AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.521

Angående Skruvade mätare på nyare bmw. Går ej att kolla?

HEj på er alla bimmerfans.

Jag var på wölkes bil häromdagen och hörde mig för angående skruvning av mätarna på nyare bmw bilar o skulle även kolla min bils mätarställning

Wölkes bil e en aukt BMW verkstad i Göteborg, alltså en seriös verkstad som e väldikt duktiga. De är även väldigt hjälpsamma o tar sig tid att berätta o förklara om något e oklart. Tummen upp!

En kille som heter INGE förklarede för mig att man inte kunde med 100% säkerhet kolla mätarställningen.
Han beskrev så här!

- Om man tänker sig 2 staplar som står jämte varandra och de representerar de 2 MÄTARNA som finns i bilen.
Dessa ökar paralellt i höjd med att miltalet ökar.

Hänger ni med?

-Om man nu tar o skruvar NER 3000 mil på bilen på den vänstra stapeln Dvs den mätare som man avläser inne i bilen, så sjunker ju den stapeln o blir därför kortare.

Problemet är att den högra stapeln som representerar rätt antal mil nu STANNAR och förblir stillastående tills den andra stapeln kommit ifatt i detta fall 3000 mil.

-Summan blir att om bilen importeras jan o skruvas ner 3000 mil dirrekt vid importeringen och körs därefter 3000 mil detta år. Om man nu kollar miltalen efter detta år så avläses samma miltal på båda mätarna som vid importeringen av bilen.

Att tilläggas ska att när mätaren som varit korrigerad kommit ikapp den andra så följs de åter igen o det kan bli svårt att kolla till 100 %

Jag vet att det finns andra sätt átt kolla om miltal kan vara fel men jag tycker detta kan vara tänkvärt.

Jag hoppas att ni förstod hur jag menade.

Nån som har idéer angående detta??

Mvh Anders

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det är inte så svårt att förstå hur du menar.
Men om man skruvar bägge staplarna, vilket görs av de mera avancerade skruvarna.Så är det ju inte kontrollerbart heller.
Men som du säger den enklare varianten gör ju att en importör kan bruka bilen efter att den backats,och sedan sälja den när den uppnått den tidigare mätarställningen och ingen kan kolla av det för då stämmer "staplarn" gentimot datorn vid koll.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Numera går det att "skruva" båda mätarna... så som vanligt är det hur bilen ser ut och känns som e viktigt, inte mätarställingen, verkar vara nåt som folk hänger upp sig på nåt otrooligt, viktigare att mätaren står på "rätt" miltal än att bilen är ok?.....
Det visste jag inte!
Man lär sig nåt varje dag. Jag som trodde att det bara gick att skruva den ena mätaren!?!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Det finns en annan tråd "kör du en skruvad BMW?" som visar hur man kan se om bilen är skruvad. Det verkar vara mer pålitligt sätt i och med att den involverar bilens elektoronik.
Enligt "välunderrättad" källa kan man inte utan med stor svårighet ändra i LCM:ens processor/minne. Ändringen lämnar sedan spår efter sig, typ checksummefel osv. BMW kan koda om (också med fullt läsbara spår) men de lämnar ett intyg. En LCM kan ju behöva bytas av andra skäl, samma sak: BMW lägger in rätt mätarställning i den nya, vilket syns, och man får ett intyg.
Det är dock bara BMW som kan se de nämnda spåren på sin DIS, och jag har bara fått denna info ang. E39.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
folke, Lika säkert som cash-card,CD kopieringsskydd,DVD skydd.
Jag vet inte själv hur det funkar, men jag är säker på att det funkar att att ställa om utan att det syns i DISen.
Varför inte låta någon som ställer om mätare visa(finns ju sådan som hävdar att det inte syns i DIen), testa bilen före, för att se att den är ok, ställ om den några mil, och testa efter för att se om det syns.
Upp till bevis helt enkelt, fuskarna mot BMW.
Hoppad du har rätt folke, även om jag tyvärr inte tror det.
pravda1
Har hört att dom även byter hela kompletta "mätarhuset" då döljer dom all eventuell upptäckt av skruvning på mätaren och miltal, detta kanske kostar lite pengar, men ändå så lönar det sig på en såpass dyr bil som en E39 M5:a eller E46 M3:a..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byter du mätarhus , så får du upp den gamla mätarställningen som finns i LKM. När du aktiverar den nya mätaren.

