|
|
|
|---|---|
|
BMW540iA -97 med Nav+TV. Plötsligt, efter flera års användning, så har navigeringen tappat orienteringen. Positionen visas men är felaktig och flyttar sig i andra riktningar än bilen. Vid start av GPS systemet så kommer menyn för bilens position upp direkt - tidigare kome den som ett av alternativen i menyval nr 2. Alltså: några tips? / vad skall jag börja med att undersöka etc???? Rolf | |
| Syns det några vita prickar(Sat.) uppe i högra hörnet på kartan? Om inte så är det något problem med GPS mottagarmodulen. | |
|
GPS-symbolen i det övre högra hörnet med bla ett antal små vita prickar ser ut som tidigare (tror jag). Rolf |
|
|
ÅK TILL BMW OCH UPPDATERA PROGRAMVARAN I NAVIENHETEN, DET KAN HJÄLPA. |
|
|
Vet inte vilket navi system som sitter i din bil, men i min 740-95 så får man då och då ange bilens position för att allt ska fungera. Lite störigt, men bättre än ingen navi alls... Lycka till! |
|
|
Hmm...låter ungefär som samma problem jag har i min 540i -97. När jag köpte bilen så funkade inte den nya sverigeskivan så jag fick OS uppdaterad på BMW. O den funkar bara ibland...Till en början visar den rätt färdväg, men helt plötsligt så kör den enligt kartan rakt ut i terrängen o visar fel. vad kan det bero på? nån som har varit med om det tidigare? |
|
PeBe |
I min 740ia95 visar ibland navin åt he-e fel när man är på landet sällan i stan! Då brukar jag gå ner i "scale"så funkar det igen! För mig iallafall! |
|
Har just varit på BMW snabbservice i Solna. De uppdaterade programvaran men positionen är fortfarande fel. Nödvändigt med en "stor kalibrering". Jag rapporterar vidare om ev framgång den 2 januari. Efter uppdateringen fungerar nu menyer och programvara helt korrekt. Dessförinnan var röstinstruktionen helt tyst och ingen markerad väg mot målet indikerades. Nu fungerar detta, dock från en position som är ständigt ca 10km fel. Resultatet är ständiga uppmaningar att göra U-sväng etc. Finns det någon "gör det själv instruktion" för "stor kalibrering" (kostar någr tusen)? Rolf |
|
|
Tja, återigen samma problem som jag har. Det funkade inte trots att jag uppdaterade programvara. O precis som PeBe så har jag provat att ändra skalan på kartan, men den visar ändå fel.... Jag har ju det fetaste problemet. Jag bot nere i Ystad på sydkusten o bilen visar hela tiden att jag kör runt i Danmnark(!) helsjukt..men Rolf, den där stora kalibreringen...skulle de på bmw göra den? Man kan ju kalibrera själv i inställningarna i datorn. Vet inte om det är en sådan de menar... Nån annan som vet hur man gör denna? /V8 Forever |
|
|
Prova kanske som jag att använda de dolda funktionerna för att göra en kalibrering / test. Min Programvara är SW1-1/72 (syns uppe till höger när man är i menyn Inställningar (SET; EINSTELLUNGEN). För att komma åt kalibreringen så väljer du meny GPS och därefter Position. Nu kommer trixet - håll Menyknappen intryckt i 20 sekunder. Då dyker den dolda kalibreringsfunktionen upp med en rad uppdrag att utföra (Köra runt ett helt varv åt vänster, mäta upp en precis sträcka på ca 5 m som körts etc.). Detta är för att kalibrera och testa de olika sensorerna som används för navigeringen. I mitt fall går allt bra till den sista punkten som inte går att genomföra och resultatet blir "ingen kontakt med GPS". Nu återgår man till de vanliga menyerna. Jag kan nu trots allt få navigeringen att fungera men gissar att enbart rullriktning och avstånd etc fungerar och inte GPS. För att få positionen att bli rätt väljer jag Position strax före en korsning. Därefter kan man ange Stad, Adress och Korsande gata -- då hamnar positionspilen rätt i kartan. Jag gissar att det hela inte är så stabilt eftersom GPS signalen troligen inte fungerar... Jag raporterar vidare när jag vet mer. Rolf |
|
|
Jag har nu själv fått GPS signalen att fungera genom att montera bort GPS mottagaren och återstarta den. Datorer och elektronik kan ibland "låsa upp sig" om en återstart görs. För den som är intresserad kan jag skicka en sammanställning över mina erfarenheter i samband med detta lilla problem. rolf.segerstrom@carrier.utc.com Rolf |
|
|
Jaha...låter ju vettigt. Det där me kalibreringen låter ju lite väl struligt o jobbigt. Men var sitter den gps mottagaren nånstans?...i bagaget bakom cd-växlaren eller? o hur stänger du av den? bara att dra av sladden o sätta dit den igen då? Jag vill gärna ha din sammanställning, för jag börjar få krupp över min navi snart.... anand.andersson@telia.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.