AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
583

Bytte chip nu går den inte

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Åååh

Gick och bytte chip från trim till orignial på min bil men efter bytet så gick den inte igång , sen bytte jag tillbaka men den går fortfarande inte igång !? Kan jag ha hett sönder styrboxen ? eller har den bara blivit sur , för det luktar bensin som fan...

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Löste sig efter jag brutit strömmen till batteriet en stund , så gick den igång...

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ta bort +polen innan du pillar med boxen.

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ticco:

Ok , Ringde en trimkille som håller mest bara på med BMW han sa att det inte spelade nån större roll , men jag tror det är lika bra att ta bort + och - polerna från batteriet innan...

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Han kanske har gott om kulor så det inte spelar någon roll för hans del :)
Jag har lyckats å sabba en box, om det var det felet vete f*n så numera tar jag alltid bort +polen innan jag pluggar ur boxen.

//Ticco

www.ticco.com
Självklart så kopplar man ALLTID bort batteriet innan man börjar pilla med elektroniken. Det ligger ju spänning till boxen och den kan säkert ta skada.

Mvh
Patrik
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Okej , ja jag gjorde ju det nu , men efter ha bytt chip så startade den inte igen , så jag provade med att ta av - polen och vänta , ska gå ut snart och se om den startar...

Länk
W
187
W
BMW 316 -89
Varför + polen?? Det räcker väll med att ta bort - polen så att det inte blir en sluten krets...

Mvh MArtin
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Okey då :)
Spelar som sagt ingen roll...

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hmm provade igen att byta chip men det går inte igång med orignialchipet , det måste ha gått sönder på nåt sätt , måste vänta en stund nu och se om den går igång igen med Superchipet... sist blev jag som sagt tvungen att ta bort - polen en halvtimme ungefär

Länk
Hur förvarar och monterar du chippen, någon typ av ESD-skydd? Eller sitter du på en heltäckningsmatta i lusekofta med katten i knät........ =)

Det bästa om man inte har någon ESD-utrustning är att meka på tex diskbänken då dessa är jordade och leder bort oönskad statisk elektricitet. Sen bör man ju förvara chippen i en ESD-påse eller ask etc.....

Mvh
Patrik
te
46
texas
325 -89
Precis som sandgren säger så är det viktigt att du är ESD-skyddad och förvarar chippet som du inte använder i en ESD påse. Har du otur så kan man vara statiskt elektriskt uppladdad och laddar ur sig genom att ta på kretskortet eller chippet och på så vis förstöra elektroniken!

Bmw 320 coupé -92 17"BBS RK m.m FOR SALE!!!
M3 grenrör FOR SALE!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det är det so troligast hänt , för det fungerade när dom bromsade bilen men nu när jag skulle prova så gick den inte igång med det chipet... jajja får väl köra med surtrimchipet ett tag till tills jag mappat om den

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Den har ju legat i en ESD-skyddad påse sen dom använde det , garanterat dom som schabblatt !

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Aha !

Pratade med Motornord idag och dom sa att det sitter nå slag kopieringsskydd under superchipet som man också måste ta bort , annars så fungerar inte originalchipet ! Aha..

Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur går det?

-----------------------
Min E30:
Länk
Vadå, har du 2 chip monterade samtidigt????

Mvh
Patrik
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo, så var det när jag hadde Superchip i min Nissan 200sx.
2 chip staplade på varandra, fattade alldrig vad det understa va, nu vet jag!

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
deejaywasp:

vet inte ännu , en jag känner håller på fixa innerskärmen då den alla fästen för innerskärmen (plast) hade rostat bort

sandgren:

Nja det kan man väl inte säga för kopieringskyddet är mest bara en sockel , inget chip ! men dom är staplade på varann ja

Ticco:

Jodu ! man lär sig så länge man lever ! :)

Länk
Ring annars till Trimchip i Stockholm.

De kan svara på de flesta frågor i ämnet.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Men va fan ! Jag har bytt nu chip igen och det går inte att ta bort den förbannade sockeln , eller kopieringsskyddet som motornord svammlade om , blir ju bara att ringa TrimChip i STHLM , dom på motornord verkar inte veta nånting ändå , jag frågade en massa saker om trimkam , chip , motronicsystemet etc... han visste ingenting... åh så less man blir !

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.