MVH
Hasso
Länk

pravda1
Hasso, är du 100% säker på det? har näligen hört att det går att dölja på detta vis.
Folke: Enligt denna länken:
Länk

Så ska inte bmw själva kunna ändra mätarställing,
dock verkar de vara så att dom inte kan ändra
ställningen i mätarhuset, men i LKM:en e de det
du påstår? Står iof att dom inte kan ändra den genom DIS och inte att dom inte kan ändra den "punkt"

Från import guiden:
BMW kan INTE justera mätarställningar genom DIS, vilket många tror. När en kilometerräknare går sönder byts hela enheten ut varefter bytet dokumenteras i serviceboken. BMW ställer alltså aldrig fram eller bak kilometerräknare, vilket kanske någon tror.

Jobbar mycket själv med siemens mjukvaror, samt hårdvara och kan bara konstatera att dom aldrig drar sig för o göra skaer invecklade.
Märkligt att dom lyckats så dåligt som dom faktiskt gjort med CAN bussen som används i bmw. Dom kunde försökt kryptera "viss" sorts trafik bättre o därmed gjort de betydligt svårare för ljus skygga mätar manipulerare.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Inge på Wölkes kan även berätta hur det går till mätarställningen lagras i ljusoptiken och vad som händer om någons backar mätaren.
Men man kan oxå byta ljusoptiken och då intar den, den justerade ställningen.....
Det finns bara ett sätt att kolla mätarställningen och det är att ringa ALLA verkstäder i serviceboken..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
X.
Utan att veta speciellt mycket om BMW:s mätarställningssystem så skulle jag gissa att en hyfsat intelligent person med rätt utrustning kan "knäcka" systemet och lista ut hur checksummorna räknas ut, var de lagras mm. och sedan förfalska mätarställningen. Amatörer göre sig icke besvär, dock.

Förr i tiden sysslade jag en hel del med att, erm, oskadliggöra kopieringsskydd i mjukvaror. Detta innefattar bl a förfalskning av nyckelfiler som krypterats i flera lager och signerats med komplexa checksummor mm.

ALLA sådana system går att knäcka. Tro mig.

Det hela bygger på en väldigt enkel princip, nämligen att det någonstans finns programkod som läser in ett minnesområde (i det här fallet den lagrade mätarställningen) och utför en serie matematiska beräkningar på detta. Resultatet jämförs med en checksumma, stämmer de inte överens så har någon ändrat något.

Observera: för att ett program ska kunna kontrollera att en checksumma är korrekt så måste programmet också räkna ut checksumman i fråga.

Det man gör för att knäcka ett sådant skydd är helt enkelt att analysera programkoden som kontrollerar checksumman, sen vet man hur den räknas ut. Oftast kan man till och med bara sno verifieringsrutinen rakt av och göra om den lite, så vips har man ett eget (nåja) program som räknar ut kompatibla checksummor.

Detta var en förenklad beskrivning. För att kunna genomföra det jag beskrev krävs djupa kunskaper i maskinkodsprogrammering och förmåga att plocka isär och analysera främmande program. Mekanikern på verkstan runt hörnet fixar det garanterat inte.

Så kallade "public key"-krypton och digitala signaturer, då? Nix, de gör ingen större nytta i det här fallet eftersom en nyckel måste hållas hemlig - och det går inte eftersom programmet som krypterar eller signerar mätarställningen innan lagring också finns i en apparat i bilen och därmed går att analysera.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
pravda:Visst går det att dölja men mätarställningeni mätarhuset och den i LKM är olika saker.I LKM finns grunden som kan manipuleras om man är ute efter det.
Men att bara byta mätare går inte för då läser den nya mätaren av mätarställningen i LKM och ställer in sig efter den.En mätare kan gå sönder och byts den ut mot en med ny 00000 så anpassar det sig efter tidigare inställning i LKM.Det är vad jag läst mig till i allafall.

