|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej hej... sitter och funderar på lite nybörjarfrågor =), ska investera i ett par förgasare som sedan ska användas på en turbokonverterad M10:a Har hittat ett par dellorto 45:or inkl. insug för 4500kr Och ett par Dellorto 40:or för 1500kr exkl. insug. Det känns som det senare var mer gynnsamt för plånboken, men födar de tillräckligt för 400hk? (som är målet) Om jag nu köper 40:orna .. vad finns det för insug som passar? Blir det att bygga eget eller? Liter mer funderingar: Nån som har en lämplig turbo/grenrör att sälja? Funderar på att inhandla ett MSD 6btm med retard. Är det svårt att montera det? Ska man köra med orginalfördelare å tändspole eller? --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. | |
|
Jag tror att 45:orna är bäst, men jag hoppas och tror att 40:orna klarar 400, jag har byggt min snurra på 2 liter, o-ringat, 304gr kam, dellorto 40, holset HX40, oljekylda kolvar vilka kommer från 633 hembyggt pulssplitgrenrör i rostfritt och en hembyggd dump och kapad scaniakyl! den är precis ihopsatt och ska lyftas i under julhelgen! Jag har dock sett volvomotor med 40:or och 475hk, och ett tips är att kolla alfaklubbens sida!!Eftersom att dellorta sitter orginal på vissa alfa är dem snorbilliga där, jag köpte mina för 200kr inkl frakt, dem brukar dock ta runt 500kr för dem=) detta är suggasare, men dem går utmärkt att köra med om dem är i bra skick!!, och insug köper du från en 2002ti dem är avsedda för 40:or(går ju att porta till 45 om man ska ha det!) Skriv mer om ditt bygge!! låter skoj! |
|
|
heheh.. du har ju min bil =) Har just inlett ett liknande bygge fast jag har inte bestämt turbo än. Köpte Intercooler idag och det lutar åt Dellorto 40:or.. Men fungerar verkligen sugförgasarna? VAd är det som skiljer dem då? VAd har du för gaslänkage? Själv tror jag att jag kommer att köpa smidda kolvar och köra men orginal stakar. Sänka kompet genom portning och köra med skärnkantspackning.. Har du portat toppen, vart o-ringade du blocket? VAd har du lagt ut hittils? Nu kan ju inte jag ha en HX40.. vi måste ju skilja oss så vi kan rejsa lite sen =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
Vart bor du? Min motor ska sitta i min breddade vita 02:a, vad har du för bil? Jag tänkte köpa "dalhemskolvar", men då motor nord sålde ut 633kolvar(ger 7.4:1) för 75kr/st kunde jag inte låta bli att vara snål=) I umeå finns det en massa likadana byggen som våra och flera kör suggasare |
|
|
Vart bor du? Min motor ska sitta i min breddade vita 02:a, vad har du för bil? Jag tänkte köpa "dalhemskolvar", men då motor nord sålde ut 633kolvar(ger 7.4:1) för 75kr/st kunde jag inte låta bli att vara snål=) I umeå finns det en massa likadana byggen som våra och flera kör suggasare |
|
|
|
|
tja.. jag kommer från Umeå men studerar i Arvidsjaur nu. =) Det är inte långt imellan oss.. Jo jag känner till ganska många byggen från umeå. Duvet inte om de har kvar några kolvar? Motorn ska sitta i en BMW 2002Tii Touring, underbar bil som förhoppningsvis ska inhandlas under jullovet! Jag borde nästan komma på studiebesök =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
