|
|
|
|---|---|
|
Halloj, Nu har även jag lyckats råka ut för att airbaglampan plötsligt tändes. Jag hade inne bilen hos BMW för en annan pryl idag och de konstaterade då att det är sensorn i passagerarsätet som har gett upp och de kan byta den till det facila priset av 2750kr. Är det nån som bytt sensorn själv? Är det görbart? Sitter sensorn inuti stolen så man måste riva isär den på nåt vis (klädseln?) eller kommer man åt det underifrån? Tips mottages tacksamt. /Micke | |
|
Lämna in den på BMW Solna. I samband med bytet kan det hända att Bowden vajern för höjd inställning av stolen går sönder. Detta har naturligtvis inget med att det meckats med stolen så du får betala 3600:- för utbyte av vajern. Vid detta byte kan det av en slump olyckligtvis hända att det eljusterbara svankstödet går sönder. Inte heller detta kommer ha haft minsta samband med meckandet i stolen utan har uppkommit av en slump. Likaså den bristfälliga inpassningen av läderklädseln vilken en lekman rättar till på en minut. Andra mindre kompetenta verkstäder nöjer sig ofta med att kontrollera om det inte är kontakten till sensormattan(sitter enligt uppgift under stolen) som är oxiderad och då kan det räcka med lite rengöring samt släckning av airbaglampan(vilket måste göras på BMW verkstad oavsett om du lyckas fixa felet själv eller inte). |
|
|
Hej! det kan vara precis som dimmskalle säger, kabeln under stolen som kostar dig kr samt en timmes lätt arbete. men då brukar den larma för bältessträckare, inte för sensor i stolen såvitt jag minns. om inte kabeln är bytt är det läge att göra det ändå, den pajar förr eller senare. annars skulle jag köpa en stol på skroten, måste vara billigare! Mvh Johan |
|
|
Bilen var som sagt inne hos BMW idag och de konstaterade att det är sensorn och inte det vanliga/billiga problemet med kabeln under stolen. Sensorn i sig kostar under 500spänn och BMW debiterar för 2.5timmars jobb för att byta den. Om nån har erfarenhet av att demontera stol och/eller klädsel vore jag ytterst tacksam om jag fick ta del av det. Tydligen sitter klädseln med en massa klips, men jag har inte rivit i det själv så jag vet inte om det är nåt man klarar själv. /Micke |
|
|
Tjena Micke! Har själv råkat ut för detta problem och fick tipset av min aukt.BMW verkstad att koda bort sensormattan via deras dator, detta (inkl. släckning av airbaglampan) gjorde dom för 405:- +moms. Istället för att demontera stol, klädsel mm till ett ca pris av 4500:-. Enda skillnaden blir att om du smäller så skjuter även passagerarairbagen även om ingen sitter där. Detta tyckte jag faktiskt var ett bra alt. Om man nu skulle smälla så hårt att airbagen löser ut så tar ju försäkringen detta. Deternatta är ett billigare alternativ. Lycka till MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.