MVH
Hasso
Länk

Intressant ämne.
Jag köper det mesta av resonemanget, dock skulle jag vara försiktig med att påstå vad som går eller inte går. Jag har också fördjupat mig lite i kodade/skyddade hård och mjukvaror, givetvis i rent studerande syfte, för några år sen. Främst inom kommunikationselektronik, men nere på komponentnivå kvittar det ju. Det finns ju möjligheten att verifiera/spara ett ingrepp eller ändring i en krets eller program genom att lägga in några fusible links i kretsen, som finns på vissa PIC-processorer. Dessa är ju "non reversible", en gång avbrända eller kortslutna så har de gjort sitt jobb.
Nu finns det ju även de som inte drar sig för att ta reda på rent fysiskt var dessa ligger (kopieringsskydd t.ex) och går in med mikroskop, laser och/eller lilla tandläkarborren och fixar detta. Förvisso svårt att dölja ingreppet, men bara man får önskad verkan så... Jag har sett manipulerade kretsar "in reality", vi skall ha klart för oss att det är en mångmiljonbranch (i dollar) att knäcka t.ex processorer för satellit eller digitala marknätsmottagare osv.
Jag bryr mig inte så mycket om det går att manipulera en BMW eller annan bil utan att det går att spåra, jag har fått uppgifterna från ett tyskt företag som inte säger att det inte går, men att det går att spåra ingreppet. Dock var det kanske inte BMW med sin DIS som kunde kolla upp, jag är lite osäker där.
Jag har en LCM till E39 här som jag reparerat och jag kollade på kretsar och processor i den för nåt år sen. Givetvis customdesignade kretsar från ELMOS bl.a, jag orkade inte följa upp det hela.
Vi kör ju inte omkring med något i paritet med rymd eller militärelektronik, styrsystem för kärnreaktorer osv. Visst finns det kretsar och elektronik som inte låter sig knäckas utan vidare, men det finns klart en gräns för vad bilindustrin tycker det är värt att investera.

FP
Innan jag köpte min m5a så var jag o kollade på en m5a i kungälv. I den bilen så var instrumenthuset utbytt och milantalet hade börjat om från början. Om jag inte minns fel så stod mätaren på 3000 mil eller nåt. Sälgaren sa att bmw inte kunde ställa tillrätta den ursprungliga mätarställningen dvs 12000 mil. Tyckte det verkade lite konstigt och ringde därför BMW i Mölndal. De sa att det var sant som försälgaren sa och att de inte kunde återställa dem riktiga milen på mätaren. Men man skulle få nåt intyg inskrivet i s-boken om man bytte mätaren.
Bilen som jag kollade på hade inget sånt intyg o saknade s-bok så jag avstod från den bilan.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
X: tror inte att de är riktigt samma princip för kodlås till mjukvaror, men de du säger är sant, alla mjukvarukodlås är knäckbara. Värre är det med hårdavru kodlås, Finns till dyrare och lite mer sofistikerade mjukvaror.
Att bmw inte använder sig av siemens ProfiBus och istället använder sig av en viadreutveckling av Allen Bradleys Can Bus e intressant. Dom verkar ju gilla siemens annars, de är dom som utvecklat DIS stationerna och mjukvarorna i dom.
De fanns ju iaf 2 bmw mek här på forumet. undra om dom har något o tillföra denna tråden.
Var o titta på ett Defa larm idag som använde sig uteslutande av Can Bus:en i bilen, tänkte investera i ett sådant inom snar framtid. lite svårare för tjuvar o hålla på o spåra trådar till startspärrar osv då :)

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Wendtan: Har DEFA ett larm nu som kopplas in på BMW:s CAN-buss (inte 400-serien)? Intressant isf.

CAN-buss vs. Profibus kan ju ha att göra med att CAN-buss är vitt utbredd standard inom fordonssektorn. Obs dock att BMW:s CAN-buss är av high-speed typ, liksom i t.ex nya 9-3. Ställer till det lite för eftermarknadsprodukter som t.ex larm.

Hittills har jag inte sett nåt larm som går att hänga på BMW:s CAN-buss. Både CarGard och DEFA har CAN-buss och larm som styrs med originalfjärr osv. Men på BMW måste de kopplas in på konventionellt sätt, tyvärr.

FP
Ch
8
Christian.T
98 323iTouring M-Tech
Hvis man går til en BMW forhandler så skal han kunne finne ut på data hva som er det riktige miltalet ved å sjekke på Eu kontrollene som har blitt registrert før importen, da ser man fort om den er justert! selvfølgelig kan Eieren av bilen ha justert før hver Eu kontroll, men det er det mindre muligheter for med tanke på all den tiden det tar!!!

X.
folke & wendtan:

Klart att ni har rätt vad gäller hårdvaruskydd. Det jag menade var mjukvarubiten, dvs att få mätarställningen att se 100% riktig ut vid kontroll via diagnostikuttag mm.

Men visst är det så att man antagligen kommer att lämna andra spår efter sig, t ex omlödda kretsar osv, och om mätarställningen lagras "mekaniskt" på något sätt så hjälper det ju inte heller att manipulera mjukvaran.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.