fan kom åt knappfan=) jo just det , flera i umeå kör med suggasare, men får byta ut plastlocket på dem mot ett egentillverkat alulock, och sen brukar dem köpa turbopackningar, vad som skiljer dem vet jag inte, men jag VET att det går att köra låga 11:or med suggasare iaf=) sen ska dem ju bestyckas vilket kan ta ett tag Jag har bara snyggat till i toppen lite(fimpat styrningar och så) samt lite lätt portning, O-ringningen gjordes av Pekka på Piteå motorslip. Hmmm budget på motor: Motor+skrotbil=motor+700kr=)=)=)=)=)=) Turbo NY 2000kr=) gasare 200kr Grenrör inkl svetsning 1500kr IC=1000kr inkl svetsning O-ringning: 600kr Kolvar: 10st=) 900kr koppling 1300kr (530nm 240mm) "beggade bränsletryckregulatorer 300kr Kam hade jag! lixom insug brytarlöst tändsystem= 1 flarra wirre=) 528låda inkl kardan och svänghjul 450kr Dump: 1öl för material och lite svarvning av mig själv=) Nya lager och packningar 1000kr Har säkert glömt nån enstaka krona, men jag grattulerar den som åker en 12:a i sommar med nya fräsha grejer för mindre pengar=) Och ska tilläggas att grejerna är ÄRLIGA, det handlar bara om att ha bra kompisar och vara bra på att pruta=) |
|
|
ja det får du ta och göra, isf under jullovet då jag pluggar i Västerås för tillfället!, (du kanske oxå är en flygare??,jag läser till flygingenjör, men flyger en del på fritiden), eller du kanske läser nåt annat där uppe?? Nej tror inte dem har några kolvar över!!? hade inte då jag frågade dem förut iaf. |
|
|
FYFAN vilka priser =) Du kan inte sälja 4 kolvar åt mig? Mitt studiebidrag skulle bli jätteglatt då =) Hur fick du köpa en HX40 för 2000 kr ?! Du är ju otrolig! Jag är i behov av : Portning Turbo Grenrör Kolvar Koppling Låda Diff Dump Vad har du för wastegate? Jag kan inte så överdrivet mycket då detta är mitt första bygge, skulle var underbart om du kunde hjälpa mig lite! Ska kolla alfaklubbens hemsida. Du skulle inte kunna kolla runt lite och se om du har nån polare som vill sälja nått av detta. Sen om du kan porta toppen, eller hjälpa mig med nått annat kan vi säkert komma på nån trevlig betalning =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
MEN LÄGG NER ! jag läser till CPL här uppe i Arvidsjaur, har du PPL eller Segelcert då eller? Tyvärr får jag inte mycket tid över till bilbygge då det är mycket plugg =( Tyvärrär bilen nere i Älmhult, du känner ingen som kan frakta upp en 2002:a ? Kostar ju mig 2000kr att köra enr å hämta den. =/ Fan va kul, vi har visst en del gemensamma intressen! Du får komma hit å flyga lite cessna sen, dom går jättehårt =) (eller inte =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
Detta är mitt första sreiösa bygge oxå, jag kastade ner en urquattromotor i en audi GT för ett par år sen, gick rätt bra, men bara rätt så=) Hmm, jag har lixom tänkt ha mina andra kolvar i reserv, eftersom att dem är gjutna så kan det finnas risk för att det går ett par st!!=) dem är 0.5överdim, så isf måste du borra blocker, men ska fundera på det, inte omöjligt, men får se!!?? Ang koppling så vet jag inte av någon, inte heller nåt grenrör!, men lite lådor har jag(3st 4-växlade) dem håller rätt hyfsat ett tag iaf, men då rymms inte ett svänghjul från stora 6:an på 240mm Jag är inget expert på portning, utan endast en glad amatör, men det går ju fint att åka mellan11:or utan portning som fredrik kronberg från umeå visade i piteå i sommras=) Och jag kommer gärna med tips och synpunkter, men eftersom att jag knappt har tid att sätta ihop mitt eget bygge blir det nog svårt att hinna med ett till!!!=( men kanske kan hjälpa till med nåt i sommar isf!!, men det finns gott om duktiga turbogossar i umeå!!, kolla tex www.madmagnus.com nåt för dig att dregla över kanske=) |
|
|
