|
|
|
|---|---|
| Jag har råkat ut för detta fel vid tre tillfällen nu och jag undrar vad det kan bero på! Det finns en lampa på instrumentet som ser ut att symbolisera en spridare,sitter bredvid glödindikeringen. den tänds och motorn tappar varv, känns som att den håller på och dö. Om jag lägger in neutralen och gasar så svarar motorn på direkten när jag sen lägger in drive igen så funkar allt som det ska! kan detta ha något med automaten att göra? har läst något om nödläge..... eller finns det någon annan förklaring? | |
|
den lampa du talar om är då du vrider på nyckel ska den tändas en kort stund, har för mig att den sprutar in lite diesel i cylindrarna, men iaf den ska ju inte tändas då du kör, måste vara nått relä som har hakat upp sig eller nått sånt kolla med bmw vad det kan bero på. Joakim Eriksson |
|
|
Hej Tänds lampan under drift indikerar den att motorn går in i nödläge, fel på bränsleinsprutningen. Jag har själv råkat ut för detta och kommit fram till att den vanligaste orsaken har varit att motorn inte får tillräckligt med bränsle. För mig hände det nästan enbart vid accelaration. Det första du kan kontrollera är om du har luft i systemet. Du ser det på den genomskinliga slangen mellan dieselfiltret och pumpen. Luft kan bero på läckage någonstans, sitter det inte utvändigt (synligt eller att det luktar diesel) så kan det sitta i tanken mellan förpump och övre slanganslutning. Har du ingen luft så kan felet bero på igensatt dieselfilter eller det är igensatt i tanken under förpumpen, vilket det var för mig (barr och massa annan odefinierbar skit). Kontrollera även returslangarna mellan spridarna, också en vanlig orsak till problem. Kostar inte många kronor att byta (går åt ca 1 meter slang, jag betalade 50:- för det själv). Jag har även haft ett till problem som orsakade att motorn gick i nödsystem och det hörde ihop med fukt/vatten i kontakten till motorstyrningen, men här var felet KCR boxen (trim chippet) som hade för dålig damask runt kablaget. Utan trim bör inte detta problem uppstå. ------------------ Always Diesel |
|
| Returledningarna är bytta nyss så det kan inte vara därproblemet sitter. Kan inte se någon luftbubbla i slangen, får väl prova att byta bränslefilter och se om detta kan hjälpa. Måste tanken vara tom för att rensa vid matarpumpen? Problemet har uppstått vid acceleration. Hoppas innerligt att det inte har med pumpen att göra!!!!! | |
|
Tanken behöver egentligen inte vara tom, men det är mindre kladdigt ju mindre bränsle du har (du får gräva upp eventuell skit i botten i koppen där förpumpen sitter). Var bara noga med det böjda röret som sitter vid pumpen, när du sätter tillbaka är det viktigt att röret hamnar i avsett hål, annars kommer den suga luft när du får lite bränsle (undrar hur jag kan veta det ;) ) ------------------ Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.