AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
590

Rekommenderade bilbarnstolar!?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hej
Jag skall just till att köpa mig 2 st bilbarnstolar att kunna ha i mina bilar, tjejerna har ju börjat bli för stora för babyskydden. De skall sitta bak i Opeln (airbags överallt fram) och när finbilen används (iX:en... som om den nu behövde tydliggöras) så skall en sitta fram och en bak, dvs de måste få plats på alla platser i en 2 dörrars E30.
De stolar som det är "extrapris" på just nu är Britax Freeway (1695kr) och Britax 2-Way + (1679kr) är någon av dem bra? Eller skall jag köpa något helt annat?
Priset spelar ju in en smula då jag skall köpa 2. Beggat är ju uteslutet... Recaro vore stencoolt men de är ju livsfarliga (ej för bakåtvänd montering).
Tips emottages tacksamt.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vi har anv. 2-way till vår dotter. fungerar utmärkt samt får bra i alla test.
Den är bättre än freeway eftersom den blir snabbt för liten, samt kan ej vändas när det blir dax.
2-way räcker från c:a 10 mån till 6år så den är bättre för ekonomin, en 3-4 åring sitter inte bra i en freeway. Vi bytte vid 2.5 års ålder.... 2 lakan till....
Tjena!

Är det bättre att slå till på en tex Freeway direkt istället för att gå via en Rock-A-Tot och sedan byta upp sig?

Mvh
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Tackar för svaren... skall kolla upp 2 way lite närmare.

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Magnus T: Jag har funderat på Recaro. Varför skulle dom vara livsfaliga? Dom verkar ju vara hur säkra som helst...

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Sök på tester på Aftonbladet NTF m.fl
Recaro är inte bakåtvänd, små barn SKALL åka bakåtvänt.

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som fd Försäkringstagare i Folksam så fick man hyra bra barnstolar till en mycket förmånlig månadskostnad,
men det var för 10år sedan nu vet jag inte om det går.

MVH
Hasso
Länk

man kan ju undra varför det bara är i Sverige man har barnstolarna "felvända"... för i övriga Europa åker ungarna "rättvända"????
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Sverige är också ett av få länder där det är lag på bilbälte på samtliga platser i bilen. Är det kanske en vägledning i din fråga, eller tycker du att det inte är bättre med än utan bälte vid en kollision?
Vi har högre säkerhetskrav och lägre dödsfall och allvarligt skadade.
Hoppas du inte resonerar så med dina barn bara....
För det första så sa jag inte att det var fel att åka "felvänd"... för uppenbarligen så är Sverige mycket längre fram när det gäller säkerthet, volvo och saab har ju varit krocksäkrast länge. Min fråga är varför alla andra i Europa åker "rättvända"??? Borde man inte ta efter det som är säkrast???

Jag har inga barn... så jag behöver inte resonera med dom.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alldeles riktigt är det så att de flesta barn i Europa åker framåtvänt (Norden undantaget).
Trenden har dock börjat vända i iallafall Tyskland mot säkrare barntransporter. Men om man kollar i tex Grekland så har dom knappt bilbarnstolar överhuvudtaget!
Tyvärr så är ju BMW's orginalstolar framåtvända så de går ju bort av den anledningen.

Har fö beställt 2 st Britax 2-Way med pluttinuttiga solskydd (så man slipper sätta solfilm).

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Apo
jag kan starkt rekommendera akta's bilstolar. det kör jag med och är mkt nöjd med.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Solskydden är rätt så mycket i vägen, speciellt om du sätter en stol fram, den skymmer effektivt backspegeln och nästan hela rutan. Såna där ramar med halvgenomskinligt nät som sätts fast med sugkoppar funkar bra.
Bak kan det funka dock.
S 328 R: Ledsen, då missforstod jag din inställning.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har Akta Cosmic bakvänd i baksätet. Kostar 2300:-
Bäst i test enl. Vi föräldrar. Det är klart att du skall ha det bästa på marknaden för ditt barn.
//MArin
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Testet i ViFöräldrar har jag också läst.
Den fick mer + för de små barnen men jag har kört med babyskydd tills nu så det är jag inte så brydd om.
Skillnaden mellan 2300kr och 1679kr * 2 är ju ändå nästan vad en sjysst krängare bak till iX:en kostar! ;-)
Skämt åsido, både Akta och Britax får med beröm godkänt i krocktester vilket räcker gott för mig.

Hubbe: Stolarna skall 90% av tiden sitta bak i minibussen. När de skall monteras i iX:en får man väl ta bort solskyddet på den stol man sätter fram.

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.