Jag är en sån som gärna flyger utan motor, flyger segel och motorseglare i Älvsby flygklubb!!, vilket oxå inkräktar lite på bilhobbyn, då det mest flygs under sommaren!! Jag ska ta PPL så fort jag får ett jobb och lite tid, har ju teorin redan genom min skola så är bara en ekonomisk fråga eg!, och än har klubben bogserpiloter så det är ingen brådska=) Jag ska köra med dubbla externa wastegates tror jag, men inget bestämmt vilka!!?? |
|
|
Okej, känner du Viktor Numan han granne med mig och flyger där, han är från Boden. Har tyvärr bara flugit motorsegel men kan tänka mig att det är kul att flyga segel. Vi hade eran poni å nått segel i Arvidsjaur för ett tag sen, de skulle visst ferryflyga till Hemavan.. VArför dubbla wastegates... jo jag känner till bilen.. det kan förklara varför jag blev dragen litegranna när jag låg bakom med 125:an förra sommaren =) Ska kolla vidar på gasare nu.. du har inget insug över föressten.. hittar inget på bildelsbasen =/ --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
Viktor, hmmmm nej ringer ingen klocka!!?? JA segel är riktigt skoj, allra roligast på vintern i fjällen!! det var till vårat avslutningsläger i Hemavan de skulle, vi flyger lite våg där i slutet av varje sommar! Dubbla wastegates pga att det är dubbla inlopp i turbon från grenröret, kallas puls-split, går ut på att man drar in 1:an och 4:an i ena porten i turbon och 2:an och 3:an i den andra, dessa ska helst inte förenas, då får man laddtryck lite senare(marginellt??) och för att rördragning blir enklare med dubbla. Nej inget insug, men ska ha det i åtanke om jag ser nåt, ett tips är att kolla på bmwcs.com och för 02:info och turbodiskussioner på Länk en du kan fråga där är fredrik skoog, han är från umeå och kan det mesta! |
|
|
tjena tjena.. du känner ingen som har en turbo till salu? och helst ett passande grenrör? har hittat ett par förgasare på alfaklubben för 600kr. Men de hette 40 DHLA är inte de tryckförgasare? Känner du Tomas Svensson då?, han går flyg nere i Västerås (gick i min klass förra året). Köpte intercooler igår 2800kr =) Typ lika mycket som hela din bil... aja.. den var fet =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
nej vet tyvärr inte av nån turbo, och dina gasare är likadana som dem jag köpte, och det är inte turbogasare vad jag vet!!?? iaf inte om det sitter ett plastlock på dem, kolla även så att flottörerna är av plast, det ska visst finnas med mässing oxå, men dessa tål inte tryck, tror dock att plast är vanligast!! Hur bred är IC:n då?? min är 85cm tror jag(scania iaf), vilket är i bredaste laget, det går iaf inte att få plats med fetare om man inte ska såga sönder HELA fronten!!, har 1cm frigång till min volvokylare från vattenpumpen!! Nej inte han heller, har bara flygit lite här nere, inte så mkt!! |
|
|
hehe perfa.. min är 840 mm =) å 350mm hög. Tror den härstammar från en Iveco lastbil, mycket vacker sådan i alla fall =) Ska se om jag får tag i snubben med gasarna .. han verkar va seg.. har även hittat ett par dellorto 48:or =) --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
ja då bör den rymmas med lite våld=) min är lika hög ung! vad är priset på 48:orna?? |
|
|
han ville ha 4500kr för 48:orna får se om jag kan pruta .. annars känns det lite ovärt --------------------- Köpes: -Turbo god för 400hk HX40, T04E hybrid, m.fl.. -Insugningsrör Dellorto 45dhla till M10. |
|
|
du får sämre bottendrag med större gasare, tror 40:orna är bättre på gatan, men bara en gissning!!, och MKT billigare är dem ju=) kolla alfaklubben!! MKT fin turbo till salu garret GT40, kanske kan pruta på det priset oxå?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.