|
|
|
|---|---|
|
Jag ska o-ringa mitt motorblock (M30 3.5) och svarva ned mina kolvar lite. Har ej resurser för att göra detta själv, söker därför en seriös typ i sthlms-området som kan göra detta mot en rimlig ersättning och som gjort det förrut, ingen first-timer tack.. Detta är ett eriöst turbo-projekt som inte ska falla på en så simpel sak som en klantig verkstadsnisse. Gärna så snart som möjligt så jag gärna vill börja skruva ihop motorn igen. Blocket är renplockat ock kolvarna ligger bredvid.. E28 M535i TwinTurbo | |
|
Grottis headservice ! Seriösare finns inte ... MVH TONY ///M3 |
|
|
tack för tipset, dröjde dock 3veckor minst innan han hade tid.. jobbigt E28 M535i TwinTurbo |
|
| Enem... Ligger i Nacka | |
| Värmdö-motorteknik | |
|
Hej,kan svarva kolvarna åt dig,har en jigg för m30 3.5 kolvar o sätta dom i,men då får du skicka dom,priset ligger på 400kr för 6st,kan även o-ringa men har tyvärr varken tid eller ork eftersom jag kört i en fleroppmaskin,tar sån tid med ställtider m.m. får se när jag orkar bygga iordning ett verktyg och köra spåret för hand,går en aning snabbare då. MVH Petri |
|
|
o-ringningen får bli på värmdö motorteknik.. tidigast tid. svarvningen ska jag fundera lite mer på. har ju en topp från en 88 eller 89:a som ligger (den med 1mm större avgasventiler och större förbränningsrum (lägre komp).. så det kan räcka.......... hoppas!! skönt att slippa svarva å försämra hållbarheten. E28 M535i TwinTurbo |
|
| Värmdö-motorteknik är ett bra ställe, mycket duktigt folk där | |
|
Har hört att kolvarna inte funkar på den nyare toppen, stämmer det? förstår inte varför det inte ´skulle gå.. har ju en av varje (en gammal och en nyare), vilken ska jag välja??!?!?!? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Har hört att kolvarna inte funkar på den nyare toppen, stämmer det? förstår inte varför det inte ´skulle gå.. har ju en av varje (en gammal och en nyare), vilken ska jag välja??!?!?!? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
ekblom: har en M30 -85 högre komp än M30 -90?? Vet du komp-förhållandet i dom båda?? Jag har en demonterad M30 -85 och M30 som sitter i min 735a -88 med -91a motor Ska turbo konvertera har köpt ett komplett kit från 745a villken motor är lämpligast att konvertera?? Har tänkt att ladda ca: 0,4-0,5 bar Länk |
|
|
Jag åkte dubbla td04 15t innan gt42:an,hade helt original motor invändigt,sänkte kompet från 9.5 till 9.2 med 0.3mm tjockare packning,körde så en sommar utan ett enda minsta problem,laddade 0.85 med eftermarknadssprut och tändning och maskin bänkades till 400hk och 600+nm,körde 12.4 på 402m i över 1500kg bil,så det vart ett rätt lyckat resultat. mvh petri |
|
|
Helt seriös. Om man seriöst vill konvertera en 535 -86 (vad heter den?) motor men vill ladda lite mer än 0,4. OCh då t.ex sänker kompet genom packning hur fan räcknar man ut kompet. Nån som kan räkna? Skriv gärna formlen här då. Skulle vara kul att kunna räckna. Sen det här med sprut och tändning? Hur mycket kan man ladda med org? Och vad kostar sprut och tändning med mappning nytt? Funderar nämligen på att köpa en 320 men 535 motor och vill åka riktigt fort. Turbo alltså... Om fartblindhet var en erkänd sjukdom skulle jag vara sjukskriven 24/7 |
|
|
Vad jag har hört, har dock inga vetenskapliga belägg för detta, så har Den nyare M30:n lägre komp än den gamla. Topparna skiljer sig åt, detta är jag säker på. Vad som mer skiljer dessa två åt har jag ingen aning om. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Petri: fick du förlänga kamkedjan för att få detta att funka, eller räckte det med att släppa lite på kedjespännaren? Jag har nu rivit hela motorfan i smådelar, så det är lika bra att o-ringa å svarva lite! :D ska ju ladda mycket mer när jag får råd till värre visselpipa, typ gt42... E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Ninja Rejser: Det som händer när du sätter i en tjockare packning är att du flyttar toppen längre upp från blocket, vilket leder till att volymen som gaserna måste få plats i, när kolven står i topp och det exploderar, blir större. Dock är förbränningsrummen avstämda mot kolvarna etc. Detta missunnas om du flyttar toppen högre upp från blocket. Det bästa är därför att behålla toppen på normal distans från blocket och frigöra volym på något annat sätt, exempelvis att gröpa ur förbränningsrummen och ändra/byta kolvarna. E28 M535i TwinTurbo |
|
| Gjorde inget åt kedjespänningen,behövs inte,men vill du va lite seriös så sätt dit ett ställbart kamdrev. | |
|
Finns det sådana som passar rakt av? Är det likadant som ett original, fast hålen är "bredare" ? E28 M535i TwinTurbo |
|
| Ta ur styrstiftet och slipa ur hålen lite så har du ett. | |
|
Tror inte jag hade något styrstift i mitt kamdrev. kollade det iofs inte så noga när jag demonterade E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.