AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
402

Kommande första regbokstav

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Någon som vet vad som kommer efter första bokstaven som idag är T. Blir det U i och med att det nu har varit R,S,T de senaste åren?

Mvh

Jonas
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja det blir U.
De går i bokstavsordning. P fanns dock innan man kom fram till P, då var det bara importbilar som fick den, men det togs bort och nu kan ävan sv-sålda ha P.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Vill minnas att det gick ett helt gäng med importbilar här i staun för många år sedan. Företrädesvid var det dieselmercor o alla hade en reg.plåt som började PAC...
Så var det med det :)

Mvh.
Patrik

*min signatur står här*
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har PCB på regplåten på Mercan, importerad -91!

I england så skriver man inte vilket år är bilen i från i en annons. Det står typÖ "S range" som betyder att bilens reg nummer börjar på S. Då vet dem flesta Engelsmen hur gammal är bilen. det blir 2 "rages" per år där. På Irland deremot så börjar reg numret med årsmodell.
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
om jag kommer ihag ratt fick alla importbilar P som forsta bokstav ett tag, finns massa gamla BMW och Mercedes med PAA,PAB och PAC.

Verkade som om dom vek P till importbilar.

Detta togs sedan bort av nagon anledning med resultatet att folk med svenskkopta bilar ocksa fick P pa skylten som inte var kul nar dom skulle saljas vidare och alla trodde det var import.

xp
126
xpoze
BMW 1993 MUGELLO ROT
Bokstaven P fanns inte bara på importbilar utan på många 93-94:or av alla märken.

sebbe_bmw
Man kan ju inte vara säker på att man just får T om man köper ny bil idag, Du kan lika gärna få typ A eller likanade, även om chansen inte är så stor...

P var under 80- och början av 90-talet en siffra för importbilar, 92-93 började de även använda den på övriga bilar som sålts i Sverige.

Sebbe
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vägverket var tvungna att sluta "p" märka importbilar för att nummerskylten ska inte innehålla information om sånt. Gammalt sen länsbeteckningarna togs bort.

Automat är bekvämt
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Precis som sebbe_bmw skriver så kan man få vilken bokstav som hels eftersom gammla skrotade nummer återanvänds. Men det är nog störst risk att man får T.
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Som styrman säger,

De ville " Öronmärka " alla importbilar under ett tag
på slutet av 80-talet genom att ge dem regnr med början PA...!!

Lite KGB varning där!!!

; ) " Old Bimmers kick ass "
Just nu och sedan Nov/Dec-01 används endast T senast inreggade TXR 264, regnummer till importbilar och udda märken som Ferrari,Porsche,Snöskotraroch liknande ligger efter där är senaste TKJ 748 används på var tredje nummer 001,004,007,010 och så vidare så det går än idag att se om bilen är privatimport exempel den stulna M5-01 så finns med på Larmtjänst.se lista är inte Sv-såld.

Troligtvis kommer skrotade nummer att börja användas när T är slutanvända eftersom A-P inte har används sedan 1999 så U får nog vänta lite.

MVH Stephan
Jag har ju P som första bokstav på min Sv.sålda E36 -94 =)

Mvh Tobbe
sebbe_bmw
De nya bilar jag sett har P som första nu igen!

Sebbe
Precis efter mitt förra inlägg tog vägverket paus med T exakt efter TXR 264 och kör nu både P "från avregistrerade bilar" och kvarglömda R och S nummer, importregningarna fortsätter med T där har dom kommit till TLK 448 så det är lite eftersläppning.

Den viktigaste sidan jag använder för att få fram informationen är denna

Länk

MVH Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.