AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
442

Går inte upp i temp

anderz
Min 525:a beter sig väldigt underligt gällande temperaturvisning.
Oftast när jag startar bilen (kall)så går den upp till mitten och står still där men stänger jag av motorn och startar igen efter typ 5-10 min så går den bara upp strax ovanför blått och står där (kan röra sig lite upp eller ner),motorn kan ju inte kallna så mycket på 10 min.
och om det är fel på givaren borde det väl altid visa fel, felet inträffar bara då och då.Någon som har råkat ut för samma problem eller har någon aning??????

luffarn
luft i systemet kan ställa till mycket konstiga saker
med mätaren har du tömt res fyllt nått nyligen?
anderz
Hur luftar jag? dumm fråga men har hört att det är krångligt att få ur all luft på BMW:n.
luft nippel sitter ju på kylaren men hur vet jag att all luft är ur??

luffarn
hej anderz
jag bytte vatten idag pga en mindre reparation.
jag fyllde i tills kylaren var full sen fick motorn bli varm så att termostaten öppnar sen öppnade jag luft skruven och fyllde efter vatten.
när det började skvätta vattev ur lufthålet stångde jag av motorn skruvade igen luftnippeln igen. sen tog jag en repa på ca 1 km öppnade igen och lät trycket pysa ut (ångan) sen fyllde jag lite till och sen har det funkat för mej iallafall jag har åkt ca 20 mil efteråt och mätarn står rakt upp hela tiden. rör sig inte nått alls
eddie
var sitter lufskruven??
e den som är guldfärgad bredvid där man fyller kylarvatten???

Montana
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej Anderz!

Hade samma fel med tempmätaren på min 540ia-93 under 5-6 månader. Jag trodde det var en trasig givare eller instrumentet men det var bara dålig kontakt mellan givaren och snabbkopplingen som "snåppes" på givaren.
På min satt dessa givare (en till styrboxen och en till instrumentet) bakom motorn mot torpedväggen. Jag har för mig att den till instrumentet var brun, lossa kopplingen och spraya i lite kontaktspray samt tryck på & av några gånger, det har fungerat klanderfritt i 6 månader snart... Lycka till.

/ Stefan

anderz
Tack för tipset!! Har hört det av en som jobbar på bmw verkstad, att jag skulle spruta kontakt spray på kontakten till "givaren,instrumentet" den andra skulle gå till en styrbox.sitter båda givarna under insugsröret?och den jag ska spraya,mot torped väggen?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej Anderz.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej Anderz.

På min 540 sitter de på ett ca 1 tum tjockt kylvattenrör mellan motorn & torpedväggen. På en 6-cyl sitter de kanske placerade på annat sätt.
Du måste lossa kabel-anslutningen till givaren och spraya på kontakthylsorna i den samt stiften på givaren. Givarna är knappt som ett tändstift i storlek
och sitter (iallafall på 540 ) 5-6 cm från varandra.

MVH

Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.