AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
509

Rätt pris på 730 V8 -94?

Hej!
Jag är erbjuden att köpa en 730 V8 -94 som gått 30 000 mil. Säljaren är en god vän till mig som har ägt den sedan -96. Han köpte den av en firma som importerat den då. Bilen är servad enligt föreskrifterna och den är i ganska bra skick utvändigt och perfekt inuti.
Det som gör mig tveksam är att automaten behöver någon sekund på sig att få i drive. När läget väl är i och man gasar iväg rycker den till lite grann. Vidare: ett klonkande ljud höger fram när man kör över ojämnheter.
Priset som begärs är 29 000 kr.
Vad sägs? Ska jag slå till?
Jag vill gärna ha alla möjliga synpunkter.
Många hälsningar!!

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ja det låter ju som ett kanonbra pris, är bilen i skaplit skick i övrigt så slå till du lär ju inte förlora några summor om du ångrar köpet och vill sälja. Automaten kanske bara behöver ett olje och filter byte för att bli ok. Klonket från fram vagnen är nog bara ett stag till krängningshämaren (ca 300kr). Jag har nyss köpt 730ia V8 -93 som gått 15000 mil som jag gav 55000 kr för (säljaren ville ha 75000 kr i våras) den bilen är i det finaste skick som jag sett när jag letade E32 i ca 6 mån. Jag skulle inte tveka att köpa en E32 V8 för bara 29000 kr.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tja!
Du har knappast någon anledning att nöja dig med en hyfsad 32:a. Skrotet är för dyrt och pärlorna för billiga. Mellanskillnaden äts upp fort och ägar/körglädjen blir aldrig densamma. Leta vidare och köp ett toppex. Det kan ta en stund , 90% är mätarfifflat skrot.

PE
630
PESK
740iA e32
Värst va du vet mycket om en biltyp som du inte ens
själv kör. Vad har du för belägg för att 90% av e32:or
är skrot och mätarfifflade...dessa bilar tål en hel del, det är nog värre med "små modellerna", med eller
utan tak, som alla ungdomar vill köra runt i för att
visa, "kolla mig, ja e häftig", och den typen av bilar
har nog som du säger 90% skrot o fiffel....för där har
du bilar som verkligen får "stryk"....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Den här prissättning är väl knappast relevant heller ??
även om bilen ser fin ut på bild.E32 är ju ett kvalitetsbygge, kan inte jämnföras med de billigare 3 seriebilarna.

MVH
Hasso
Länk

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Priset är nog ok, ska inte vara dyrare i alla fall.
Automaten är skit svårt att säga vad som är fel. En reparation mellan 5-25 000:- är nog att vänta inom en överskådlig framtid. Klonket i framvagnen är är som sagt nog ganska billigt att fiksa är nog bara nån led som är slut. Ryket som inträffar när du gasar till vid har nog med bakvagnen eller transmisionen att göra istället för lådan enligt min erfarenhet, vilken är begränsad :) Annars en super bra bil som är värd att njutas. Har tittat på priset på 730v8 och kan säga att 55' får du en pärla för. 30' då är den lite sliten i karos, nåt fel frågeteken kring tekninken. Med andra ord i en vällservad bil i brukat skick med över 20' mil på mätarn.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker att det låter rätt skumt med 29.000 kronor. Jag skulle nog passa mig ganska mycket för den bilen, om det är något fel på automaten eller något annat så kan det kosta mer än vad bilen kostar. Det går snabbt upp i de kostnaderna. Om jag ser en 750i för 29.000 kronor så blir jag ännu mer rädd med tanke på hur mycket det kostar att fixa upp en sådan som ska fungera felfritt (för det mesta). Det är ingen idé att titta på de E32:orna som kostar "småpengar" för det kommer snabbt att stiga när man precis har köpt den. Sedan är det inte heller bra att åka runt med bilen om det "rapplar" hela tiden, det känns nog inte bra och det ser nog inte bra ut heller. Man ska inte tro att man är någon kung som kan fixa allt, t.ex börja spaya själv istället för att lämna in så det blir seriöst gjort. Det finns många E32 som ser helt förjävliga ut pga att ägaren inte har kostat på sånnt som verkligen behövs. Det är bättre att köpa en som kostar lite mer så kanske du slipper alla dessa dyra kostnader, i alla fall de absolut högsta som kan bli. Om man sedan tittar på en E32 så kan man få räkna med att det kan vara en del saker som är t.ex omlackade pga alla stenskot och liknande. Se sånnt som positivt och bra istället för att tjafsa om att det ska vara originallacken från fabriken och originalframrutan, aldrig bytt osv. Det är lite löjligt egentligen tycker jag. Det är bara till fördel om den har blivit omhändertagen på ett bra sett.
Ok, priset är billigt men kan snabbt stiga som sagt. Det finns gått om E32, men det kan ibland vara svårt att hitta rätt exemplar som passar en själv. Om jag vore dig så skulle jag leta vidare och titta efter fler exemplar så du kan jämföra dem. Har du bara 29.000 kronor och inte har något mer än till skatt, bensin osv så kan du nog lägga ner ett E32 köp om du är pedantisk och vill att allt ska se bra ut. Fortsätter man köra när det "rapplar" och ser förjävligt ut så drar man bara ner värdet på E32:orna. Inge illa menat av detta inlägg men det är bara en liten rekommendation, många har hamnat i den fällan när de tror att de kan fixa allt och vara så envisa som möjligt.

