AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.723

Tickande ljud i motorn 535

Sida 1 av 2
Hej
Hjälp mig.

Det är så att det tickar i min motor. Det är ett ganska påtagligt ljud. Jag misstänker att det kan vara en spricka i toppen, men hur vet jag med säkerhet.
Kan det ev "räcka med" att det är topplockspackningen som är paj?? Bilen har gått 17000 mil.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
hEJ DU,
hUR MYCKET TICKAR DET?
Det brukar ticka en del, inget att oroa sig för vad jag har fått veta iaf.
Det tickar märkbart.
Dessutom är den ojämn vid kall motor samt att det ser ut som att bakänden brinner (läs mkt vit rök).

15000 spänn??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Det borde väl inte vara nån fara. Har du en gammal bil som gått långt så är det väl ganska normalt. Om bilen är välskött med oljebyten etc. så är det nog inget att oroa sig för. Har du förresten gjort en ventiljustering nyligen? Gör det annars. Jag tror att man ska göra det vid 4000 mil eller så? Men om tidigare ägare har slarvat med oljebyten så kan ventiler och kamaxel vara slitna. Då kan det också ticka.

Länk
Jag trodde att ventilerna är självjusterande??
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Nej ventilerna är inte självjusterande på din motor..men det är ganska lätt att justera dom själv..gjorde detta på min förra vintern.

//Roger

------------------------------------------------------

Länk
Så det första jag bör göra är att justera ventilerna?? Då försvinner tickandet?

Var kommer den vita röken in i sammanhanget?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vit rök kommer det vid kall motor,brukar bli mindre när varmkörningsfasen är slutförd....Det försvinner inget kylarvatten för dig?

Mvh Janne.
Jo, jag måste fylla på en gång i månaden.
Det läcker in i motorn??
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ja då läcker det säkerligen in i motorn och du får vit röken pga av det.

Då är det säkerligen toppackningen eller spricka i toppen.

//Roger

------------------------------------------------------

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

KAN vara så att toppackningen/toppen fått en spricka ,behöver dock inte vara så ändå.Kan vara t.ex kylaren som läcker eller någon slang,kolla det först.

Bubblar det i expansionskärlet när motorn går?
Det brukar vara ett tydligt tecken på lite allvarligare fel,dvs topproblem..

Ventilerna måste man justera någon gång emellanåt på din vagn,så troligen tystnar det(relativt tyst iaf)när du åtgärdat ventilspelet..

Annars kan det vara som oxå redan skrivits tidigare att kamaxel och/eller vippor är slitna.
Det ser du när du plockat loss ventilkåpan o kikat på nockarna..Kolla samtidigt oljeröret som kamaxeln får sin smörjning ifrån(brukar ralla loss efter ca 2000mil).

Mvh Janne.

Detta låter mkt dyrt.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Börja med ventiljusteringen,sedan så har du kanske "mer på fötterna" när mekanikern/du sett hur det ser ut under kåpan bl.a...
Man kan ju inte bedöma en bils skick 100% via nätet..

Mvh Janne.
Kuniva
får du inte in olja i kylarvattnet ?
eller tvärt om.. vatten i oljan?

/mvh jocke
Member of R-I-N, Proud Racer.

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det finns få BMW modeller som för så mycket oväsen som M30 3.5l motorn, ett visst slammer är faktiskt helt normalt. Min bil är totalt original med en ägare på innan, körd lugnt och alltid servad som den ska..nu var 1000e mil..med 21000mil på mätaren så för den en del oväsen trots att bilens bakgrund är känd, det låter metalliskt plingande och öppnar man huven när motorn är igång så är det mycket lätt att tro att kamaxeln är dålig trots att den kontrollerades för 1000mil sedan varvid man konstaterade att den var mycket fin.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Expasntionskärlet?
Dum fråga men det är väl där man fyller på kylvätskan? Dvs precis ovanpå torpedväggen va?
Hej hej
/S
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
SvanteE:
Helt rätt :)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Är kammen fräsh och ventiljusteringen bra skall ju även en M30 gå tyst. Min förra 735i -92 20.000 mil gick absolut knäpptyst, tom. min 750i tickar mer, men det ticket kommer från spridarna och är således inget att bry sig om.
Ba
38
Bamse
M535i-86
Hej !

Jag tror personligen att du har en spricka i toppen , det skulle aldrig ryka så annars . Det man kan kolla är ju oljan ! Liknar den Mammas gräddsås hmm ja då är det garanterat ngt som är sönder . När du kör den varm o sedan stannar ryker den då ? . Det man faktiskt kan råka ut för dock inte så vanligt en på tusen kanske det är att du har en spricka i blocket .

Jag hade INTE kört med bilen förren du har åtgärdat ditt problem , om du kör med bilen så finns risken att du pajar ramlagren o det är INTE bra alls ! . Och om du kör med så varva den inte .

Som sagt min högst personliga uppfattning .

Vissa här säger att det inte är ngn fara osv men ar du råd att testa ?

Sedan ditt tickande hmm ja det skall inte ticka alls i din motor !

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bamse>>>Tickar det gör dem här lite äldre M30 maskinerna,brukar vara spridarna kan oxå vara lite felaktigt ventilspel...Risken med att låta dessa maskiner gå för tyst är att ventilspelet är för tight och att man därmed kan bränna någon ventil eller säte vid lite hårdkörning..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.