|
|
|
|---|---|
|
Jag har tydligen litat lite väl mycket på kylvattennivågivaren eftersom expansionskärlet var helt tomt när den tändes denna gången (den tar lite vatten). Jag fyllde på och körde iväg, bilen gick som en kratta och jag såg på förbrukningsmätaren att den fick alldeles för mycket soppa. Fattade ganska snart att det berodde på att det inte fanns något vatten runt givarna... Jag fyllde på vatten och öppnade luftningsskruven på termostathuset, kom nästan bara luft. Sen gurglar det till i systemet och den trycker ut en massa vatten ur expansionskärlet men fortfarande inget vatten ur luftningsskruven. I vilken ände ska jag börja? Jag har läst en massa inlägg om luftning men fattar inte varför den trycker ur vattnet. Jag hoppas att jag inte hunnit förstöra något då den knappt hann bli varm innan detta upptäcktes. Alla andra grejer som tempmätare, kupévärme, motorolja, avgaser verkar vara som de ska. --------------------------------------------------- Länk | |
|
Kan bero på att termostaten har "hamnat i luft ficka" och därmed inte kunnat öppna.. Fyll på kylarvätska igen o starta motorn+öppna värmeventilen in till kupen fullt,öppna luftskruven..Sedan kollar du tempen och väntar tills den kommit upp till ca normaltemp(lite högre). Se bara till att tempen INTE går in på det röda. Efter detta varvar du upp till ca2500varv/min då brukar det "lossna" och vattnet börjar cirkulera i systemet igen. Håll stenhård koll på kyltempen under hela proceduren.+ att du naturligtvis kollar avluftningen hela tiden,när det bara kommer vatten där så stänger du.Kolla sedan avluftningen lite efter oxå för att vara säker på att all luft försvunnit.. Brukar bli lite problem med luftningen efter t.ex. ett termostatbyte. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne! Ska testa imorrn --------------------------------------------------- Länk |
|
|
Jag lyckades tydligen få ut luften på något sätt dagen efter och allt var som det skulle. Men vid tomgångskörning en tid efter ovanstående trassel har den fortsatt att trycka ut vattnet och ett par månader senare var det helt omöjligt att få rätt på det igen så jag lämnade in bilen för att provtrycka kylsystemet och där konstaterades en läcka mellan block och topp, det har förmodligen varit orsaken till att den tidigare drog en liter vatten på ett par veckor. Jag trodde att detta var orsaken och bytte toppackning och planade toppen. Igår fick jag ihop allt igen men symtomen är precis som innan! Jag fyller fullt, startar motorn och öppnar luftningsskruven på termostathuset....då kommer det bara vatten. Men när termostaten öppnar så skiter sig allt. Det kommer bara ånga från luftningsskruven (en liten skvätt vatten då och då) och den börjar trycka ut massor med vatten från expansionskärlets skvallerrör (eller vad det hette). Nu börjar jag tro att jag lyft toppen helt i onödan förutom att jag kanske har fixat den lilla läckan som inte störde nämnvärt. Har ni någon idé om problemet? Nu är jag så trött på bilen att det lutar åt att köra luftkylt i all framtid |
|
|
Står du i rejäl uppförslut när du luftar systemet? Annars går det inte så bra. Jag förstår inte varför den trycker ut kylvätska om systemet inte är överfullt. Är termostaten rätt monterad? Det låter nästan som om flödet i systemet är stört på nåt vis. |
|
|
Ja... då slipper men ju vattenläckor ! Har själv en VW 1200 -65 med 10000 mil på märaten! Billy B-10 Länk |
|
|
mageng> Ja jag har testat branta backar men får inte ut något vatten ur termostathuset ens när jag står plant (när termostaten öppnat, innan dess kommer det vatten). Nä jag förstår inte det heller eftersom den trycker ut ca 4-5 liter varje gång. Termostaten har jag inte rört och problemet har kommit gradvis Jag håller nu på att laborera med packningstjocklek i kylarlocket...den kanske inte tätar så systemet blir trycksatt. billy> Ja det är riktiga bilar det! Min är lite i busig ratlookerstil |
|
|
Nu är även termostaten bytt utan skillnad Vad är det för ventil/givare som sitter på den undre slangen från expansionskärlet förresten? (det går två kablar dit) |
|
|
Min är helt original , renoverad 1993 , det börjar bli dax igen. Och då blir det en fullständig renovering !!!"! Billy B-10 Länk |
|
|
Nu verkar bilen funka igen, det var troligen ett otätt kylarlock eftersom den verkar fungera som den ska igen efter byte av expansionskärl (med skruvlock). Det är fantastiskt vilket jobb jag haft nästan i onödan Nu återstår bara besiktning på onsdag, jag hoppas på en mild dom... |
|
|
ua! fantastiskt |
|
|
Gratulerar.... Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.