//Schnitzer
ho
432
hombre
750iA 1991
Hmmmm tycker pris är helt ok.
Ljud från framavagn som ej påverkar kör-egenskaper är sällan viktiga. Behöver inte även betyda att ngn led behöver bytas. Latens i växellådan är svårbedömt. Ett oljebyte kan räcka. Det är iaf bra början.

Tron at man kan skydda sig från framtida dyra räkningar genom att hitta den perfekta bilen är populär, men knappast realistisk. Vid hårt/daglig bruk kommer det att kosta oavsett. Är vel bättre då att köpa till 29k nu och ha lita mera i rep-börsen.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Salesman, skrattretande läsning. Vad har du fått 90% ifrån? en och samma importör som skruvar 90% av vad han tar in, eller?
Däremot kan jag hålla med dig om att det finns ett stort atal skuvade på marknaden (inkl. min:( Skrotdelarna oftast inte är billiga (ca 50% av nypriset).
Finns det ingen servicebok samt att den inte går att verifiera mot BMW så är det ju bara att se sig om efter ett annat objekt om mil/aukt.servicegaranti är ett krav. Om bilen i övrigt verkar att vara ok. och priset är rätt (som i det här fallet) så är det bara ett klippa till. Kan vara den berömda plastkulan som håller på att ge upp i växellådan. Ovana "växellådsmekar" här på forumet skall enl. egen utsago ha bytt den på ca 3h.
Vad finns det i övrigt för utrustning på den ? Skinn, elljusterbara säten ?

Mvh.Patric
Priset verkar helt ok. Att det skulle vara för lågt tycker jag endast kan bedömas om man ser hur bilen är som sådan. Din kompis verkar ju ge dig ett mycket bra pris som det verkar, bara att gratulera. Att renovera en automat kostar ca 20' (när jag kollade till några år sedan till 530ia 93:a, gjorde att jag köpte manuell istället). Priset är hyggligt bra även med en växellådsrenovering inräknat tycker jag. Betänk dock att en bil med 30 000 mil hur fin den än är kan vara mycket svårsåld.

/Simon
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Köp den, för 29.000 är den ett fynd oavsett hur den ser ut! Det låter alldeles för billigt för att vara sant, den kan vara ett klipp även om det finns att göra på den. Strulet med växellådan låter typisk som det välkända "plastkulefenomenet" som drabbar dessa lådorna, och det kostar ju en slant att fixa. Franvagnsklonk brukar i allmänhet inte vara så dyrt att komma till rätta med. Jag kan nämna att jag har sett två 735i V8 -94 på annons för mellan 40-50.000 och jag tycker det är billigt för en nyare E32, så för 29.000 är detta inget att tveka på.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ojdå, jag kanske uttryckte mig lite väl kategoriskt.
Vad jag menade var att många E 32:or inte har fått den vård dom förtjänar och har ett dunkelt förflutet. Denna erfarenhet gjorde i alla fall jag när jag köpte min.
När även dom fina E 32:orna går billigt finns det väl ändå ingen anledning att nöja sig med mindre , eller tycker ni verkligen det? Har man inte råd att lägga ut dom sista tusingarna är det väl ändå inte en 7:a man är ute efter.

betriebsanleitung1
Det är väl inte onormalt billigt,kundkretsen är inte så enormt stor och inte många köper en bil där det står 30000 mil på mätaren
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Salesman: Jag håller med dig när du säger "Har man inte råd att lägga ut dom sista tusingarna är det väl ändå inte en 7:a man är ute efter". Det stämmer faktiskt. När man är en äkta-BMW entusiast så ser man inte ner på någon E32 eller BMW överhuvudtaget när det gäller värdet och man försöker hjälpa personer att förklara hur mycket vissa saker kan kosta, men många verkar inte tycka om det. Konstigt då att man ser massa E32:or som är helt slitna och i dåligt. Det beror ju på att de inte har haft råd eller velat kosta på dem.

//Schnitzer
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Hasso; DEN BILEN VILL JAG HA:-)!

"let the Best Machine Win!"
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Vist kostar det att äga en sjua, men så jävla dyrt är det inte. Har haft min i sex år 14000mil å kan säga att dyrt har det inte varit om man räknar totalkostnaden med kapitalkostnaden & värdeminskning. Men om man köper en sjua så är driften som kostar inte värde fall och kapitalkostnad. Men att sälja en E32:a är inte det lättaste i värden man får gå ner duktigt i pris för att få någon intresserad även om man har en super fin. Har man sen en som har blivit sliten i lack o kaross av tidens tand/brukande/många mil så är den ett vrak även om den skulle vara fin maskinelt i mångas ögon. Har en far som spenderade många kronor på sin 730v8 i service, var som ny att köra trots 35'mil. Lite sliten i lack o kaross efter att parkerat i sthlm jämt. Fick 25' i inbyte då ingen ringde på annonsen med en mycket attraktiv prislapp, inte ens de vanliga skambudsläggarna!
ho
432
hombre
750iA 1991
hmmm Speddy 14000 mil med 7-serien utan större lagningskostnader ? Föklara gärna, jag har inte äns kört 5000 mil men har jo en helt annan erfarenhet :)

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har bara byt skivor runt om två ggr, några stag o bussningar i fram o bakvagn plus det sista ny soppa pump a'3000kr....total kostnad 45000:- ungefär(har inte järn koll på siffrona) på 14000mil, ca 3.20:- milen. Då är inte däck/lampor/tvätt/små krams inräknat....vilket nog kan uppgå till liknade summa om man frågar gumman ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.