
-Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10.

Länk på deras annonssida under delar säljes!! en bit ner finns det en annons om turbosaker

Även ett par dellorto 40dhla för 800kr
Erneland
40:or ska räcka för massor med hästar(känner till ett bygge med 450 bhp). När man använder sig av överladdning så är det väldigt lite på trycksidan som spelar roll. Se dock upp med att sänka kompet genom att gröpar ur förbränningsrummen då det kan ge spikningar. Andra kolvar är melodin. Det finns en som heter Dieter Dammer som tar in delar från Tyskland och han har säkert insug till förgasare. Det ska vara samma som Solex och Weber.

ST4Dim
Erneland
Kolla och njut.

Länk

ST4Dim
tack för hjälpen... hmm. då fick jag lite ändrade planer.. hade ingen aning om att det gav spikningar..
vad tror du man ska ha för smidda kolvar då? mahle från dahlhems eller? Finns det att köpa passande direkt eler måste jag svarva ner dom?

---------------------
Köpes:
-Turbo god för 400hk

Mahle-kolvarna från Dahlems har plan topp och en komphöjd på 39,6mm (står på deras hemsida).På denna sida hittar du vilken komphöjd olika M10-maskiner har:
Länk

Angående spikningar så börjar det inte spika bara för att man gräver ur förbränningsrummen,men om man är slarvig och gör så att ytan blir gropig kan detta leda till att det kan bildas hörn och ställen där sot och annat skräp kan lagras. Dessa ställen kan börja glöda och gör att glöden antänder gasen förrän tändstiftet gör det, vilket leder till spikningar.Men bästa sättet vore ju nog andra kolvar som Erneland skriver och dessutom smidda.
zi
230
zigge
740iA -96
VW K70 har också liggande 40mm förgasare original. Jag minns bara inte om det var Solex, Weber eller Dellorto. Minns att vi rensade en skrot på K70-förgasare för femton år sedan, för att användas på vår amazon folkracebil.

Det var tider det *suck*....

Zigge
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kul med att det finns fler flyg/02 entusiaster...

Ska era 02:or gå på strippen? Blir nog tungt att köra bana med sådana "monster" ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
VW K70 har Solex förgasare.
Ja strippen och gatan ska min gå på! men bara på skoj! några banor finns inte på våra breddgrader=( snyft!!
Erneland
Orginalkolvarna i en 02:a eller e21 håller oxå för många hästar.. frågan är om allt annat hänger med.. enligt en viss Fredrik Skoog så skall kolvarna i en m10 motor klara 300 hk... de har en tjock topp.. mycket gods alltså.

DrMoto har rätt, jag utelämnade visst anledningen till spikningarna.

Mvh

ST4Dim
Erneland
Vill man göra ett riktigt seriöst bygge så är ju M3 e30-motorn ett ypperligt turbo-objekt.. 16v topp gör att man kan köra på högre laddtryck och motorn passar ju rätt ner.. (med lite modifikationer) .. Laupa -racing säljer dessutom grenrör för turbo till dessa maskiner.. men de använder m10 block och m3-topp.. vilket ska gå att få ihop..

här är förresten en länk (som är mycket värdefull) .. för portning osv av m10-block

ST4Dim
Erneland
Länk

ST4Dim
Jag kommer att undersöka det där med kolvarna lite mer, vad dem håller för och så=) mina är från bmw 633, dessa är 2mm lägre än 02:ans för att kompensera för 4mm längre slag i den motorn, detta ger mig en grundkomp på 7.4;1 utan att röra kolvarna, dessutom har jag monterat oljekylning till kolvarna från en golf TD motor, dessa öppnar vid oljetryck >2.5bar, Jag hoppas och tror att dessa kolvar pallar iaf 350hkr, denna motor kommer troligen att uppgraderas med smidda kolvar senare, först gäller det att få tändning och gasare att lira!! Problemet med M3-toppen är väl att det är betydligt dyrare,samt att det inte finns förknasarinsug=( och det går att åka ordentligt fort med en orginaltopp ju, så får duga tills vidare!!

Skriv gärna lite om din bil Erneland!!!(främst motorn=))
det går kanon att åka tryckförgasarturbo...

min polare åkte med prospark tändning och sprut men fick inte det att lira riktigt 100%
han åker numera med dellorto 45 och msd tändning och bänkade 400 hk vid 1,0 bar ladd.

