AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.725

Tickande ljud i motorn 535

Sida 2 av 2
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Fast det där med bubblar i expansionskärlet... går det verkligen att kolla på en 535:a?
På min M5:a '90 bubblar det vilt! Det är ju fan högtryck där inne (Jag måste tom fylla på lufttryck om jag fyller på kylarvätska med varm motor)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

CompuTerror>>>Jag menar naturligtvis vid kall motor(just startad)annars blir det ju lite svårt även på en 535:a :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske jag oxå ska skriva att det inte är ett hundraprocentigt test för att hitta en toppspricka,kompressionen som läcker(eventuellt) måste ju tryckas in i någon kylvätskekanal om man ska se något "bubbel"..Men det visste väl alla ändå.

Ibland vill jag gärna vara lite FÖR tydlig i mitt skrivande misstänker jag :)))

Mvh Janne.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jimmy> Tickar den även när den är kall?
Min är tyst kall men tickar lite när den är varm. Jag har justerat ventilspelet men det blev ingen hörbar förändring.
Jag ska testa med en motorolja med viskositet XW-50 istället för 10W-40 vid nästa byte.

---------------------------------------------------
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

wath>>>Kan oxå bli som i din bil på M-30,dvs högre tickande vid varm motor.

Jag hade likadant "fenomen" på min då justerade jag spelet till 0,25 kall(från 0,30)och då blev det betydligt bättre.Var noggrann vid din eventuella "nedjustering" så det inte råkar bli ännu mindre spel..

Måste oxå skriva att detta inte är rekommendabelt om man kör hårt med sin bil då risken som sagt kan bli ödestiger..Jag har iaf klarat motorn hitintills :)

Mvh Janne.
Wath>>>
Ja, den tickar när den också är kall.

En bilmek sade dock att om det är dags för oljebyte kan det räcka. Därmed försvinner ju inte kylarläckaget.
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Att tänka på när det gäller äldre motorer är att toppen på ventilskaftet ser ut som en djuptalrik och blir därför väldigt svåra att justera till rätt ventilspel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.