Detta är i en 2,5 liters volvo fyra. och bänkkörningen avbröts p.g.a kraftiga vibrationer i kardanen som inte var riktigt balanserad tydligen. men den skall bänkas om och målet för nästa sesong är 500 hk,
han åkte 7,30 på rinkaby Raceway i somras mot en viper som hade 8,33 .. inte illa av en gammal svart/gul 745 -86:a

på 201 meter då!!!

så det inte blir några missförstånd...

Kul kul med så mycket svar!

Kristian Larsson: flyger du också eller? Vart? PPL?

Det har ju lutat åt förgasare för mig men frågan är om jag inte satsat på sprut om jag kan få tag i nått beggat. Det blir att köra med orginaltoppen först, med smärre modifikationer. Jag ska försöka hålla budgeten ner även om den ligger på 9000kr nu med 3 saker inhandlade =/ (IC,TURBO,WASTEGATE)

En fundering angående bur, för det är väll ett måste om man gasar 402m under 12?! Hur bygger man en godkänd sådan lättast, finns det nån sida med spec.?

---------------------
Köpes:
-Turbo god för 400hk

Skoj att du köpt lite grejer=) vad blev det för aggr och wastegate??

9000kr, gud vad du lyxar=) HEHE jag har nått min topp när det gäller snålhet i wastegate frågan och ska nog snickra ihop en egen i svarven, isf blir det 1STOR ist för 2 små!! blir ju lättare att justera då ju!
hehe.. hade jag haft tid å utrustning hade jag snålat mer också, men tyvärr !

Det blev en Garret GT40 med förlängd kona (alfaklubben =)) och en Rosenkrantz gateway, än så länge är inget klenare än 500hk+ så =)

---------------------
Köpes:
-Turbo god för 400hk

Erneland
Gärna: Förra året bestämde jag mig för att bygga en turbo02:a .. vägen dit har faktiskt varit ganska snårig.

Bilen jag har är en BMW 2002 -75:a Inkagelb
Länk

Chassi: Nylonbussningar, Steglöst ställbara krängningshämmare, 22 resp. 20 mm. Ställbara Gula Koni. Stålomspunna bromsslangar, Dot 5 silicone bromsvätska, slitsade tarox-skivor m. belägg.
323i bakaxel (3.45 ej diff =/ ).

Motor: >2 L, Noral-kovar (sitter nog orginal i e21, överdim 88.97). Toppen renoverad, portad och planad med hela 11 kg i komp .. ajaj .. lite högt med ger bra gassvar. Grenröret är ett hemmabygg..där jag strävat efter så korta rör som möjligt. Avgassystemet är 2.5" hela vägen med en dämpare och det går precis raka vägen ut =)
Turbon är ett GT17 agg från en SAAB 95, det ska vara samma agg på fullturbon men jag vet att detta har suttit på lättryckaren. Mycket intressant aggregat som svarar redan vid 1500 rpm.
Insug från BMW 520, spridare från 323i, Inprutning från SAAB 900 T, Sump från en M3 e30 som kördes i en cup med 02:motor.. inbyggda skvalpskydd. Oljekylare från ehh SAAB .. EMS 5 Microdynamics turbotändningssytem.. (oj vilket ord) -.. sänker tändningen vid laddtryck..
Bilen är bromsad till 170 hk vid 0.35 bar (!!) .. vridet ligger på 250 Nm vid lite över 1500 rpm.. och en bra bit upp i registret (länge leve lättryck) .. har kört strippen med den .. och rödljuskörningar är kul.. då den fullkomligt skjuter iväg.. p g a det tidiga vridet.. tar massor med häftiga bilar i starten.. det var nog allt..

Hur som helst.. så letar jag efter ett m10-block med smidda lågkompkolvar (Någon som ligger på ett?? .. köpes omgående).. håller på att bygga en ny motor .. med hemmabyggd insprutning som är mappbart.. (ska räcka för många hästar..).. har ritat ett nytt grenrör.. mitt mål är en effekt på 250 - 300 hk.. men förhoppningen är fler.. Helst vill jag placera en M3-topp i eländet.. men det får framtiden utvisa.. =)

Mvh Mickel

ST4Dim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.